Performancing Metrics

بارزانی: دوره توافق سایکس-پیکو گذشته است | اتاق خبر
کد خبر: 311131
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1394 - 20:57
رییس منطقه کردستان عراق اظهار کرد که توافق سایکس-پیکو که به تشکیل مرزهای خاورمیانه مدرن منجر شد، از بین رفته و اکنون از رهبران جهان باید توافقی جدیدی را برای تشکیل "کشور کردستان" میانجی‌گری کنند.

اتاق خبر- رییس منطقه کردستان عراق اظهار کرد که توافق سایکس-پیکو که به تشکیل مرزهای خاورمیانه مدرن منجر شد، از بین رفته و اکنون از رهبران جهان باید توافقی جدیدی را برای تشکیل "کشور کردستان" میانجی‌گری کنند.

مسعود بارزانی، ریس منطقه کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت:‌ به نظر من رهبران جهان باید به این نتیجه برسند که دوره توافق سایکس-پیکو گذشته است. خواه این مساله را باور کنند یا خیر، این مساله حقیقت دارد. اما دیپلمات‌ها روند محافظه کارانه اتخاذ کرده‌اند.

رییس منطقه کردستان عراق ادامه داد: قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی باید توافق جدیدی را که از جوامع در عراق و سوریه حفاظت کند، بپذیرند. باید توافق جدیدی ارائه شود. این اهمیت دارد که بدانیم این توافق، چه نوع توافقی است و چه مکانیسمی دارد و براساس چه فرمولی است.

وی ادامه داد: رسمی شدن چنین توافقی هنوز صورت نگرفته است. اصلا درست نیست توافقی که مربوط به 100 سال پیش است را همچنان ادامه داد و از آن پیروی کرد.

موافقت‌نامه سایکس-پیکو توافقی محرمانه میان بریتانیا و فرانسه بود که در ماه مه ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد. این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد. این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌های عثمانی بودند. این توافق‌نامه نامش را از سر مارک سایکس بریتانیایی و فرانسوا ژرژ پیکوی فرانسوی گرفته است.

منبع: ایسنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید