Performancing Metrics

مشکل اصلی شناسایی افراد است | اتاق خبر
کد خبر: 313867
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1394 - 10:51
آلبرت بغزیان در مورد طرح هدفمندی یارانه ها
مهمترین مشکل در مورد اعطای یارانه ها به افراد شناسایی افراد نیازمند در کشور است.

اتاق خبر- طرح هدفمندی یارانه ها با تمام مشکلاتی که برای اقتصاد کشور به بار اورده همچنان در حال اجرا است. این طرح که در سال 1387 مقدمات اجرای ان فراهم شد علیرغم اهدافی که داشت که مهمترین آنها رساندن یارانه کالا و سوخت به دست نیازمندان واقعی بود موفق آمیز نبود. اجرای این طرح در کنار مشکلات ناشی از تحریم ها در دولت قبل و کم شدن درامد های نفتی در دولت جدید باعث شد اجرای این طرح به دولت ها فشار زیادی بیاورد و از راه هایی مانند گران کردن نرخ ارز منابع مالی این طرح را تامین کنند.


آلبرت بغزیان از ان دسته کارشناسانی است که شیوه فعلی را برای دادن یارانه و کمک های نقدی به افراد نیازمند مناسب نمی داند. به عقیده وی مهمترین مشکل در مورد اعطای یارانه ها به افراد شناسایی افراد نیازمند در کشور است.


این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی در مورد یارانه های نقدی و شیوه پرداخت آن، پرداخت نقدی یارانه ها را یکی از شیوه های حمایتی از اقشار کم درامد و دهک های پائین جامعه دانست اما شناسایی این افراد را از مشکلات این روش حمایتی دانست.


بغزیان در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت با بیان اینکه دربرخی از کشورها این کمک ها به صورت بسته های غذایی پرداخت می شود گفت: مشکل شناسایی افراد و اصرار بر پرداخت یکسان به همه افراد واجد شرایط دریافت یارانه باعث شد که این طرح در اجرا موفق نباشد. این درحالی بود که در فاز دوم این طرح قرار بر کاهش مبلغ پرداختی به افراد و بیشتر کردن مبلغ یارانه برای افراد دهک های پائین بود. متاسفانه این کار انجام نشد و باعث شد افرادی که درآمد های بالا داشتند و نیازی به یارانه نداشتند همچنان دریافت کننده یارانه باشند.


وی در مورد دادن سهمی از یارانه ها به بخش تولید گفت: در این طرح قرار بود سهمی در حدود 20 تا 30 درصد از یارانه ها به بخش تولید و برای کمک به تولید کنندگان اختصاص پیدا کند که مسکوت ماند. دلیل این کار بی برنامگی در شناسایی تولید کنندگان بود. برای مثال در مورد افراد مشمول دریافت یارانه می توان از مکانیزم های شناسایی مانند کد ملی استفاده کرد اما در مورد تولید کنندگان این امکان وجود ندارد. به همین دلیل تمام یارانه پرداختی به مصرف کنندگان تعلق گرفت.


بغزیان در مورد این برنامه روش شناسایی این افراد را خوب دانست و از آن دفاع کرد. وی در این مورد افزود: در مرحله اول با توجه به اینکه افراد از طریق پر کردن فرم، دارایی های خود را اعلام می کردند و انتظاری برای دریافت یارانه نداشتند. اما بعد از پرداخت یارانه به همه افراد ثبت نام شده، حذف افراد می توانست باعث اعتراض این افراد شود و به همین دلیل دولت ترجیح داد که یارانه افراد حذف نشود و به همه افراد یارانه یکسانی پرداخت شود.


این کارشناس اقتصادی درپایان اضافه کرد: براساس برنامه هدفمند کردن یارانه ها قرار بود که پرداخت این مبالغ بعد از 4 یا 5 سال متوقف شود و افراد مشمول تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار بگیرند. اما دولت ترجیح داده که فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا نکند و افراد به طور داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند. به نظر من نباید این کار بلند مدت باشد و دولت به جای پرداخت نقدی یارانه ای که در حال حاضر ارزش چندانی نیز ندارد حمایت خود را از سازمان هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد بیشتر کند تا افراد دهک های پائین را زیر چتر حمایتی خود بگیرند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید