Performancing Metrics

رابطه مستقیم انتخابات مجلس و تصویب برنامه ششم توسعه | اتاق خبر
کد خبر: 313620
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 11:07
اتاق خبر گزارش می دهد؛
حقیقت این است که نمایندگان مجلس به دلیل مواجهه با انتخابات مجلس تمایل دارند که تا حد ممکن از حجم لوایح و طرح های در دست بررسی بکاهد تا با پرونده پر و پیمان تر به حوزه های انتخابیه رفته و به تبلیغات انتخاباتی بپردازند.

اتاق خبر: تاخیر و حاشیه اولین کلماتی هستند که با برنامه ششم توسعه گره خورده اند؛ برنامه توسعه ای  که راهبرد اقتصادی کشور در پنج سال آینده را تایین خواهد کرد به دلیل مشخص شدن نتایج مذاکرات برای اجرای برجام با یک ماه  و نیم  تأخیر تقدیم مجلس شد.

خیلی زود اما حاشیه گریبان برنامه ششم را گرفت و انتقادات بسیاری از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی روانه پاستور شد؛ در مقابل این انتقادات که سرمنشا آنها احمد توکلی بود سخنگوی دولت در مقام پاسخگویی بر آمد اما نتوانست منتقدان را قانع کند.

البته قبل از تحویل برنامه ششم توسعه به مجلس بحث‌های در مورد تمدید برنامه پنجم توسعه با توجه به کم بودن وقت مجلس برای تصویب برنامه ششم وجود داشت.

به هر صورت برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس شد اما آنچه که بهارستان نشینها با آن مواجه "احکام موردنیاز برای اجرای برنامه ششم توسعه" بود، و عاملی شد تا احمد توکلی  خواستار عدم تشکیل جلسه کمیسیون تلفیق تا زمان تحویل کامل برنامه ششم به مجلس شود.

 به گفته نمایندگان مجلس؛ آن چیزی که دولت ارسال کرده است عنوان لایحه "احکام موردنیاز برای اجرای برنامه ششم توسعه" را داشته است؛ از این لایحه اینگونه  برداشت می‌شود که یک برنامه ششم توسعه‌ای وجود دارد و احتمالاً نزد دولت است که برای اجرای آن نیاز به این احکام است.

دولت در مقابل انتقادها ایستاده و معتقد است که این برنامه برنامه جامع نگری است مسئله‌نگری نیز در آن گنجانده شده است. این برنامه با نگاه ویژه به موضوعات خاص با توجه به سیاست‌های کلی، اقتصاد مقاومتی و دیدگاه رئیس جمهور در مورد الگوی مطلوب توسعه تدوین شده است.

سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه شورای برنامه‌ریزی و 7 کمیته برای تدوین برنامه ششم تشکیل شده است، گفت: این برنامه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی شد و حدود 85 هزار و 678 ساعت نفر برای تدوین آن وقت گذاشته شد که 14 جلسه در هیئت دولت و 17 جلسه در ستاد برنامه برگزار گردید.

نوبخت با اعلام اینکه برای هر موضوع 400 صفحه اسناد پشتیبان داریم ادامه داد: هر یک از موضوعات از عقبه پشتیبانی برخوردار است.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز (سال 1384 تا 1404) بیان کرد: برنامه ششم سومین برنامه از برنامه‌های توسعه سند چشم‌انداز است که دو برنامه چهارم و پنجم را پشت سر گذاشتیم و برای دستیابی به جایگاه اول منطقه در بخش‌های اقتصادی، تکنولوژی و... برنامه ششم و هفتم را پیش‌رو داریم.

توضیحات و دفاعیات دولت در مورد برنامه ششم آنقدر قانع کننده نیست که نمایندگان مجلس بپذیرند برنامه ششم را در دستور قرار قرار داده و مصوب کنند آنها مصر هستند که برنامه پنجم توسعه برای یک سال دیگر تمدید شود.

شاید با بررسی های اولیه باید حق را به مجلس داد که با توجه به تاخیر در ارائه برنامه ششم زمان کافی برای بررسی و تصویب این لایحه نداشته باشد اما حقیقت این است که نمایندگان مجلس به دلیل مواجهه با انتخابات مجلس تمایل دارند که تا حد ممکن از حجم لوایح و طرح های در دست بررسی بکاهد تا با پرونده پر و پیمان تر به حوزه های انتخابیه رفته و به تبلیغات انتخاباتی بپردازند.

به هر حال اخباری که از مجلس مخابره می شود نشان از  تمدید برنامه پنجم توسعه برای یک سال آینده دارد؛ به نظر می رسد نمایندگان بر این باورند که با توجه به 3 لایحه مهم در دستورکار مجلس زمان برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه وجود ندارد، به همین دلیل باید برنامه پنجم را تمدید کرد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید