Performancing Metrics

ایجاد تاسیسات تولید مواد اولیه، راهی برای توسعه بازار داروی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 308160
تاریخ انتشار: 21 دی 1394 - 13:32
موسسه بیزینس مانتیور طی گزارشی نوشت: عامل اصلی و مهم برای توسعه بازار داروی ایران، ایجاد تاسیسات تولید مواد خام است. این اقدام علاوه بر جلوگیری از تاثیرات بیشتر نوسانات ارزی بر این صنعت، هزینه‌های تولید دارو را کاهش و رقابت‌پذیری بین‌المللی را افزایش می‌د

اتاق خبر: موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور طی گزارشی در مورد صنعت داروسازی ایران نوشت: با توجه به بهبود ارائه مراقبت‌های بهداشتی و افزایش جمعیت، رشد بخش دارویی ایران بر اساس حجم دارو خواهد بود همچنانکه فشار کاهشی قیمت‌ها در طولانی مدت باقی خواهد ماند.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛  از آنجایی‌که قدرت خرید ایرانی‌ها از دیگر کشورهای منطقه کمتر است، بیماران ایرانی با توجه به سطح کنونی تورم، احتمالا در صورت امکان داروی عمومی را انتخاب می‌کنند.

بر اساس برآورد این موسسه تحقیقاتی، کاهش بهای سریع ریال به این معناست که ارزش بازار داروی ایران به دلار در سال 2015 تقریبا 20 درصد کاهش یافته است و این برآورد را بر اساس تغییرات شدید نرخ ارز انجام داده است.

ارزش بازار دارویی ایران در سال 2014 برابر با 2.35 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی شده است تا سال 2019، اندازه بازار به 2.39 میلیارد دلار مطابق با نرخ رشد مرکب سالیانه برابر با 13 درصد، افزایش یابد. بازار داروی ایران در سال 2024 ارزش 3.37 میلیارد دلار (نرخ رشد مرکب سالیانه 11 درصد) را تجربه خواهد کرد.

برای تهیه این برآوردها، موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور از نرخ دلار غیررسمی به جای قیمت دلار رسمی استفاده کرده است که بسیار بهتر واقعیت را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: «ما تاکید می‌کنیم که این برآوردها به علت بی‌ثباتی موجود در ایران، درجه بالایی از عدم قطعیت را به همراه دارد.»

پس از تحریم‌های سیستم بانکداری ایران در سال 2012، علی رغم اینکه دارو از تحریم‌ها معاف است، بخش دارویی ایران سال‌ها با مشکلات شدیدی روبرو بود.

واردات مواد خام دارو و محصولات نهایی تحت تاثیر محدودیت‌های مبادلات مالی قرار گرفت که منجر به کمبود دارو شد. با کاهش چشمگیر ارزش ریال، کمیابی دارو بدتر شد و هزینه واردات گران‌تر درآمد.

مشکلات انتقال پول بر قیمت‌ داروها افزود و بسیاری از داروهای حیاتی به طور کامل در بازار وجود نداشت. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های غربی به علت چالش‌های محیط فعالیت از تجارت با ایران سرباز می‌زنند، کمبود داروهای پیچیده به امری عادی تبدیل شده است.

با توجه به بیشتر ماهیت اصلی تولیدکنندگان داخلی، نمی توان برای تامین کمبودها بر روی شرکت‌های داخلی حساب کرد.

مقامات ایران چشم‌انداز بخش داخلی دارویی این کشور را مثبت ارزیابی می‌کنند. رسول دیناروند معاون سلامت و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران در سپتامبر 2014 اعلام کرد که بحران عرضه دارو پایان یافته است. وی خاطرنشان کرد که قیمت داروها اکنون تحت کنترل است و ترخیص‌ها داروهای وارداتی از گمرک به عرضه کافی در بازار منجر شده است.

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردات دارو ایران اعلام کرد تعداد زیادی از داروهایی که پیش از این وارد می‌شد اکنون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و سیاست وزارت بهداشت محدود کردن واردات به منظور حمایت بیشتر از صنعت داخلی است.

اکنون بسیاری از داروهای وارداتی در داخل تولید می‌شود و شرکت‌‌های داخلی در نتیجه تحریم‌ها، سهم بیشتری از بازار کسب کرده‌اند. هشت شرکت ایرانی در فوریه 2015 دوازده داروی درمان تصلب بافت‌ها، سرطان و دیابت رونمایی کردند.

بر اساس گزارش بی‌ام‌آی، «هرچند، ما اخطار می‌کنیم که پیش‌بینی‌های بلند مدت به علت چالشی که هنوز در مورد ایران وجود دارد، با ریسک بالایی روبرو هستند اما انتظار رشد مدوامی برای این بخش داریم.»

محیطی چالش‌برانگیز که به نفع صنعت داخلی است به همراه حمایت ضعیف از حق انحصاری  و درصد کم فروش انحصای دارو در مقایسه با منطق خاورمیانه و شمال آفریقا، علی‌رغم وجود تقاضای روشن برای داروهای بیماری‌های سخت، چالش‌های چشمگیری برای شرکت‌های چند ملیتی خواستار فعالیت در بازار داروی ایران ایجاد خواهد کرد.

بیزینس مانیتور خاطرنشان کرد: ارزش بازار داروی ایران به دلار در سال 2015 به شدت سقوط کرد.

عامل اصلی و مهم برای توسعه بازار داروی ایران، ایجاد تاسیسات تولید مواد خام است. این اقدام تولیدکنندگان داخلی دارو  را قادر می‌سازد تا هزینه‌ها را کاهش و رقابت‌پذیری بین‌المللی را افزایش دهند. همچنین این اقدام بازیگران داخلی را نسبت به نوسانات ارزی کمتر حساس می‌سازد که بر هزینه واردات (از جمله مواد خام) تاثیر می‌گذارد و سبب افزایش هزینه های تولید می‌شود.

تداوم مدرن‌سازی تاسیسات تولید داخلی، به تدریج مطابقت با استانداردهای بین‌المللی را تضمین می‌کند از اینرو احتمال صادرات تقویت می‌شود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید