Performancing Metrics

مغازه‌های بزرگ بالای شهر عوارض بیشتری می‌پردازند | اتاق خبر
کد خبر: 310849
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1394 - 15:08
تغییر فرمول محاسبه عوارض شغلی
با تصویب فرمول محاسبه عوارض شغلی، اصناف دارای سرقفلی نقاط مرفه و با مساحت بیشتر عوارض بالاتری می‌پردازند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، شهردار شیراز در جریان تصویب این لایحه گفت: امسال افزایش عوارض نداریم به ویژه در بحث پروانه‌های ساختمانی هیچ افزایشی رخ نخواهد داد.

علیرضا پاک فطرت افزود: عوارض شغلی سال گذشته از 70 هزار شغل و صنف سه و نیم میلیارد تومان بوده که با افزودن یک میلیارد تومان دیگر تنها برای خرید یک جرثقیل آتش نشانی هزینه شده است.

وی ادامه داد: شورا خواهان عادلانه بودن، سلامت اداری، کوتاه شدن دخالت‌های انسانی در محاسبه عوارض، کاهش زمان روند کار و عدم نیاز به استعلام دارایی و ...بود که شهرداری با کمک دانشگاه فرمول جدید را در این راستا تدوین کرد.

پاک فطرت خاطرنشان کرد: با روند فعلی گاه یک سوپر مارکت در شیخ علی چوپان با یکی دیگر در معالی آباد یکسان عوارض می‌داده‌اند اما در فرمول جدید این موارد عادلانه محاسبه شده است.

وی بیان کرد: تجاری خطی در هر خیابان اگر نیم متر در چهار متر از پیاده‌رو را اشغال کند دو متر مربع از پیاده رو همواره متعلق به آنان است و حال محاسبه کنید این دو متر در بازار چقدر اجاره دارد.

شهردار شیراز با بیان این که امکان دارد با این فرمول جدید نیز به 7 میلیارد تومان درآمد سال گذشته دست پیدا نکنیم، ابراز داشت: با احتساب درآمد سال گذشته به تعداد مشاغل و اصناف، به طور متوسط متوسط هر مغازه و ملک 100 هزار تومان پرداخته که البته یک مغازه 10 هزار تومان و دیگری شاید 300 هزار تومان بشود و در کل هر چه درآمد کسب شود برای مردم و همان مغازه‌داران هزینه می‌شود.

حاضریم کل عوارض شغلی را هزینه پیاده‌روها کنیم

شهردار شیراز در ادامه گفت: حاضر هستیم شورا مصوب کند تمام درآمد کسب شده از عوارض شغلی را صرف پیاده‌روسازی کنیم که بسیاری از این پیاده‌روها مقابل مغازه همین مشاغل است و باید از منبعی مرمت و اصلاح شود.

معاون اداری مالی شهردار شیراز نیز در این مورد گفت: ممنوع بودن محاسبه عوارض به ماخذ درآمد مالیاتی  و به روز نبودن اظهار‌نامه‌های مالیاتی و عدم دسترسی شفاف به برگه مالیاتی برخی مودیان دلایل تغییر فرمول عوارض صنفی بوده است.

محمد حسن اسدی افزود: در گذشته یک درصد درآمد مشمول مالیات ( قطعی) اخذ می‌شده که همیشه اظهار‌نامه‌های مالیاتی دو تا سه سال عقب بوده و با اعتراضات مالکان، گاه چهار سال عقب می‌ماند و از سویی در گذشته بنا این بود که یک درصد کمتر از دفترچه عوارض شغلی نشود.

وی تصریح کرد: روند محاسبه عوارض علاوه بر وقت گیر بودن که گاه به عدم تحقق منجر می‌شد در مواردی ابهاماتی نیز داشت چنانکه مغازه‌ای در یک خیابان دورافتاده با یکی دیگر در نقطه‌ای مناسب تفاوت چندانی نداشت و یا ضریب مشاغل پردرآمد و کم درآمد لحاظ نمی‌شد.

اسدی اضافه کرد: هدایت اصناف به سمت مجتمع‌های تجاری نیز علت دیگر تغییر فرمول محاسبه عوارض شغلی بود و در این راستا در فرمول جدید مغازه‌های خطی‌ سنگین‌تر محاسبه شد و همچنین مشاغل مزاحم نیز هزینه‌های سنگین‌تری خواهند پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه اول این فرمول پیچیده به نظر می‌رسد اما اینگونه نیست و یک هزارم رونق محل و همچنین حداقل مساحت استاندارد را از مجمع امور صنفی استعلام کردیم که البته با انصاف دیده شده و مساحت از یک میزان به بعد در افزایش عوارض تاثیر ندارد.

به گفته وی، ضریب شغلی با کار آماری استخراج شده و ضریب دیگری نیز در همین جا برای مشاغل آلاینده لحاظ می‌شود و از سویی کسی که بر خیابان اصلی به صورت خطی است با کسی که درون طبقات است عوارض یکسان نمی‌پردازد.

معاون شهردار افزود: در روش گذشته گاه مودی آمار نادرست می‌داد، گاه دارایی اطلاعات صحیح نداشت و به انحای مختلف بحث دخالت نیروی انسانی مطرح بود اما در فرمول جدید، تمام موارد کلاسه شده و با نرم‌افزار قابل محاسبه است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در تشریح این روش جدید محاسبه عوارض شغلی بیان کرد: در فرمول محاسبه عوارض شغلی عوارض از طریق عوارض پایه به علاوه ضریب رونق محل و اعمال مساحت، ضریب شغلی(مطابق دفترچه سرقفلی) و تعداد طبقات محاسبه می‌شود.

زین العابدین عرب افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی کردیم و دیدیم با این فرمول جدید بسیاری مشاغل با افزایش20 تا 30 درصدی مواجه می‌شوند و برخی هم کاهش دارند و البته مزیت کار این است که کلیت محاسبه ارتباط مستقیم با مسائل مالیاتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در روش محاسبه گذشته بسیاری موارد با اعتراض به دیوان و سایر مراجع می‌رفته و در نهایت بعد از چند سال معطلی در کمیسیون ماده 77 به صورت توافقی و علی‌الراس مبلغی به عنوان عوارض شغلی دریافت می‌شده و از این رو حتی اگر با فرمول، مبلغ نهایی کاهش یابد در مجموع به سبب قطعی بودن آن نسبت به روند گذشته برتری دارد.

در این جلسه اعلام شد که به سبب برخی مسائل فرمانداری مصوبه نامگذاری خیابان هجرت به نام شیخ باقر‌النمر را به شورا بازگردانده که در این راستا مقرر شد شورای نامگذاری با حضور دستگاه‌های متولی برای نامگذاری یک خیابان در شیراز به نام رهبر شهید شیعیان عربستان تصمیم‌گیری کند.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید