Performancing Metrics

مشتاق گسترش روابط با ایران هستیم | اتاق خبر
کد خبر: 310367
تاریخ انتشار: 29 دی 1394 - 19:33
وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر جمهوری اسلواکی صبح امروز در راس هیاتی 40 نفره به اتاق تهران آمد.

اتاق خبر: وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر جمهوری اسلواکی صبح امروز در راس هیاتی 40 نفره به اتاق تهران آمد. این دومین هیاتی است که ظرف یک سال گذشته از کشور اسلواکی به اتاق تهران آمده و درباره فرصت‌ها و نیز راه‌های توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور با مقامات اتاق تهران و فعالان اقتصادی عضو این اتاق به گفت‌وگو نشسته است. همایش امروز اتاق تهران که برای دیدار و مذاکره مستقیم فعالان اقتصادی عضو اتاق و اعضای هیات تجاری اسلواکی ترتیب داده شده بود، با سخنان مسعود خوانساری و پیتر کاژیمیر آغاز شد. سخنانی که در آن دو طرف با اشاره به شرایط کنونی و رفع تحریم‌های اقتصادی بر لزوم توسعه سریع روابط تاکید کردند.
بنا بر این گزارش به نقل از اتاق بازرگانی؛ در ابتدای این نشست رییس اتاق تهران ضمن خوشامدگویی به هیات اسلواک، به استقلال این کشور در سال 1993 اشاره کرد و گفت: «میان ایران و کشور اسلواکی همواره روابط حسنه‌ای برقرار بوده است. در سال 1378 نیز سفارت اسلواکی در ایران نخست در سطح کاردار و پس از آن در سطح سفیر آغاز به کار کرده است و امیدواریم سفارت ایران نیز به زودی در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی نیز گشایش یابد.» مسعود خوانساری افزود: «در ژانویه سال2014 نخست‌وزیر اسلواکی به ایران سفر کرد و در دیدار با معاون اول رییس‌جمهور ایران، دو طرف نسبت به توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری توافق کردند.»
خوانساری ادامه داد: «مبادلات تجاری ایران، بیشتر به سمت کشور چک متمایل بوده است. به طور حتم اگر تجار ایران و اسلواکی از یکدیگر، شناخت کافی نداشته باشند، نمی‌توانند از ظرفیت‌های موجود به نحو شایسته استفاده کنند و این مسوولیت بر دوش اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های بخش خصوصی است که با تدارک هیات‌های تجاری و ملاقات‌های بیشتر، پتانسیل‌های اقتصادی دو کشور را به تجار و صنعتگران بشناسانند.» او با اشاره به حجم بازار ایران و کشورهای همجوار گفت: «اقتصاد ایران درحال گذار از دولتی به خصوصی است و بخش خصوصی ایران اکنون نیازمند سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و خدمات فنی و مهندسی است. آن‌گونه که برآوردها نشان می‌دهد سرمایه مورد نیاز ایران ظرف پنج سال آینده به 500 میلیارد دلار می‌رسد که این حجم سرمایه از منابع داخلی قابل تامین نیست.» او با بیان اینکه آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد، افزود: «غرب به این نتیجه رسید که باید رویکرد خود را در قبال ایران تغییر دهد؛ چرا که تحریم‌ها ارزش مبادلات ایران و غرب را از40 میلیارد دلار به حدود 5 میلیارد دلار تقلیل داد.» رییس اتاق تهران گفت: «اسلواکی قرار است در سال 1395 به ریاست شورای دوره‌ای اتحادیه اروپا برسد و این فرصت مغتنمی‌ برای ایران خواهد بود.»
 خوانساری سپس به لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «به موجب تلاش‌های دستگاه دیپلماسی ایران، تحریم‌ها اکنون لغو شده و نگرش مثبتی در مورد ایران در جامعه بین‌المللی حاکم شده است. شاهد این مدعا، ورود نزدیک به 100 هیات تجاری به ایران ظرف ماه‌های گذشته بوده است. این نشانه آن است که غرب آماده سرمایه‌گذاری در ایران است. امیدواریم بتوانیم از فرصت لغو تحریم‌ها، بهره مطلوب را کسب کرده و در سال 1395 شاهد جهش در اقتصاد ایران باشیم.»
مسعود خوانساری با اشاره به ارزش مبادلات ایران و اسلواکی گفت: «حجم تجارت دو کشور اکنون به 8 میلیون دلار می‌رسد و با توجه به تجارت 162 میلیارد دلاری اسلواکی با جهان، سهم ایران از این تجارت ناچیز به نظر می‌رسد. در حالی که زمینه‌های بسیاری از جمله، صنایع آلومینیوم، نساجی، چوب و کاغذ، دارو، خودرو و ماشین‌سازی و تولید لاستیک برای همکاری دو کشور وجود دارد.» او با اشاره به اینکه مبادله صرف نمی‌تواند به انسجام روابط بینجامد، افزود: «اتاق تهران که با حدود 15 هزار عضو نزدیک به 55 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است، آمادگی دارد در مسیر توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور گام نهد و برای رفع موانع تلاش کند.» رییس اتاق تهران، همچنین نسبت به اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری برای شناخت پتانسیل‌های دو طرف نیز اعلام آمادگی کرد.


امضای توافق‌نامه‌های اقتصادی میان دو کشور
معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواکی این همایش را نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی ایران و جمهوری اسلواکی عنوان کرد و با اشاره به لغو تحریم‌ها علیه ایران، گفت: «دوره تازه‌ای از روابط اقتصادی دوجانبه میان دو کشور آغاز شده است و از این رو، دولت جمهوری اسلواکی با اعزام یک هیات 40 نفره از نمایندگان بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی این کشور به ایران، علاقمندی خود را برای گسترش همکاری‌ها با کشور شما را نشان داده است.» آقای پیتر کاژیمیر به امضای یادداشت تفاهم میان وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران و آژانس سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت اسلواکی در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور اشاره کرد و افزود: «همچنین موافقتنامه برقراری معافیت مضاعف میان دو کشور به امضا رسیده است و این اقدامات به افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک کمک خواهد کرد.» وی با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی دو کشور نباید به تجارت محدود شود، افزود: «در حوزه آموزشی نیز دو کشور ایران و جمهوری اسلواکی می‌توانند همکاری‌های جدی داشته باشند، علاوه بر آنکه اقتصاد گردشگری را نیز می‌توانیم به عنوان گزینه مناسبی برای افزایش سطح همکاری‌ها درنظر بگیریم.»
معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواکی همچنین از آمادگی کشورش برای میزبانی از هیات اقتصادی ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید