Performancing Metrics

لزوم بسترسازی برای تداوم حضور سرمایه‌گذاران خارجی | اتاق خبر
کد خبر: 309608
تاریخ انتشار: 27 دی 1394 - 08:39
عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور را قدم نخست دانست و گفت: مساله مهم ایجاد بستر فعالیت سالم و روان، با افق دید مطمئن برای تداوم حضور آنهاست.

اتاق خبر- عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور را قدم نخست دانست و گفت: مساله مهم ایجاد بستر فعالیت سالم و روان، با افق دید مطمئن برای تداوم حضور آنهاست.

هما سادات‌گوشه  بیان کرد: از زمان امضای توافقنامه هسته‌ای، رقابتی بین شرکت‌ها و کشورهای اروپایی برای اعزام هیات‌های تجاری شکل گرفته است و در همه این رفت‌وآمدها صحبت از آغاز همکاری در صورت فراهم بودن بستر و رفع محدودیت‌های بانکی می‌شود.

وی چنین تماس‌هایی را به طور کلی سازنده توصیف کرد و افزود: اعزام هیات‌های تجاری به برقراری ارتباطات اولیه و آماده‌سازی مقدمات روابط اقتصادی کمک می‌کند اما تحقق هرگونه برنامه عملی به فرارسیدن روز اجرای برجام و رفع تحریم‌ها بستگی دارد.

رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی گفت: ایران امروز با کشوری که شرکت‌های اروپایی با گسترش تحریم‌ها مجبور به ترک آن شدند تفاوت زیادی دارد چرا که در آن زمان توان فنی و مهندسی ما بسیار پایین بود و شرکت‌های بزرگ اروپایی اختیار کامل اجرای هر پروژه‌ای را از مرحله تجهیز و تدارک تا ساخت، بر عهده می‌گرفتند.

سادات‌گوشه ادامه داد: اکنون توان مهندسی ایران به حدی رسیده است که نیازی به سپردن کل فرایند به شرکت‌های خارجی ندارد و می‌خواهد از نیروی تولیدی خود استفاده کند در نتیجه آنها باید بخشی از پروژه‌ای را برعهده بگیرند که یک مجری ایرانی دارد.

وی افزود: دولت و تشکل‌های مرتبط با بخش خصوصی باید شرکت‌های خارجی را برای پذیرش فرمول جدید متقاعد کنند چرا که این شیوه همکاری هنوز هم نسبت به آنچه در جهان مهیاست، امتیازات زیادی برای آنها دارد ضمن آنکه در کنار تامین منافع بخش خصوصی هر دو طرف، منافع ملی ایران را نیز تامین می‌کند.

لزوم ایجاد شفافیت عملی در مسیر سرمایه‌گذاری

رئیس هیات‌مدیره گروه مشاورین سرمایه‌گذاری ستاره صنعت‌پردازان، با اشاره به آمادگی شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی زمینه را برای حضور گسترده سرمایه‌گذاران در ایران فراهم می‌کند و امتیارات خوبی را برای آنها قائل شده است.

سادات‌گوشه افزود: بر اساس این قانون آنها می‌توانند در کلیت یک پروژه سرمایه‌گذاری کنند یا با طرف ایرانی شریک شوند. همچنین امکان خروج سرمایه و سود ناشی از عملیات از ایران به نرخ روز به آنها داده شده است.

رئیس شورای عالی کانون مشاوران ادامه داد: کمتر کشوری ساز و کار فعالیت‌های اقتصادی خارجی را در درون مرزهای خود تا این حد شفاف مشخص کرده اما این موضوع تنها بخشی از کار محسوب می‌شود و مشکلات ما بیشتر در حوزه اجراست.

وی گفت: باید فضای کسب و کار مساعد و قوانین پایدار باشد و راه‌های غیرمتعارف در مراحل اجرایی کار از تامین مواداولیه گرفته تا پرداخت‌ها و مالیات‌ها وجود نداشته باشد که ریسک سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد.

عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و ایتالیا تاکید کرد: هدف دولت در وهله نخست باید ایجاد شفافیت عملی در مسیر سرمایه‌گذاری در کشور باشد که اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، کمک زیادی به این موضوع می‌کند.

سادات‌گوشه افزود: سرمایه‌گذاران خارجی با هدف ماندن در ایران و کسب سود به کشور می‌آیند اما اگر قرار باشد با مشکلاتی چون رقابت ناسالم دولتی و تغییرات ناگهانی قوانین مواجه شوند حضور آنها تداوم نمی‌یابد.

به گفته وی با توجه به جذابیت بازار بکر ایران، موقعیت استراتژیک آن در منطقه و نیروی کار جوان و متخصصی که در کشور وجود دارد، باید با حل مشکلات، زمینه اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کرد.

گروهی برای مشاوره

 گروه مشاورین سرمایه‌گذاری ستاره صنعت‌پردازان در سال 1386 با هدف ارائه خدمات مرتبط با مشاوره سرمایه‌گذاری و مدیریت بانکی، در طرح‌های مختلف تولیدی و خدماتی تاسیس شد. این شرکت در زمینه‌هایی همچون مشاوره سرمایه‌گذاری، بررسی و تهیه طرح‌های توجیهی بانکی، نظارت و کنترل پروژه و خدماتی مانند مدیریت بانکی طرح‌ها، مدیریت پروژه، مالی و حسابداری، مشاوره حقوقی و برگزاری مناقصات فعال است.

منبع: ایسنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید