Performancing Metrics

بایدحقوق شهروندان راتأمین کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 307058
تاریخ انتشار: 17 دی 1394 - 04:21
استاندار زنجان:
استاندار زنجان با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی در تأمین حقوق شهروندی به سمت مؤلفه‌های شکلی گرایش یافته اند گفت: باید غیر از عوامل شکلی حقوق واقعی شهروندان را تأمین کنیم.

اتاق خبر-استاندار زنجان با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی در تأمین حقوق شهروندی به سمت مؤلفه‌های شکلی گرایش یافته اند گفت: باید غیر از عوامل شکلی حقوق واقعی شهروندان را تأمین کنیم.

بنابراین گزارش جمشید انصاری ظهر چهارشنبه در جلسه کارگروه امور اجتماعی با اشاره به اینکه در دستگاه‌های اجرایی برای تأمین حقوق شهروندان به سمت مؤلفه‌های شکلی حرکت کرده‌اند، افزود: باید بتوانیم غیر از عوامل شکلی حقوق واقعی شهروندان را تأمین کنیم.

استاندار زنجان ادامه داد: نصب تابلوهای راهنما در ادارات و دستگاه‌ها ازجمله حقوق شهروندان است تا بتوانند با مراجعه به تابلوی راهنما به راحتی به بخش مورد نظر دسترسی پیدا کنند و از نحوه انجام امور مطلع باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دستگاه اجرایی استان خیلی خوب رتبه‌بندی شده بودند اما این موضوع نباید دستگاه‌ها را غافل کند که به همین موضوع قانع شوند چراکه باید مراجعه‌کنندگان از دستگاه بهترین سرویس را به‌عنوان حقوق شهروندی خود دریافت کنند.

استاندار زنجان عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور ما در ارتقای سرمایه اجتماعی به‌ویژه در بحث اعتماد به نهاد دولت و حکومت و حاکمیت وجود دارد این است که همیشه به سمت بیان خوبی‌ها و توفیقات می‌رویم و ناکامی‌های ها را با مردم مطرح نمی‌کنیم.

انصاری بیان کرد: باید بتوانیم غیر از عوامل شکلی در تأمین و رعایت حقوق شهروندی که در دستگاه‌ها صورت می‌گیرد به سمت یک حرکت عمیق برای تأمین واقعی و محتوایی حقوق شهروندی پیش برویم.

تمامی شهروندان باید از حقوق خودآگاه شوند

انصاری بابیان اینکه مردم به‌طور کامل و دقیق از حقوق شهروندی خود و حقوقی که در قوانین مختلف توسط نهادهای قانونی تعریف‌شده است آگاه نیستند گفت: تمامی شهروندان باید از حقوق خودآگاه شوند که در این زمینه باید کارهای ویژه‌ای را جهت اطلاع‌رسانی انجام داد.

استاندار زنجان اظهار کرد: حقوق اساسی را باید در سطح ملی در برنامه‌های آموزشی کشور بگنجانیم طوری که وارد کتاب‌های درسی شود و آموزش‌ها به‌صورت صریح باشد و همچنین یکی از رسالت‌های نظام رسانه‌ای نیز باید اطلاع رسانی درزمینه آگاه‌سازی مردم از حقوق شهروندی و دیگر حقوق‌ها باشد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی تأکید کرد: نظام رسانه‌ای باید حقوق اساسی را با جزئیات کامل آموزش دهد و سطح آگاهی  مردم را در خصوص حقوقشان افزایش دهد.

 استاندار زنجان خاطرنشان کرد: حقوق قانونی که بیشترین مسئولیت آن برعهده دستگاه‌هایی است بر اساس رعایت حقوق مردم بوده و حقوق اجتماعی از دیگر حقوق‌هایی محسوب می‌شود که آحاد مردم باید مواد آن را رعایت کنند.

انصاری گفت: رعایت مقررات برای تأمین منافع اجتماعی است و مردم باید قانع شوند که حقوق عمومی و اجتماعی بر حقوق فردی اولی است.

وی عنوان کرد: اگر حقوق اساسی، حقوق قانونی، حقوق فردی و اجتماعی مردم را به خوبی آموزش دهیم و آگاهی را در این زمینه افزایش یابد قطعاً توقعات مردم نسبت به دستگاه‌های اجرایی بهتر تنظیم‌شده و دسترسی آن‌ها به حقوق قانونی محقق می‌شود.

انصاری با تأکید بر اطلاع‌رسانی مسئولانه و دقیق عنوان کرد: اطلاع‌رسانی مسئولانه و دقیق از اقدامات و عملکردهای دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد که این اطلاع ر سانی باید صراحتاً بیانگر آن باشد که چه میزان از حقوق مردم تأمین‌شده است.

وی بیان کرد: باید به حدی از ارتقای سرمایه  اجتماعی در بعد اعتماد به دولت برسیم که مردم به صحت آنچه که مسئولان دولتی  به‌عنوان عملکردهای خود بیان می‌کنند، باور کنند درنتیجه زمینه رخنه و نفوذ یأس و ناامیدی در بین مردم  بسته می‌شود.

استاندار زنجان ریشه عدم اعتماد مردم را در برخی عملکردهای مسئولان عنوان کرد و گفت: نبود اعتماد مردم نشان‌دهنده آن است که مسئولان در بیان عملکردهای بی‌دقت بوده‌اند و در اکثر مواقع موفقیت‌ها گفته می‌شود که این موضوع باعث شده است مردم احساس کنند به فهم و شعور آن‌ها توجهی نمی‌شود.

انصاری گفت: اگر مردم احساس کنند که مسئولان هم توفیقات و هم خطاها و ناکامی‌ها را با آن‌ها مطرح می‌کنند قطعاً میزان اعتماد آن‌ها به مسئولان و دستگاه‌های اجرایی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه ها در افزایش سرمایه‌های اجتماعی، افزایش اعتماد عمومی به نهاد حاکمیت است که در این زمینه مسئولین با اقدامات خود و رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی باید تلاش کنند.

منبع: مهر 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید