Performancing Metrics

علل اشتیاق خارجیها برای سرمایه گذاری در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 313904
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1394 - 10:19
مسعود خوانساری
رئیس اتاق بازرگانی تهران: در حال حاضر تراز تجاری ایران با ترکیه چیزی در حدود 16 میلیارد دلار است.

اتاق خبر: ترکیه از جمله کشورهایی بود که در دوران تحریم به عنوان راه ارتباطی ایران با اروپا در اقتصاد ایران نقش آفرینی می کرد. با این حال بعد از دوران تحریم ترکیه همچنان خواستار ثبات جایگاه خود در اقتصاد ایران است. در حقیقت ایران به عنوان بهترین و ساده ترین مسیر برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی برای ترکیه شناخته می شود. با این حال همچنان مشکلاتی به خصوص در مورد مسائل گمرکی وجود دارد که حتی با رفع تحریم ها نیز برطرف نشده است. برای بررسی اهمیت روابط ایران و ترکیه و آینده آن، اتاق خبر در حاشیه گردهمایی فعالان اقتصادی تهران و غازی‌آنتپ ترکیه گفتگویی با مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران داشت که مشروح آن در زیر می آیند:
اتاق خبر- روابط تجاری میان ایران و ترکیه را در حال حاضر چگونه می بینید؟
خوانساری- روابط ایران و ترکیه همواره در سطح بالایی قرار داشته است. به خصوص در مدتی که ما با تحریم روبه رو بودیم ترکیه یکی از کشورهایی بود که از طریق آن می توانستیم با کشور های دیگر ارتباط تجاری داشته باشیم. در حال حاضر تراز تجاری ایران با ترکیه چیزی در حدود 16 میلیارد دلار است و نکته مهم این است که این حجم از تجارت بین دو کشور در صورت حل مشکلاتی مانند بانک، گمرک و حمل و نقل کالا با توجه به شناختی که دو طرف از یک دیگر دارند قابل افزایش است.
اتاق خبر- این روابط را بعد از اجرای برجام و لغو شدن تحریم ها چطور ارزیابی می کنید؟ چه مشکلاتی بر سر راه افزایش مبادلات تجاری وجود دارد ؟
خوانساری- به نظر من در فضایی که بعد از برداشته شدن تحریم ها به وجود آمده است کشوری موفق خواهد بود که با ایران سرمایه گذاری مشترک انجام دهد نه اینکه صرفا به دنبال بازاریابی برای محصولات خود باشد. در این بین ترکها به دلیل اشتراکات زبانی و فرهنگی که دارند علاقه دارند که در ایران سرمایه گذاری کنند.
اتاق خبر- در حال حاضر شاهد حضور هیئت های بازرگانی خارجی هستیم. با توجه به اخبار منتشر شده از مذاکرات با این هیئت ها، بیشتر به نظر می رسد که این هیئت ها به ایران بیشتر به عنوان بازار فروش اجناس خود نگاه می کنند تا سرمایه گذاری، دیدگاه شما در این خصوص چیست؟
خوانساری- در طول این چند ماه بیش از 100 هیئت تجاری از کشورهای مختلف به ایران آمده اند و من در کل این اتفاق را مثبت ارزیابی می کنم. اما مشکلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد مشکل کمبود سرمایه است. در حقیقت آنها با وضعیتی بنام «سرمایه اضافه» روبه رو هستند و ما با کمبود سرمایه. لذا به چند دلیل این کشور های اروپایی و آسیایی مشتاق برای سرمایه گذاری در ایران هستند. دلیل اول این است که آنها سرمایه دارند ولی در رکود هستند و دوم اینکه ایران از نظر امنیت در منطقه برخلاف سایر همسایگان خود وضعیت بسیار خوبی دارد. سومین دلیل پتانسیل های ایران از نظر نفت و مواد معدنی و اولیه بسیار بالا است. با توجه به میزان جمعیت ایران و کشورهای همجوار این منطقه می تواند یک بازار 400 میلیون نفری برای این کشورهای سرمایه گذار باشد. پس این اشتیاق آنها برای حضور در ایران قابل درک است. نمونه آن قرارداد های تجاری بود که در سفر آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه بسته شد.
اتاق خبر- با توجه به اینکه ما با کمبود بودجه مواجه هستیم آیا تلاش برای رفع سرمایه ها از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی به نوعی باعث وابستگی کشور به به شرکت ها و دولت های خارجی نمی شود؟ 
خوانساری- اگر در بستن قراردادها دقت لازم را داشته باشیم وابستگی به معنای منفی آن ایجاد نمی شود؟ من یک مثال میزنم. در مورد گاز ما با کشور قطر میدان گازی مشترک داریم. در حالیکه ما در 8 سال گذشته در مورد جذب و سرمایه گذاری خارجی اقدامی انجام نداده بودیم. اما قطر این کار را انجام داد و از ما جلو افتاد. من تا آنجایی که اطلاع دارم در قراردادهایی که دولت آقای روحانی بسته است به مساله عدم وابستگی به معنای منفی توجه جدی شده است حال با این وضعیت فعلی شما فکر کنید با عدم ورود سرمایه خارجی به کشور و کمبود ایجاد شغل چه کار می توانیم کنیم؟ پس از سرمایه گذاری خارجی استقبال می کنیم چون به سود کشور است. ما نباید بیکار، گرسنه و معتاد در کشور داشته باشم. ولی باید با دقت قرارداد ببندیم که به سود کشور باشد.
اتاق خبر- برخی در حال حاضر در مورد قرارداد های نفتی این انتقاد را دارند که واگذاری مخازن به طرف های خارجی باعث ایجاد وابستگی خارجی می شود. نظر شما چیست؟
خوانساری- من این قراردادها را ندیده ام ولی درک نمی کنم چرا برخی با سرمایه گذاری در کشور و ورود سرمایه به ایران مخالفت می کنند. من فکر می کنم هرچه تلاش کنیم سرمایه خارجی را به کشور بیاوریم بهتر است. اگر در سال های گذشته می توانستیم 100 تا 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور وارد کنیم قطعا آمریکا نمی توانست با تحریم های یک جانبه دنیا را علیه ما بسیج کند. علت این تحریم ها این بود که ما سرمایه گذار خارجی نداشتیم و گرنه همین سرمایه گذاران با لابی هایی که انجام می دادند اجازه اعمال تحریم به انها نمی دادند. ورود سرمایه قطعا به نفع امنیت و رفع مشکل بیکاری خواهد بود.

به چند دلیل این کشور های اروپایی و آسیایی مشتاق برای سرمایه گذاری در ایران هستند. دلیل اول این است که آنها سرمایه دارند ولی در رکود هستند و دوم اینکه ایران از نظر امنیت در منطقه برخلاف سایر همسایگان خود وضعیت بسیار خوبی دارد. سومین دلیل پتانسیل های ایران از نظر نفت و مواد معدنی و اولیه بسیار بالا است
اتاق خبر- چند ماه پیش در مورد وضعیت ارز صحبت کردید و احتمال دادید که قیمت ارز افزایش پیدا می کند. پیش بینی شما از وضعیت ارز در سال آینده چیست ؟
خوانساری- ما همیشه در اتاق این بحث را مطرح کرده ایم که دلار باید تک نرخی باشد. ارزی که با دو نرخ آزاد و دولتی عرضه شود علاوه بر ایجاد فساد اقتصادی باعث به وجود آمدن رانت خواهد شد و در نهایت باعث از بین رفتن رقابت شود. بهترین مرجع در ارتباط با تعیین نرخ ارز بازار است. ما اعتقاد داریم که قیمت ارز در نهایت توسط بازار تعیین شود و بانک مرکزی بر این کار نظارت کند. زیرا نظارت بانک مرکزی باعث می شود که نوسانات ارز کنترل شود. امسال به دلیل رکود دلار نتوانسته قیمت واقعی خود را پیدا کند و فاصله قیمتی بین دلار آزاد و دولتی در حدود 600 تومان است که این شکاف بزرگی است. ولی اتفاق که در آینده می افتد با توجه به برداشته شدن تحریم ها و بیشتر شدن تقاضا ها سال آینده با از وضعیت رکودی خارج و با رشد اقتصادی مواجه خواهیم شد. بازهم تکرار می کنم که دولت علاوه بر تک نرخی کردن ارز تلاش نکند که قیمت آن پایین نگه داشته شود زیرا قیمت واقعی دلار باعث بالارفتن صادرات کشور می شود.
اتاق خبر- طرف تُرک امروز در صحبت هایشان عنوان کرد که ایران را به عنوان بازاری برای محصولات خود می خواهد. آیا اتاق تهران نیز برنامه ای برای بازار ترکیه دارد ؟
خوانساری- طرف تُرک در زمینه های مختلفی سرمایه گذاری می تواند کند. آنها بیشتر تاکید بر این دارند که روابط تنها بر مبنای خرید و فروش نباشد بلکه سرمایه گذاری و بازارهای ثانویه نیز از اهداف همکاری بین دو کشور باشد.

اتاق خبر- در مورد توافق ترجیحی با ترکیه که سال گذاشته بسته شد عده می گویند بیشتر به نفع طرف تُرک است تا ایرانی. نظر شما چیست ؟
خوانساری- برخی از افراد در بعضی زمینه ها اعتراضاتی به تعرفه ها داشتند و معتقد بودند که این طرح جامع نیست. من نظری در حال حاضر ندارم.
اتاق خبر- چه مشکلاتی در حال حاضر از نظر ترانزیت بین دو کشور وجود دارد؟
خوانساری- بزرگترین مشکل ما مرز بازرگان است. ما در روز می توانیم در حدود 1000 کامیون را برای عبور از این مرز ساماندهی کنیم اما در حال حاضر بیشتر از 400 کامیون از این مرز رد نمی شوند. این مشکل را با طرف تُرکیه ای از جمله وزیر و سفیر ترکیه مطرح کردم و اگر انتظار حجم صادرات بیشتر را داریم باید این مشکل باید حل شود.

گفت و گو از محمد حسن گودرزی

نظرات
ADS
ADS
پربازدید