Performancing Metrics

سودان در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل | اتاق خبر
کد خبر: 310764
تاریخ انتشار: 30 دی 1394 - 20:53
آیا تاریخ تکرار می‌شود؟
تسنیم نوشت: یک رسانه عربی در سرمقاله خود از مذاکرات دولت سودان با آمریکا و زمینه سازی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

اتاق خبر - روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود به بررسی وضعیت داخلی و خارجی سودان در برهه اخیر و رویکرد سیاست خارجی آن پرداخت و نوشت: این روزها شاهد موضعگیری‌ها و اظهارات عجبیب مقامات سودان(سودان شمالی) هستیم که اکثر آنها در راستای زمینه سازی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل و تبادل روابط دیپلماتیک با آن است. بهانه سودان این است که کشورهای عربی دیگر این گام را برداشته‌اند و چرا سودان از این قاعده مستثنی باشد؟

"ابراهیم غندور " وزیر امور خارجه سودان بیشترین صراحت را در این زمنیه داشت چرا که سودانی ها و سایر اعراب و مسلمان را با این گفته‌اش شوکه کرد که "سودان می‌تواند مسئله عادی سازی روابط با اسرائیل را بررسی کند." این گفته بعد از نشست روز دوشنبه کمیته روابط خارجی کنگره گفت‌وگوی ملی سودان مطرح شد. در این نشست مسئله روابط با تل آویو بررسی شد و "اکثریت اعضای این کمیته برقراری روابطی مشروط با اسرائیل را تایید کردند".

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) به نقل از ابراهیم سلیمان عضو کمیته یاد شده نوشت: در این نشست 41 عضو حرف‌های خودشان را مطرح کردند و اکثر آنها از دیدگاه لزوم برقراری روابط طبیعی مشروط با اسرائیل - با توجه به این امر که اتحادیه عرب این رویکرد را حمایت می‌کند- حمایت می کنند.

وقتی خبرگزاری رسمی سودان این گفته ها را منتشر می‌کند، آیا این بدان معنا نیست که دولت سودان این گام عادی سازی روابط را در دستور کار خود قرار داده و برای آن زمینه سازی تدریجی می‌کند و بعید نیست که به زودی به وزیری سودانی توصیه کنند که به تل آویو سفر کند یا وزیر اسرائیلی به خارطوم بیاید یا هر دو سفر با هم انجام شود.

این تکاپوی دیپلماتیک سودان در چارچوب تغییراتی ریشه‌ای در مواضع این دولت و طبیعتا مواضع عمر البشیر رئیس جمهوری سودان است. بارزترین این تغییرات ریشه‌ای نزدیکی زیاد روابط سودان با عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و پیوستن آن به ائتلافی عربی به ریاست ریاض و اعزام حدود 1000 نظامی برای جنگ در یمن و قطع کلی روابط خود با ایران در همبستگی با موضع عربستان در اعتراض به حمله به سفارت عربستان در تهران است.

سودان از زمان به قدرت رسیدن جبهه نجات ملی در سال 1989 میلادی روابطی بسیار مستحکم با ایران و حزب الله داشت و میزبان مقاومت فلسطین در خاک خود از جمله حماس و جهاد اسلامی بود و به خاطر این مواضع ملی و شرافتمندانه خود مشکلات زیادی را متحمل شد و (کارخانه تولید داروی شفا در) خارطوم در سال 1998 میلادی هدف موشک‌های کروز آمریکا قرار گرفت زیرا واشنگتن در آن زمان، خارطوم را به حمایت و میزبانی گروه القاعده و رئیس آن متهم کرده بود.

ملت خوب و ملی گرای سودان حامی اصلی این موضع‌گیری‌های سیاسی و اخلاقی که ارزش های اسلامی و اصول عدالت و حقوق بشر آن را ایجاب می‌کند، بود لذا به طور قطع، در قبال این تعبیر کودتایی که دولت سودان در دستور کار قرار داده و برای آن بستر سازی می‌کند، شوکه خواهند شد.

دولت سودان هم اکنون درحال گفت‌وگوهای محرمانه و علنی با دولت آمریکا برای از سرگیری روابط و برداشته شدن تحریم های آمریکا علیه سودان است و به نظر می‌رسد که یکی از شروط آمریکا همان عادی سازی و برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است.

در پایان این مقاله آمده است : امیدواریم که دولت سودان فریب وعده های آمریکا را نخورد. جعفر النمیری رئیس جمهور پیشین سودان در اواخر دهه هفتاد میلادی در دام اسرائیل افتاد زیرا در آن زمان فکر می‌کرد که می تواند بحران اقتصادی شدید سودان را با موافقت با کوچ یهودیان فلاشا (به فلسطین اشغالی) حل کند، روند کوچ یهودیان فلاشا انجام شد اما بحران اقتصادی حل نشد و النمیری و حکومت او با کودتای ژنرال سوار الذهب سرنگون شد و حال این سوال مطرح است که آیا تاریخ تکرار می‌شود؟

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید