Performancing Metrics

انگلیس: آزادی پرواز در دریای چین جنوبی خط قرمز است | اتاق خبر
کد خبر: 307393
تاریخ انتشار: 19 دی 1394 - 00:14
وزیر خارجه انگلیس در سفر خود به فیلیپین اعلام کرد، هرگونه تلاش برای اعمال محدودیت سفر دریایی و هوایی در منطقه مناقشه آمیز دریای چین جنوبی به عنوان عبور از خط قرمز تلقی می‌شود.

اتاق خبر- وزیر خارجه انگلیس در سفر خود به فیلیپین اعلام کرد، هرگونه تلاش برای اعمال محدودیت سفر دریایی و هوایی در منطقه مناقشه آمیز دریای چین جنوبی به عنوان عبور از خط قرمز تلقی می‌شود.

بنابراین گزارش فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد: آزادی دریانوردی و پرواز در این منطقه غیر قابل بحث است و برای ما این موضوعات خط قرمز محسوب می‌شود.

چین چند روز گذشته اعلام کرد که سه هواپیمای این کشور در جزایر مصنوعی‌اش در دریای چین جنوبی فرود آمده است. این حوادث مورد اعتراض دیگر کشورها از جمله ویتنام و فیلیپین قرار گرفت و نگرانی‌ها را درباره افزایش حضور و کنترل نظامی در این منطقه افزایش داد.

وی که در کنفرانس خبری با همتای فیلیپینی خود در مانیل به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت، اعلام نکرد که در صورت عبور از این خطوط قرمز چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

همچنین آلبرت دل روساریو، وزیر خارجه فیلیپین در این کنفرانس خبری با ابراز نگرانی از اقدام اخیر چین در دریای چین جنوبی، گفت: پکن می‌خواهد با این اقدامات منطقه "شناسایی دفاع هوایی" همانند منطقه‌ای که در دریای چین شرقی اعلام کرده، در این منطقه نیز اعلام کند.

وی ادامه داد: این مساله برای ما غیر قابل قبول است.

ویتنام مدعی دیگری در دریای چین جنوبی است که این اقدام اخیر چین را به عنوان نقض حاکمیت خود محکوم کرد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین روز شنبه پس از اعلام اولین فرود هواپیمایش بر جزایر مصنوعی این کشور اعلام کرد: این اقدام ماهیت کاملا غیرنظامی داشته است.

چندی پیش، فیلیپین از سازمان ملل درخواست برگزاری دادگاهی برای بررسی ادعاهای چین در دریای چین جنوبی را مطرح کرد اما چین در جلسه استماع دادگاه داوری لاهه شرکت نکرده و اعلام کرد که این مساله باید به صورت دو جانبه حل شود.

دل روساریو گفت: برنده یا بازنده مهم نیست. ما از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کنیم و از چین نیز می‌خواهیم که اینکار را انجام دهد.

هاموند گفت: انگلیس در این مناقشه طرف هیچ کشوری را نمی‌گیرد اما از تمامی کشورهای دخیل در این منطقه مناقشه آمیز می‌خواهد که اختلافات خود را تحت قوانین بین‌المللی حل کند.  

وی اعلام کرد که "ما این دادگاه را به رسمیت شناخته و به رای آن احترام خواهیم گذاشت."

منبع: ایسنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید