Performancing Metrics

بدهی ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت، برآورد است | اتاق خبر
کد خبر: 310725
تاریخ انتشار: 30 دی 1394 - 19:08
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه رقم بدهی ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت یک برآورد است و رقم قطعی نیست، در مورد علت بیان ارقام متفاوت گفت: تعاریف فرق می‌کند. بدهی دولت را می‌گوییم و یا بدهی شرکت‌های دولتی و یا بدهی موسسات غیر انتفاعی.

اتاق خبر: محمدباقر نوبخت در حضوص اینکه چرا آمار دقیقی از میزان بدهی‌های دولت اعلام نمی‌شود، و آمار اعلام شده با هم متفاوت است، اظهار داشت: تعاریف فرق می‌کند و نکته بعدی آن است که بدهی دولت را می‌گوییم و یا بدهی شرکت‌های دولتی و یا بدهی موسسات غیر انتفاعی مطرح می‌شود.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی افزود: رقم اعلام شده 380 هزار میلیارد تومان میزان بدهی ها یک برآورد است و رقم قطعی بدهی دولت نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد 54 میلیارد دلار بدهی شرکت نفت، گفت: منظور از این عدد این است که این پول که دارایی و ذخایر بانک مرکزی بود در زمان دولت قبل نزد شرکت نیکو سپرده گذاری شد و باید شرکت ملی نفت این مبلغ را برگرداند.

علی طیب‌نیا هفته گذشته در پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با اشاره به تنگناهای مالی موجود در اقتصاد ایران از مجموع بدهی‌های دولت و همچنین بدهی آن به بانک‌ها سخن گفت و افزود: در حال حاضر مجموع بدهی دولت طبق برآورد اولیه حدود 380 هزار میلیارد تومان است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز نیز در مصاحبه با رادیو میزان بدهی دولت را حدود 540 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت تاکنون 196 هزار میلیارد تومان بدهی دولت، 184 هزار میلیارد تومان بدهی شرکت‌های دولتی و 160 هزار میلیارد تومان بدهی شرکت ملی نفت را محاسبه کرده ایم.

وی به راه اندازی دفتر بدهی‌ها در وزارت اقتصادی اشاره و بیان کرد: این میزان بدهی دولت در حالی مشخص شده است که هنوز دستگاه‌هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی دستگاه‌های دیگر بدهی واحدهای زیر مجموعه خود را اعلام نکردند.

طیب‌نیا تصریح کرد: با اعلام بدهی دستگاه‌های دیگر، عدد بدهی دولت بازهم بزرگتر و بزرگتر خواهد شد و از آن بدتر این است که این بدهی‌ها وضعیت نابسامانی دارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید