Performancing Metrics

تحریم‌های تازه علیه ایران به تعویق افتاد | اتاق خبر
کد خبر: 305892
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 08:41
امریکا عقب نشینی کرد
در پی انتشار اخباری پیرامون احتمال اضافه‌شدن 11 شرکت و فرد ایرانی و خارجی به لیست تحریم‌ها به‌بهانه آزمایش موشکی عماد، روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد کاخ سفید اعمال تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران را بر سر برنامه موشکهای بالیستیک این کشور به تاخیر
اتاق خبر - روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد دولت اوباما آماده اجرای تحریم جدیدی ضد برخی شرکت ها و اشخاص ایرانی، هنگ کنگی و اماراتی به سبب نقش آنان در توسعه برنامه موشک های بالیستیک ایران است. در پی انتشار این خبر تهران به شدت به این تصمیم اعتراض کرد. حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم در نامه‌ای به وزیر دفاع، دستور تسریع برنامه‌های موشکی را صادر کرد.
 
روحانی با اشاره به آنچه ادامه یافتن "سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران" دانست به وزارت دفاع دستور داد در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح را با سرعت و جدیت بیشتری ادامه دهد.
 
رئیس جمهور در نامه خود تاکید کرد در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از کلیه امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به‌عمل آورد.
 
وزارت خارجه ایران نیز پس از اعلام خبر وال استریت ژورنال در افزودن نام افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران به تلاش های دولت امریکا برای تحریم جدید واکنش نشان داد و آن را "یکجانبه، خودسرانه و غیر قانونی" خواند.
 
جابری انصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در این باره گفت: «چنین اقداماتی یکجانبه، خودسرانه و غیرقانونی است و جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا تذکر داده است.»
 
از سوی دیگر عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و رئیس هیأت رسیدگی به اجرای برجام نیز در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آزمایش‌های اخیر موشکی، اعلام کرد، ایران با جدیت به برنامه‌های موشکی خود ادامه خواهد داد.
 
عراقچی با بیان اینکه گروه‌ها و لابی در آمریکا به دنبال برهم زدن برجام هستند گفت: این لابی‌های مختلف، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه در این حرکت‌ها نقش دارند و تمام تلاش خود را در کنگره کرده‌اند که موانع متعددی را در سر راه اجرای برجام ایجاد کنند.
 
در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال در خبر پنجشنبه خود به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد دولت اوباما در صدد مقابله با برنامه موشکی ایران است و وزارت خزانه داری امریکا در حال تدوین تحریم هایی در این مورد علیه ایران است ولی مقامات آمریکا چارچوب زمانی مشخصی برای زمان اعمال تحریم ها مشخص نکرده اند. این در حالی است که بر اساس خبر وال استریت ژورنال در روز چهارشنبه قرار بود این تحریم ها صبح همان روز در واشنگتن اعلام شوند.
 
مقامات امریکا به این روزنامه اعلام کرده‌اند،‌ اعمال چنین تحریم هایی خارج از چارچوب توافق هسته ای بین قدرت های جهانی و ایران در ماه ژوئیه نیست و مقامات آمریکایی اعلام کرده اند وزارت خزانه داری این کشور بر اساس توافق هسته ای حق دارد شرکت های ایرانی مظنون به دخالت در برنامه موشکی این کشور را در فهرست سیاه قرار دهد.
 
پس از آنکه امریکا اعلام کرد طرح تحریم‌های جدید را به تعویق انداخته است خبرگزاری رویترز نوشت تهدید ایران به پاسخگویی امریکا را وادار به عقب نشینی کرده است.
 
رویترز در گزارش خود آورده است: به‌نظر می رسد با توجه به موضع‌گیری رسمی ایران علیه اقدام غیرقانونی آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید در آستانه اجرایی شدن برجام و تهدید به پاسخگویی به این مسأله و همچنین با رایزنی‌های فشرده سیاسی فعلا دولت آمریکا از اعلام اسامی افراد تحریمی صرف‌نظر کرده است.
     
در امریکا نیز در پی تعویق اعمال تحریم‌های جدید، سران حزب جمهوری‌خواه دولت اوباما را به از دست دادن اراده در برابر آنچه تهدید تهران به گسترش برنامه موشکی خوانده شده، متهم کردند.
 
"مایک پومپئو" عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و از منتقدان توافق هسته‌ای پس از اعلام عقب نشینی کاخ سفید در این باره گفت: اگر تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور اعلام کرده، نهایتا اعمال نشوند، ما شاهد بی‌مسئولیتی هستیم که حتی از سوی این رئیس‌جمهور هم بی‌سابقه است.
منبع: فرارو
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید