Performancing Metrics

قبض موبایلتان را حتما چک کنید؛ ترفند پنهان همراه اول +راهنمای رفع مشکل | اتاق خبر
کد خبر: 305894
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 09:02
اقدام جدید شرکت مخابرات در ثبت مبلغی تحت عنوان «ارزش افزوده» در قبض های تلفن همراه اول شهروندان، با اعتراض گسترده مشترکانی مواجه شده است که از این ترفند مخابرات برای سودجویی بیشتر باخبر شده اند.

اتاق خبر - در ماههای اخیر مبلغ اضافه ای در قبض تلفن همراه بسیاری از مشترکان گنجانده شده تحت عنوان «ارزش افزوده». اگر شما هم قبض تلفن خود را به دقت چک نمی کنید همین الان دست بکار شوید چرا که ممکن است ماهانه مبلغی اضافه تر پرداخت کرده باشید بدون اینکه روحتان از آن خبردار شده باشد.

داستان چیست؟ چنانچه به یکی از پیامک های تبلیغاتی که برایتان ارسال می شود جواب مثبت داده باشید و یا حتی پیامک خالی فرستاده باشید یا در برخی نظرسنجی هایی که تبلیغ آن از تلویزیون پخش می شود شرکت کرده باشید، ماهیانه مبلغی اضافه تر به حساب  قبض تلفن همراه اول شما منظور می شود.

برخی از مشترکان که در روزهای گذشته برای پیگیری این موضوع به دفاتر خدمات همراه اول مراجعه کرده اند معتقدند که این مبلغ بصورت کاملا غیرقانونی و بدون اینکه درخواستی برای ارسال پیامک از طرف آنها فرستاده شده باشد به حساب آنها منظور شده است.

در ذیل دو نمونه از پیام های اعتراضی مردم را که در شبکه های اجتماعی در حال انتشار است بخوانید و در ادامه با نحوه حذف این مبلغ در قبض تلفنان آشنا شوید.

«به طور اتفاقی ریز قبض مکالمات موبایل همراه اولم را دیدم. یک مورد به نام سرویس ارزش افزوده بود که مبلغ قبض من ۱۱۳۰۰ تومان شده بود. بعد از تماس با کارشناسان ۹۹۹۰متوجه شدم این مبلغ مربوط به اس ام اس هایی است که تبلیغاتی و دارای هزینه است که بدون هماهنگی با ما فعال شده. با بعضی از دوستان صحبت کردم و آنها نیز چک کردند که مبلغ یکی از آنها حتی ۷۴۰۰۰ تومان نیز بود.»

 سود ۳۰ میلیارد تومانی مخابرات!

«چند وقتی است که تبلیغی تحت عنوان ٣٠٩٠ از تلویزیون مخصوصاً شبکه ٣ پخش میشه که از شما میخواد چنانچه هوادار هر تیم فوتبالی هستید، یک پیامک به این شماره((٣٠٩٠)) بزنید.

چنانچه به این شماره پیامک زده باشید ، روزی ٢٠٠ تومن یا به عبارتی ماهی ٦٠٠٠ هزار تومن به شرکتی که این قرارداد رو همزمان با صداوسیما و همراه اول بسته است واریز می کنید.

چندی پیش به طور اتفاقی متوجه شدم که در قبض موبایلم مبلغ ٦٠٠٠ تومن تحت عنوان ارزش افزوده درج شده، با مراجعه به دفاتر همراه اول اعلام کردند که حتماً شما عضو و درخواست کننده یکی از این نوع خدمات شده اید، با اصرار به متصدی اعلام کردم که من با دیدن اینگونه پیام ها آنها را پاک کرده و جواب نمی دم، درانتها گفتند به ما مربوط نمیشه وباید به خود شرکت همراه اول مراجعه کنید. در پیگیری های بعدی متوجه شدم که همراه اول با فرض اینکه مشترکین ثابت که رقم پرداختی و مصرفی ماهیانه آنها بالا است، دقت و حوصله کافی برای دیدن ریز هزینه ها یا پیگیری را ندارند، تمام آنها را به این سامانه ٣٠٩٠ اضافه کرده و ماهی ٦٠٠٠ هزار تومان از آنها می گیرد، تا این لحظه ٢ ملیون نفر از ماجرا با خبر شده و درخواست لغو این سرویس رو داده اند اما کماکان افراد زیادی بدون اینکه بدانند بخاطر این سامانه و سامانه های مشابه دارند پول می دهند(مثل ٦٠٩٠ و ٩٠٩٠)

دقت کنید که اگر از ٥ ملیون نفر بدون اینکه در جریان باشند ماهی ٦٠٠٠ هزار تومن بگیرند می شود ماهی ٣٠ ملیارد تومان، اونوقت من و شما در واقع فکر میکنیم داریم پول قبض مان را می دهیم.»

خبرنگار سایت خبری «پایش» از چند مشترک همراه اول که قبض تلفن آنها بیش از ۵۰ هزار تومان در ماه است خواست تا قبض تلفن خود را چک کنند که در قبض تلفن تمامی آنها رقم ارزش افزوده ذکر شده بود و این نشان می دهد احتمال اینکه شرکت مخابرات بدون هماهنگی مبلغ ارزش افزوده را به قبض تلفن افراد پرمصرف اضافه کرده باشد زیاد است.

 برای حذف ارزش افزوده چه باید کرد؟

راه اول: ابتدا با ارسال حرف M به شماره ۹۰۰۰۹ریز مکالمات خود را کنترل کنید و در صورت داشتن مبلغ ارزش افزوده با شماره ۹۹۹۰ تماس گرفته و پس از وصل شدن به کارشناسان که با شماره گیری عدد صفر انجام میشود ، تقاضای غیرفعال نمودن این سرویس را نمایید. جالب اینکه کارشناسان مخابرات باآمادگی قبل که احتمالا نشان از پذیرفتن خطایشان دارد، مبلغ فوق را از حساب شما کسر می کنند! اما ممکن است برای ماههای قبل نیز مبلغ اضافه ای را پرداخت کرده باشید که برای سر این مبالغ لازم است بصورت حضوری به دفاتر خدامتی همراه اول مراجعه کنید چرا که کارشناسان همراه اول توانایی حذف ارزش افزوده از قبض های گذشته شما را ندارند!

راه دوم: همچنین می توانید برای غیر فعالسازی سرویس های ارزش افزوده کلمه OFF یا خاموش را به سرشماره ارسال کننده پیامک های تبلیغاتی ذکر شده ارسال نمایید.

 اساسا چه باید کرد؟!

شما در صورت اضافه کردن بدون اطلاع این مبلغ به قبض تلفن تان می توانید در تماس با ۹۹۹۰ اعتراض خود را به آنها اعلام کنید. رسانه ها نیز با اعتراض به این اقدام مخابرات می توانند از تکرار چنین اتفاقاتی در آینده جلوگیری کنند.

منبع: پایش آنلاین

نظرات
ADS
ADS
پربازدید