Performancing Metrics

بازار در سال 2016 متعادل می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 310425
تاریخ انتشار: 29 دی 1394 - 22:11
سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) پیش بینی کرد که عرضه نفت کشورهای خارج از این سازمان در سال جاری میلادی به دلیل سقوط قیمتها کاهشی فراتر از انتظار خواهد داشت و این امر تقاضای نفت این سازمان را افزایش می‌دهد.

اتاق خبر: اوپک در گزارشی اعلام کرد: عرضه نفت کشورهای بیرون اوپک در سال 2016 حدود 660 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و در راس آنها آمریکا قرار دارد. این سازمان ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود که یک کاهش 380 هزار بشکه ای در تولید نفت این کشورها رخ خواهد داد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ اوپک گفت: این تحلیل نشان میدهد که بازار در سال 2016 عرضه محور خواهد بود. امسال سالی است که روند ایجاد تعادل مجدد در بازار شروع می‌شود.

وی افزود: تولید بشکه های حاشیه ای غیراوپک در شش ماه آینده نسبت به تداوم کاهش قیمت نفت حساس خواهد بود.

کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان بیرون اوپک باعث کاهش اشباع بازار که قیمتها را به زیر 28 دلار در هر بشکه(پایین ترین قیمت از سال 2003) رسانده خواهد شد. استراتژی اوپک در سال 2014 مبنی بر دفاع از سهم بازار به جای قیمتها باعث سقوط هرچه بیشتر قیمت نفت شد.

کاهش قیمت نفت باعث شد که توسعه منابع نسبتا گران نفت همچون نفت شیل آمریکا کند شود و شرکتها مجبور به تعویق یا لغو پروژه های چندین میلیارد دلاری خود شدند که عرضه نفت در آینده را به خطر می اندازد.

در گزارش اوپک آمده است: آمریکا در سال جاری به طور متوسط روزانه 13.5 میلیون بشکه نفت تولید خواهد کرد که روزانه 380 هزار بشکه کمتر از سال 2015 است. تولید نفت همچنین در نقاطی همچون دریای شمال، آمریکای لاتین و کانادا متزلزل خواهد بود.

اما در گزارش اوپک به تاثیر لغو تحریمهای ایران روی عرضه نفت در بازار اشاره نشده است. ایران روز گذشته اعلام کرد که در حال افزایش روزانه 500 هزار بشکه به تولید نفت خود است که بخش عمده کاهش عرضه غیراوپکی ها را جبران خواهد کرد.

وزیر انرژی امارات در اولین اظهارنظر اعضای اوپک درباره ایران پس از لغو تحریمها گفت: هر کشوری که در بازار اشباع شده کنونی تولید را افزایش دهد، اوضاع را بدتر خواهد کرد.

اوپک اعلام کرد که تولید این سازمان در ماه دسامبر کاهش یافته و مازاد عرضه در بازار کاهش یافته است.

در این گزارش به نقل از منابع ثانویه آمده است تولید این سازمان در ماه دسامبر روزانه با 210 هزار بشکه کاهش به 32 میلیون و 180 هزار بشکه در روز رسیده است.

اوپک افزود: اگر تولید این سازمان در سطح ماه دسامبر بماند در سال جاری مازاد عرضه در بازار روزانه 530 هزار بشکه خواهد بود این در حالیست که مازاد عرضه سال جاری در گزارش ماه قبل روزانه 860 هزار بشکه پیش بینی شده بود.

اوپک همچنین پیش بینی خود از رشد تقاضای نفت در سال 2016 را کمی تغییر داد و پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی روزانه یک میلیون و 260 هزار بشکه افزایش خواهد یافت. این در حالیست که در گزارش قبلی رشد تقاضای جهانی در سال 2015 روزانه یک میلیون و 540 هزار بشکه پیش بینی شده بود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید