Performancing Metrics

فرش دستباف ایرانی نیازمند ثبت جهانی و حمایت داخلی است | اتاق خبر
کد خبر: 305982
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 22:35
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف:
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان و حرف وابسته فرش دستباف تهران گفت: چنانچه فرش دستباف ایرانی به ثبت جهانی رسیده بود، پای فرش “کاشان چین” به میان نمی آمد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان و حرف وابسته فرش دستباف تهران گفت: چنانچه فرش دستباف ایرانی به ثبت جهانی رسیده بود، پای فرش “کاشان چین” به میان نمی آمد.

به گزارش اتاق خبر و به از اتاق اصناف ایران، محمدعلی زرینه کفش با تاکید بر اینکه فرش دستباف ایرانی باید به ثبت جهانی برسد، گفت: برخی مدعی هستند که فرش دستباف ایران به ثبت جهانی رسیده در حالی که اگر این امر محقق شده بود، دیگر پای فرش “کاشان چین” به میان نمی آمد.
وی با اشاره به صادرات ۴۰ درصدی فرش دستباف ایرانی به امریکا در دوران قبل از تحریم، گفت: در دوره تحریم، مشتریان خارجی ما حتی نمی توانستند از ایران فرش دستباف خریداری کنند به همین علت درخواست موکد آنها این بود که در فاکتور خرید نامی از فرش دستباف ایرانی برده نشود؛ گاهی اوقات هم فرش های ایرانی را به اسم فرش افغانی و ترکیه ای از مرز خارج و به امریکا می بردند.
به گفته این استاد دانشگاه، هم اکنون لغو تحریم ها و پیدایش مباحث برجام موجب شده که فرش دستباف ایرانی به شور و حال بیفتد به گونه ای که در نیمه دوم سال جاری و با توجه به برگزاری نمایشگاه های خارجی در حوزه فرش، وضعیت خرید فرش دستباف ایرانی به رونق افتاده است.
زرینه کفش در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر گرانی فرش دستباف ایرانی گفت: در دوره فعلی همه اجناس گران شده اما باید گفت که فرش به اندازه اجناس و کالاهای دیگر گران نشده است ضمن آنکه کهنه ترین فرش دستباف هم هنوز خریدار دارد و در بسیاری مواقع حاضرند که فرش نخ نمای دستباف را با فرش ماشینی معاوضه کنند.
وی همچنین از روند سخت اعطای تسهیلات بانکی در حوزه فرش به شدت انتقاد کرد و گفت: شرایط سخت بانک ها در خصوص اعطای وام هیچوقت برای بافندگان فرش آسان نشد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان و حرف وابسته فرش دستباف تهران از راه اندازی مرکز مشاوره فرش دستباف در آینده نزدیک خبر داد و در ادامه خواستار افزایش بودجه مرکز ملی فرش شد و گفت: با وجود انبوه بافندگان فرش ، این مرکز قابلیت آن را دارد که به سازمان یا حتی بالاتر از آن تبدیل شود.

منبع: اتاق اصناف ایران

نظرات
ADS
ADS
پربازدید