Performancing Metrics

سیروس مقدم: آشپز قابلی هستم! | اتاق خبر
کد خبر: 310674
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1394 - 09:45
کارگردان 61 ساله تلویزیون که محبوبیت زیادی هم بین مردم دارد، معتقد است همسرش الهام غفوری با مدیریت خوبی که در زندگی خانوادگی دارد، به او کمک کرده تا بتواند زندگی منظم‌ و بهتری داشته باشد.

به گزارش اتاق خبر، سیروس مقدم با انرژی است، به زندگی با نگاه مثبت می‌نگرد و برای آرامش تعریف ویژه خود را دارد. کار بخشی از زندگی اوست و شاید یکی از دلایلی که از کار لذت می‌برد همین لذتی است که از کارش می‌برد. با او درباره زندگی، الهام غفوری و خانواده هم‌صحبت شدیم.

نوروز 95 اهالی پایتخت را نمی‌بینیم و همین غمگین‌مان می‌کند.
خود ما هم ناراحتیم؛ اما واقعیت این است که پایتخت سریالی است که باید همه چیز دست به دست هم بدهد که ساخته شود و تنها اراده ما یا مردمی که آن را دوست دارند در ساخت آن موثر نیست. مجموعه‌ای از عوامل باید برای تولید پایتخت وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن قصه خوب و جذاب است که تکراری نباشد و ما هنوز به این داستان نرسیده‌ایم.
با پرکاری که در چند سال اخیر داشتید، چند ماهی است کار جدیدی را شروع نکرده‌اید و به نظر می‌رسد، حسابی خستگی را در کرده‌‌اید؟
(با خنده) زیاد کار می‌کنم، می‌گویند چرا مقدم این قدر کار می‌کند! کار نمی‌کنم ایراد می‌گیرند که چرا نیستی؟ اما واقعیت این است، فاصله‌ تقریبا طولانی برای شروع کار جدید، بیشتر به نبود فیلمنامه خوب برمی‌گردد. در ماه‌های گذشته قصه‌ای که تیم ما را جذب کند و برایمان جالب باشد به دستمان نرسید. دلیلش این است که تیم ما معمولا قصه‌هایی را کار می‌کند که در زمان خودش جذاب بوده و مردم زیادی را علاقه مند کرده است. ما تصمیم نداریم به هر قیمتی که شده، کار کنیم اما در مقابل اعتماد مردم را از دست بدهیم.
اوقات بیکاری چطور گذشت؟ خودتان راضی هستید؟
چند تا از کارهایی را که فرصت انجامش را نداشتم به سرانجام رساندم. مثلا به کارهای پزشکی‌ام رسیدم، دندانپزشکی رفتم و درمان قند خونم را پیگیری کردم.فیلم و سریال دیدم، کتاب‌ خواندم. یکی از کارهای عقب‌ماند‌ه‌ام رسیدگی به خانواده بود که در این چند ماه حسابی تلافی کردم و با آنها به سفر رفتم و در خانه در کنار آنها بودم .
چه فیلم‌هایی دیدید و چه کتاب‌هایی را مطالعه کردید؟
فصل اول و دوم سریال فارگو را دیدم که دوستش داشتم و به فضای کارهای من نزدیک بود. سریال بازی تاج و تخت را هم دیدم. از کتاب‌هایی که خواندم می‌توانم به خاطرات اسدالله علم و خاطرات آیت‌الله رفسنجانی اشاره کنم. یکی دو تا رمان هم هست که باید بخوانم.
فراغت از نظر شما چه معنایی دارد؟
به نظرم فراغت یعنی استفاده از وقت به بهترین شکلی که دوست داری. ممکن است این فراغت یک ساعت بعد از کار یا شش ماه از سال باشد. برای من همان یک ساعت در روز حتی در زمان فیلمبرداری که کتاب می‌خوانم، فیلم می‌بینم و به خانواده‌‌ام می‌رسم بهترین اوقات فراغت است .
به نظرتان چه چیزهایی می‌تواند آرامش و فراغت را بر هم بزند؟
یکی از آنها اخبار بد است. اخباری که صحت و سلامتش تائید نشده و به شکل شایعه و دروغ منتشر می‌شود و به امنیت روانی صدمه می‌زند. متاسفانه این روزها آن قدر این اخبار زیاد شده که نمی‌توان تشخیص داد کدام درست و کدام اشتباه است .معتقدم اخبار بد، فراغت را مخدوش می‌کند.
برخی می‌گویند شرایط اقتصادی و وضعیت خوب مالی در داشتن اوقات فراغت خوب موثر است.
شرایط مالی مهم است اما فراموش نکنیم اگر آرامش درونی وجود داشته باشد، با شرایط مالی نه چندان خوب هم می‌توان کنار آمد. وقتی جوان بودم با یک ساندویچ، نان و پنیر و سیب‌زمینی پخته زندگی می‌کردیم ولی آرامش داشتیم؛ اما هر قدر وضعیت مالی‌ ما بهتر شد، آرامشمان هم کمتر شد. عوارض پولداری بیشتر از بی‌پولی است. تمرکز روی به دست آوردن پول بیشتر، اضطراب را زیاد می‌کند. وقتی که جوان‌تر بودیم، پول کمتر و رفاه کمتری داشتیم اما راحت‌تر و بی‌دردسرتر زندگی می‌کردیم.
شما را می‌توانیم در ردیف آدم‌های خودساخته قرار دهیم؟
بیوگرافی کوتاهی از زندگی‌ام می‌گویم، شما ببینید در این گروه قرار می‌گیرم یا نه! قبل از این‌که دبیرستان را تمام کنم پدرم فوت کرد و مجبور شدم برای ادامه تحصیل کار کنم و چون دانشگاه قبول شدم باید هزینه دانشگاه را هم خودم تامین می‌کردم. سال 54 سیروس مقدم 19-18 ساله هم دانشگاه می‌رفت هم در یک شرکت گرافیکی کار می‌کرد و هم در سریال دایی‌جان ناپلئون روزی 13-12 ساعت دستیاری‌ می‌کرد. روی پای خود ایستادن و مستقل بودن باعث شد هم دانشگاه را به سرانجام برسانم و هم زندگی شخصی و کاری‌ام را سر و سامان بدهم. با تلاش شبانه‌روزی زندگی و‌ آینده‌ام را ساختم.
بچه جنوب هستید، به نظرتان اقلیم و جغرافیا روی زندگی آدم‌ها موثر است ؟
بی تاثیر نیست.در مناطق گرمسیری مانند خوزستان که 9 ماه از سال تابش خورشید و گرما وجود دارد، روزها طولانی‌تر است و مثلا به جای هشت ساعت کار، گاهی تا 14 ساعت هم باید کار کرد و این موضوع خود به خود فعالیت آدم‌ها را بیشتر می‌کند. به دلیل گرما بیشتر مردم جنوب لاغر‌اندام هستند و همین باعث چالاکی آنها می‌شود.همه اینها دست به دست هم می‌دهد و آدم‌های این خطه را فعال‌تر می‌کند.
خیلی‌ از مردها دوست دارند همسری مانند خانم غفوری داشته باشند که حمایتشان کند. خود شما هم خانم غفوری را به عنوان حامی پذیرفته‌اید؟ درباره همسرتان این احساس را دارید؟
زندگی مرا می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ ‌قبل از ازدواج با خانم غفوری و بعد از آن! قبل ازدواج با خانم غفوری پرکار و فعال بودم اما به لحاظ رشد فکری، اجتماعی و اقتصادی اتفاق متفاوتی بعد از ازدواج با او برایم رخ داد. سیروس مقدم در برخی زمینه‌ها توانایی‌هایی دارد و در بخش‌هایی هم احتیاج به زوج و مکمل داشت تا با حضور او نقاط ضعف به نقاط قوت تبدیل شود. مثلا من حساب و کتاب سرم نمی‌شود، خرج کردن و پس‌انداز کردن بلد نیستم و در امور اقتصادی دوراندیشی ندارم؛ اما خانم غفوری به دلیل این که درس مدیریت خوانده، همه امورات زندگی‌ام را مدیریت می‌کند و به آن نظم می‌دهد؛ بخصوص در بخش اقتصادی. به همین دلیل بعد از ازدواج با او شرایط اقتصادی و مالی‌ام روز به روز بهتر شد. بعد از ازدواج با خانم غفوری دیگر آن آدم ولخرج که بی حساب و کتاب پول خرج می‌کرد، نیستم. در بخش کار هم بزرگ‌ترین منتقدم خانم غفوری است. او به من اجازه نمی‌دهد هر کاری را با هر شرایطی بپذیرم؛ چون بر این باور است که همسرش باید بهترین‌ها را کارگردانی کند، به همین دلیل بعد از مدتی به عنوان تهیه‌کننده در کنارم قرار گرفت. صبر و حوصله زیادی دارد آن هم با مردی که بیشترین ماه‌های سال را سر کار است و کمتر در خانه حضور دارد. تحمل کردن چنین مردی برای هر زنی راحت نیست، اما خانم غفوری با برنامه‌ریزی درست شرایط بسیار خوبی را برای خانواده ما رقم زده است. به همین دلیل خدا را شاکریم که ما را کنار هم قرار داد. نه من کامل هستم نه او اما در کنار هم یکدیگر را کامل می‌کنیم.
شما چه کمکی به همسرتان می‌کنید؟
ایامی که سرکار نیستم مسئولیت آشپزی را به عهده می‌گیرم! آشپز قابلی هستم و بهترین غذاها را برای خانواده‌‌ام آماده می‌کنم. البته در زمانی که فشار کار زیاد است بخصوص زمانی که کار همزمان باید به پخش هم برسد، تلاش می‌کنم با صبر شرایط را آرام کنم تا او بتواند کارش را بخوبی انجام بدهد.
به نظر شما خانواده چه تاثیری در زندگی آدم‌ها دارد؟
معتقدم آدم‌‌هایی که بی‌خانواده هستند، کسانی که شانس این را نداشته اند در کانون گرم خانواده باشند، دچار انزوای فردی می‌شوند که این انزوا در تصمیم‌‌گیری‌ها و انتخاب مسیر زندگی آنها تاثیر مخربی دارد. افرادی که در کنار خانواده رشد کرده و بزرگ می‌شوند، آدم‌های بی‌حاشیه‌تری هستند. دست کم دغدغه این را ندارند که خلأ تنهایی خود را پر کنند؛ بنابراین زندگی بهتری دارند.
 
طاهره آشیانی - جام‌جم
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید