Performancing Metrics

سبزی با طعم فاضلاب در تهران! | اتاق خبر
کد خبر: 309309
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 - 13:37
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران آبیاری مزارع سبزیکاری جنوب پایتخت با آب فاضلاب را تأیید کرد و گفت که فاضلابی که برای آبیاری بخشی از این مزارع استفاده می‌شود ترکیبی از فاضلاب خانگی و فاضلاب‌های صنایع است.

به گزارش اتاق خبر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران آبیاری مزارع سبزیکاری جنوب پایتخت با آب فاضلاب را تأیید کرد و گفت که فاضلابی که برای آبیاری بخشی از این مزارع استفاده می‌شود ترکیبی از فاضلاب خانگی و فاضلاب‌های صنایع است. فاضلابی که برای آبیاری بخشی از این مزارع استفاده می‌شود ترکیبی از فاضلاب خانگی و فاضلاب‌های صنایع است.

محمد‌هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با «شهروند»، آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی تهران بوده است که هر چند وقت یک‌بار کارشناسان و منتقدان نسبت به آن هشدار می‌دهند؛ اما همچنان این رویه ادامه دارد.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، تداوم آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب را تأیید کرد و گفت: متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد؛ به‌تازگی کارگروهی با محوریت جهادکشاورزی تشکیل شده است که ماموریت آن فعالیت در همین زمینه و مقابله با صنایعی است که فاضلابشان را رها و محیط‌زیست را آلوده می‌کنند.

او گفت: مسئولیت مقابله با ورود فاضلاب به مسیل‌ها تنها با سازمان محیط‌زیست نیست و در این زمینه ٣ وزارتخانه دیگر ازجمله وزارت صنایع و همچنین وزارت جهاد کشاورزی و همچنین درباره سلامت موادغذایی مسئولیت دارند.

حیدرزاده افزود: فاضلابی که در تعدادی از مزارع جنوب تهران برای آبیاری محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل ترکیبی از فاضلاب خانگی و فاضلاب صنعتی است. بخشی از صنایع به‌طور غیرقانونی فاضلاب را وارد مسیل‌هایی می‌کنند که درنهایت در جنوب تهران برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود؛ برای مثال کارواش‌ها و قالیشویی‎ها ازجمله مشاغلی هستند که فاضلابشان را در مسیل‌ها رها می‌کنند.

به گفته او تمام مزارع سبزیکاری جنوب تهران با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود اما حداقل یک سوم آبی که پای مزارع جنوب تهران می‌رود آلوده به فاضلاب است. رئیس حفاظت محیط‌زیست استان تهران با تأکید بر این‌که عملیات فاضلاب و اتصال فاضلاب تهران به اگو پیشرفت خوبی داشته است، افزود: مسأله آلودگی آب مسیل‌های تهران توسط صنایع با اتمام شبکه فاضلاب بهتر مدیریت می‌شود. در مناطقی که کار اتصال واحدها به اگو تمام شده اگر واحدها برای اتصال به اگو مقاومت کنند، از آنها شکایت خواهیم کرد.

آن‌طور که حیدرزاده می‌گوید مسأله آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب تا زمان اتمام احداث شبکه فاضلاب تهران ادامه دارد.

معاینه فنی باز هم دوساله می‌شود
او در بخش دیگری از سخنانش از تهیه لایحه‌ای با موضوع اصلاح قانون معاینه فنی به مجلس خبر داد و گفت: این لایحه برای ارایه به مجلس آماده شده است. تغییر قانون معاینه فنی و تبدیل آن به یک برنامه زمانی ٥ ساله مورد تأیید نبوده و مشکلاتی را ایجاد کرده است و باید این قانون اصلاح شود.

به گفته او پیشنهاد دولت برای اصلاح قانون معاینه فنی، بازگرداندن قانون به همان شرایط پیش از اصلاحیه اخیر است: « در این پیشنهاد معاینه فنی برای خودروهای عادی هر دو‌سال یک بار و برای وسایل نقلیه عمومی سالانه پیش‌بینی شده است.»

او در پاسخ به این پرسش که سامانه سیمفا، سامانه یکپارچه معاینه فنی در کشور کی آغاز به کار می‌کند، گفت: طراحی سامانه تمام شده و تست آزمایشی آن هم انجام شده است. این سامانه همزمان با هفته هوای پاک امسال رونمایی می‌شود.به گفته حیدرزاده، سامانه سیمفا،
نرم افزای است که ٣ سرور دارد و همه مراکز معاینه فنی در شهرهای کشور به این سرورها متصل هستند.

به این ترتیب اطلاعات هر خودرویی در هر مرکز معاینه فنی که وارد شود در این سامانه ثبت و در همه مراکز دیگر قابل دریافت است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، مهم‌ترین امتیاز سیستم جدید یکپارچه معاینه فنی در کشور را مکانیزه بودن آن می‌داند. او با تأکید بر این‌که نقش یوز و کاربر در ساختار جدید معاینه فنی به حداقل رسیده، گفت: این موضوع می‌تواند به بخش عمده‌‎ای از مشکلاتی که پیش از این در برخی مراکز معاینه فنی وجود داشت، پایان بدهد.

دولت پول ندارد خودروهای فرسوده را خارج کند
حیدرزاده در بخش دیگری از سخنانش آلودگی هوا در تهران را عمدتا ناشی از منابع آلاینده متحرک دانست و گفت: برای کاهش آلودگی هوا ما در دو حوزه کار می‌کنیم کاهش آلودگی در منابع ثابت و دنبال این هستیم که سیاست‌هایی در هر دو حوزه به به اجرا در بیاید اما کاهش آلودگی هوا یک روند تدریجی است.

به گفته او مهم‌ترین مسأله در تولید آلاینده‌ها در تهران منابع متحرک و مشخصا خودروهای فرسوده هستند.حیدرزاده در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان حفاظت محیط‌زیست خروج خودروهای فرسوده را به‌عنوان یک استراتژی دنبال نمی‌کند، گفت: خروج خودروهای فرسوده وظیفه‌ای است که دولت برعهده دارد و از آن هم شانه خالی نمی‌کند اما باید شرایط اقتصادی دولت را هم در نظر گرفت.‌ دولت در شرایطی نیست که بتواند خودروهای فرسوده را از رده خارج کند و الان نمی‌توانیم در این زمینه کار زیادی بکنیم.

او با تأکید بر این‌که بخش عمده خودروهای فرسوده متعلق به طبقه ضعیف جامعه است، گفت: عمده مالکان این خودروها معیشتشان به همین خودروهای فرسوده وابسته است و زمانی می‌توان قاطعانه برای از رده خارج کردن آنها تصمیم گرفت که دولت هم امکان پرداخت تسهیلاتی در این زمینه داشته باشد.

١١ صنایع آلاینده از تهران رفته‌اند
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ درباره صنایع آلاینده‌ای که داخل و همچنین پیرامون شهر تهران فعالیت می‌کنند، گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شده، در دو‌سال اخیر ١١ صنایع آلاینده از داخل شهر تهران خارج شده اند.

سیاست دوم ما این بوده که صنایعی که پیرامون شهر تهران و خارج از شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند به داخل شهرک‌های صنعتی منتقل شوند و در همین راستا ٣٠٠ واحد را به داخل شهرک‌های صنعتی منتقل کردیم اما این تعداد با توجه به تعداد قابل توجهی از صنایع که داخل و بیرون تهران فعالیت می‎‌کنند کم است اما شرایط صنعت هم بسیار سخت است و هر صنعتی برای انتقال نیازمند اعتبار است اما الان دولت امکان حمایت از صنایع در این زمینه را ندارد و اولویت‌های دیگری در حمایت از صنایع مدنظر دولت است، از سوی دیگر بانک‌ها هم برای پشتیبانی در این زمینه‌ها توان مالی ندارند و در نتیجه نمی‌توان برای انتقال و جابه جایی صنایع به فوریت اقدام کرد.

به گفته حیدرزاده، سازمان حفاظت محیط‌زیست هم امیدوار است با برداشته شدن تحریم‌ها شرایط جدیدی برای صنایع و دولت فراهم شود و با تغییراتی در شرایط اقتصادی امکان الزام بیشتر صنایع به رعایت مصوبات زیست محیطی و نیز اجرای سیاست‌هایی چون انتقال و جابه جایی آنها ممکن شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست تهران همچنین درباره آخرین وضع کارخانه‌های تولید‌کننده شن و ماسه تهران گفت: متاسفانه کارخانه شن و ماسه در تهران بدون مجوز فعالیت می‌کند و در این زمینه انتظار این است که وزارت صنایع باید ورود کند و  بپرسد که چرا بدون پروانه فعالیت می‌کند.

به گفته حیدرزاده، کارخانه شن و ماسه تاثیرچندانی در آلودگی هوای تهران ندارد و مهم‌ترین مسأله آن مخاطراتی است که از نظر ایمنی محدوده‌های پیرامونی این کارخانه‌ها را تهدید می‌کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید