Performancing Metrics

جهش به سمت توسعه اقتصادی در گرو اجرای صحیح خصوصی سازی | اتاق خبر
کد خبر: 308536
تاریخ انتشار: 22 دی 1394 - 15:05
گفت و گوی اتاق خبر با اعضای اتاق تهران در رابطه با خصوصی سازی؛
حمیدرضا صالحی گفت: تمام کشور های توسعه یافته که به درستی خصوصی سازی را در کشور پیاده کرده اند؛ جهش چشم گیری به سمت توسعه اقتصادی داشته اند.

 اتاق خبر- چندی پیش 6 گلایه از جانب بخش خصوصی به تدوین برنامه ششم توسعه مطرح شد که یکی از این موارد به موضوع خصوصی سازی در کشور برمی گشت. رئیس اتاق ایران به نحوه خصوصی سازی دولت و واگذاری ها اعتراض کرد و آنچه که تحت عنوان این امر در کشور ایجاد شده را منطبق با حقایق ندانست. وی خصوصی سازی مطرح شده از جانب دولت را بیشتر معطوف به به قیمت‌گذاری، فروش پول و اموال دانست و از اینکه این مهم صرف اشتغال نمی شود؛ انتقاد کرد.

حمیدرضا صالحی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در همین رابطه گفت: تمام کشور های توسعه یافته که به درستی خصوصی سازی را در کشور پیاده کرده اند؛ جهش چشم گیری به سمت توسعه اقتصادی داشته اند.

حمیدرضا صالحی به نتایج مثبت اجرای خصوصی سازی در کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و افزود: خصوصی سازی در این کشورها موجب افزایش بهره وری، رشد تولید ناخالص ملی و رونق اشتغال زایی شده است ولی متاسفانه این امر در کشور ما اجرایی نشده است.

به گفته وی؛ کشورهای توسعه یافته، توسعه و رونق خود  را مدیون خصوصی سازی می دانند.

صالحی ادامه داد: متاسفانه در ایران شاهد بوده ایم که حتی خصوصی سازی در بنگاه های اقتصادی اثرات منفی داشته؛  البته تعداد اندکی از این بنگاه ها رشد را تجربه کرده اند ولی به بهره وری لازم نرسیده اند.

وی با طرح این سوال که چرا یک کشور به درستی از خصوصی سازی استفاده می کند و موجبات رشد خود را فراهم می کند ولی همین مسئله منجر به افول و سقوط یک کشور می شود؛ ادامه داد: علت اصلی این قضیه به تفکر حاکم خصوصی سازی برمی گردد که لازم است در آن تغییرات اساسی انجام داد.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران افرود: تا زمانی که تفکر حاکم در خصوصی سازی فروش املاک باشد و نه بهره برداری از نیروی انسانی که سرمایه ملی ایران است؛ به نتایج مطلوب دست پیدا نمی کنیم.

صالحی تصریح کرد: لازم است در فرآیند خصوصی سازی، شاخص های اهلیت همچون افزایش توسعه، رونق آموزش و  ارتقای تکنولوژی به درستی اجرایی شوند.

وی تاکید کرد: باید در روند خصوصی سازی از نیروی های انسانی خبره بیشترین استفاده را کرد تا کارآفرینی رونق پیدا کند. عمدتا به دلیل فقدان سرمایه این افراد کنار نهاده می شوند و کار به افراد غیرمتخصص واگذار می شود.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: پیشنهاد ما در اتاق بازرگانی این است که افراد خوشنام در تشکل ها وارد امر خصوصی سازی شوند تا هرچه بیشتر به سمت توسعه اقتصادی حرکت کنیم.

فاصله عمیق بین خصوصی سازی واقعی و اجرای آن در کشور

مهدی معصومی اصفهانی دیگر عضو اتاق تهران نیز با بیان اینکه اموری که تحت عنوان خصوصی سازی در سال های گذشته در کشور صورت گرفته به معنای واقعی آن نیست؛ عنوان کرد: درواقع تنها واگذاری در این راستا از بخش دولتی به بخش های نیمه دولتی و خصولتی صورت گرفته است.

مهدی معصومی اصفهانی ادامه داد: در دوره های گذشته در قالب خصوصی سازی، تعدادی از شرکت های پتروشیمی کوچک و تصمیم گیری ها پراکنده و گسترده شدند. در نتیجه در بازار رقابت ها شدید و قیمت ها تا حد زیادی پایین کشیده شدند.

وی اضافه کرد: این امر نه تنها به نفع تولیدکننده نیست حتی کشور هم به شدت آسیب می بینید چونکه در سطح جهانی هم اعتبار کاهش پیدا می کند.

این عضو اتاق تهران به لزوم مطالعه در روند واگذاری ها اشاره کرد و گفت: چون بخش خصوصی نمی تواند برخی از شرکت ها را به تنهایی اداره کند؛ نیاز است کنسرسیومی و یا مجموعه ای از سرمایه گذران بخش خصوصی گرد هم آیند و به این مهم بپردازند.  

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید