Performancing Metrics

ورود سرمایه خارجی به بخش تجارت اینترنتی ایران در پسا تحریم | اتاق خبر
کد خبر: 310728
تاریخ انتشار: 30 دی 1394 - 19:25
در حالی که تحریم ها علیه ایران لغو شده است حوزه تجارت اینترنتی ایران یکی از حوزه هایی است که شرکت های خارجی مایل به سرمایه گذاری در آن هستند.

اتاق خبر: زمانی که شرکت تجارت اینترنتی تخفیفان در سال 2011 در تهران تاسیس شد، متوجه شد که نمی تواند سرمایه گذاری خارجی جذب کند، اما بعد از لغو تحریم ها تنها 2 روز طول کشید تا یک سرمایه گذاری خارجی احتمالی با این شرکت تماس بگیرد.
بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ دانشور، موسس 32 ساله این شرکت روز سه شنبه در مصاحبه ای تلفنی با رویترز گفت: «زمانی که من داشتم شرکتم را راه می انداختم، با چند سرمایه گذار خارجی صحبت کردم، اما هیچ کدام از آنها علاقه ای به انجام هیچ تجارتی در ایران نداشتند.»
«اکنون شرکت های دارای جسارت سرمایه گذاری ای وجود دارند که آماده امضای قرارداد با ما هستند.»
دانشور از اعلام نام شرکت اروپایی ای که به همکاری با این شرکت  ابراز تمایل کرده خودداری کرد، اما گفت اگر توافق ما به نتیجه برسد، اولین سرمایه گذاری این شرکت خارجی در ایران خواهد بود.
آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل روز شنبه تحریم های اعمال شده در زمینه هسته ای علیه ایران را لغو کردند.
این اقدام موجب ایجاد هیجانی عظیم در بین کارآفرینان تجاری ای شد که کسب و کارهای آنلاین در ایران به راه انداخته اند و برخی از آنها به رغم تحریم ها و افت اقتصادی کشور، رشدی سریع را تجربه کرده اند.
اما شرکت های ایرانی که گفته می شود تعداد آنها ده ها مورد است، اکنون فرصت های جدیدی نیز پیش روی خود می بینند. اکنون که تحریم ها دیگر اقتصاد ایران را آزار نمی دهد، آنها انتظار رشد قابل توجه مصرف را دارند و برخی امیدوارند بتوانند شرکای خارجی برای خود بیابند.
بسیاری از آنها می گویند ترسی از رقابت با خارجی ها ندارند، زیرا معتقدند خارجی ها برای مذاکره در مورد موانعی نظیر بروکراسی پیچیده در ایران، که گاهی برای خدمات اینترنتی غیرمعقول به نظر می رسد و همچنین به دلیل تفاوت های فرهنگی ناگزیر از دریافت کمک داخلی هستند.
دانشور گفت: «تجربه نشان می دهد که شرکت های بین المللی ای که تلاش کرده اند بدون کمک کار آفرینان داخلی کسب و کاری در ایران به راه بیاندازند، شکست خورده اند یا آن چیزی را که انتظار دارند به دست نیاورده اند.»
همچنین برخی از تحریم های آمریکا علیه ایران پابرجا خواهد ماند و این می تواند شرکت های بزرگ فن آوری آمریکایی را از ورود به ایران باز دارد، هرچند که خزانه داری آمریکا گفته به شعبه های خارجی شرکت های آمریکایی اجازه تجارت با ایران را خواهد داد.
دانشور زمانی که در آلمان یک مدیر فن آوری اطلاعات بود، مدل مورد استفاده توسط شرکت تجارت آنلاین جهانی گروپون که میلیون ها مشترک را به هم متصل می کند را مطالعه کرده و سپس شرکت خود را راه اندازی کرده است.
شرکت وی می گوید اکنون بیش از 100 کارمند و بیش از یک میلیون مشترک فعال دارد و با 100 بازرگان در تهران قرارداد دارد.
شرکت ایرانی دیجی کالا هم با استفاده از مدل شرکت خرده فروشی آمازون طراحی شده است.
محمدی 36 ساله که 8 سال پیش دیجی کالا را تاسیس کرده می گوید، لغو تحریم ها می تواند فروش محصولات برندهای خارجی معروف را در ایران تسهیل کند و از این طریق به شرکت وی کمک نماید.
وی افزود: «در دوران تحریم چالش اصلی ما این بود که برندهای مهم مستقیما در ایران حضور نداشتند. واردات از طریق کانال های غیرشفاف انجام می گرفت و دیجی کالا به عنوان یک خرده فروش نمی توانست شراکت موفقی با برندهای بین المللی داشته باشد.»

نظرات
ADS
ADS
پربازدید