Performancing Metrics

پزشک خانواده می تواند دروازه بان نظام سلامت باشد | اتاق خبر
کد خبر: 307313
تاریخ انتشار: 18 دی 1394 - 16:37
معاون کل وزارت بهداشت:
قائم مقام وزیر بهداشت از نظر استقرار نظام مراقبت‌های اولیه در نیمه سال اول ۹۵ خبر داد و گفت: پزشک خانواده می تواند دروازه بان اصلی نظام سلامت باشد.

اتاق خبر- قائم مقام وزیر بهداشت از نظر استقرار نظام مراقبت‌های اولیه در نیمه سال اول ۹۵ خبر داد و گفت: پزشک خانواده می تواند دروازه بان اصلی نظام سلامت باشد.

بنابراین گزارش دکتر ایرج حریرچی در حاشیه اولین همایش سراسری پزشک خانواده که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه نظام ارجاع و سطح بندی خدمات طبق اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی سلامت وظیفه و هدف اصلی وزارت بهداشت است گفت: با توجه به منابع مالی موجود و تعداد پزشک در دسترس برنامه چند لایه‌ای داریم که هدف اصلی آن در دراز مدت تخصیص یک مراقب سلامت در روستا و یک کارشناس سلامت در شهر برای همه مردم است.

وی افزود: این کارشناس و مراقبان سلامت آموزش‌های لازم را دیده‌اند و به صورت فعال ارائه خدمت می‌کنند و بدین ترتیب همه مردم به یک پزشک خانواده متصل می‌شوند. برای اجرای آن نیز یک برنامه ۱۰ تا ۱۵ ساله در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: آنچه که در حال حاضر در کشور داریم این است که برای تمام روستاییان و شهرهای زیر ۲۸ هزار نفر و فارس و مازندران این نظام تکمیل شده است. به تدریج نیز قرار است به شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و بعد از آن زیر ۱۰۰ هزار نفر برسد. در چند استان نیز پوشش را کامل خواهیم کرد.

حریرچی همچنین از تعهد وزارت بهداشت مبنی بر کامل کردن پوشش تمام کشور از نظر مراقب و کارشناس سلامت تا نیمه اول سال آینده خبر داد و گفت: اگر مدل درست پزشک خانواده اجرا شود، می تواند دروازه بان اصلی نظام سلامت باشد و اکثر هزینه‌ها از بین می رود.

وی ادامه داد: با توجه به بودجه سالانه و هزینه‌های نظام سلامت ما برای پزشک خانواده سال به سال برنامه ریزی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۲۰۲۷ میلیارد تومان برای پزشک خانواده اعتبار داریم، گفت: در حال حاضر نیز ۲۸ میلیون روستایی پوشش داده شده‌اند، ۱۷ هزار خانه بهداشت، ۲۵۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی و ۶۰۰۰ پزشک داریم که در زمینه پزشک خانواده فعالیت می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: این ارقام امسال و سال آینده قابل تامین نیست. وزارت بهداشت هم به دولت و مجلس یک پیشنهاد جدی داده است که منابع جدید مثل مالیات بر سیگار و افزایش سهم از محل ارزش افزوده را برای این وزارتخانه در نظر بگیرد.

وی با مرور کارکرد پزشک خانواده در سال های ۸۰ تا ۹۲ در کشور، گفت: مراجعه به پزشک متخصص در این سال ها ۱.۸ برابر و به پزشک عمومی ۱.۲ برابر شده است. هر ایرانی به طور متوسط ۲.۸۳ بار به پزشک متخصص و ۲.۶۳ بار به پزشک عمومی مراجعه می‌کند.

حریرچی افزود:‌ در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ پزشک عمومی داریم که با بیمه به طور مستقیم قرارداد دارند و ۶۰۰۰ پزشک عمومی در شبکه مراقبت‌های اولیه مستقر هستند.

منبع: مهر 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید