Performancing Metrics

کاهش ۲.۸ درصدی حجم معاملات مسکن در آذرماه | اتاق خبر
کد خبر: 306022
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 20:45
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران از کاهش ۲.۸ درصدی حجم معاملات مسکن در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد.

اتاق خبر: حسام عقبایی با بیان اینکه حجم معاملات مسکن در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد، در عین حال گفت: حجم معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به ماه آبان افزایش داشته است در صورتی که با توجه به تعطیلات ماه صفر تصور می‌شد که معاملات در این زمان در همان حالت رکودی باشد و حتی کاهش پیدا کند اما آمار و ارقام نشان می‌دهد در آذر ماه ۱۲ هزار و ۶۳۸ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده است.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ وی افزود: این در حالی است که در آبان ماه ۱۲ هزار و ۵۶ واحد مسکونی در تهران معامله شده بود. به عبارت دیگر، ۵۸۲ واحد مسکونی نسبت به ماه گذشته بیشتر معامله شده است و ما امیدواریم این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره  کاهش حجم معاملات مسکن در آذرماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، گفت: بازار مسکن هنوز در رکود به سر می برد و طبعا رکود امسال نسبت به سال گذشته به دلایل مختلف بیشتر بوده، بنابراین طبیعی است که ما هنوز روند رو به رشد بالایی نداشته باشیم.

عقبایی ادامه داد: رکود حاکم بر بازار مسکن ناشی از یک فرآیند اقتصادی سه ساله است؛ به همین دلیل در این سه سال هر بار شاهد رکود بیشتر بودیم، بنابراین امسال هم نسبت به سال گذشته  وضعیت بهتری بر بازار مسکن حاکم نبود اما افزایش ۵۸۲ واحدی معاملات مسکن، نشانه خوبی برای خروج از رکود است.

وی همچنین در خصوص پیش بینی رشد حجمی معاملات در دی ماه گفت: پیش بینی وضعیت اقتصادی ممکن کمی دشوار است اما شواهد نشان می‌دهد انتظار افزایش حجم معاملات، دور از انتظاری نیست و احتمال رشد حجم معاملات در دی ماه ۹۴ وجود دارد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران افزود: باتوجه به استقبال مردم در ماه صفر از بازار مسکن، امیدواریم در ماه ربیع الاول که ماه سرور و شادی است، بازار مسکن نیز به آرامی از رکود خارج شده و افراد بیشتری در سه ماه یایانی سال به بنگاه‌های املاک مراجعه کنند. البته  وضعیت برجام نیز می‌تواند در فروش موثر باشد، ضمن آنکه فروش اقساطی و وام بانک مسکن که به تازگی آغاز شده است، بی تاثیر در رشد فروش نخواهد بود.

عقبایی همچنین در پاسخ به این سئوال که بازار مسکن چه زمانی از رکود خارج می شود و رونق می‌گیرد؟ گفت: خارج شدن از رکود و رونق گرفتن دو مساله جدا از هم است اما با نشانه‌هایی که وجود دارد، می‌توان حس زد که بازار مسکن در ماه‌های آینده به خصوص در ۶ ماه نخست از رکود کم کم خارج می‌شود اما خروج از رکود به معنای رونق بازار مسکن نیست.

وی تصریح کرد: رونق بازار مسکن تابعی از رونق نظام اقتصادی است و تا زمانی که اقتصاد ملی در رکود به سر می‌برد، طبیعی است که رونقی در بار مسکن شاهد نباشیم، بنابراین انتظار می‌رود اگر معادلات سیاسی و اقتصادی با همخوانی هم حرکت رو به رشدی داشته باشند، طبعا در نیمه دوم سال آینده بازار مسکن رونق بگیرد و از این وضعیت انقباضی خارج شود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید