Performancing Metrics

تاثیر سقوط قیمت نفت بر پارس جنوبی | اتاق خبر
کد خبر: 313952
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 21:18
یک مقام مسئول اعلام کرد: با وجود سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی نه تنها دارای توجیه اقتصادی است بلکه سودآور هم خواهد بود.

اتاق خبر: حسن بویری درباره اقتصادی بودن ساخت و توسعه فازهای میدان پارس جنوبی همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، گفت: پارس جنوبی یک میدان مشترک بوده و در هر شرایطی توسعه میادین مشترک نفت و گاز در صنعت نفت دارای اولویت ویژه‌ای است.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ مجری طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با تاکید بر این که کل هزینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی حدود ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است، تصریح کرد: با وجود کاهش قیمت نفت خام، سرمایه گذاری حدود ۶ میلیارد دلاری توسعه این دو فاز گازی از نظر اقتصادی دارای توجیه بوده و حتی سودآور هم خواهد بود.

بویری با اعلام این که قطعا قیمت نفت خام در سطوح فعلی باقی نمی‌ماند اما با قیمت‌های فعلی نفت توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی موجه است، اظهار کرد: این دو فاز از ظرفیت تولید روزانه حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی شیرین و پالایش شده برخوردار است.

وی با تاکید بر این که بر اساس سیاست‌های کلان وزارت نفت، گاز تولیدی در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی قرار است جایگزین فرآورده‌های نفتی مصرفی در صنایع و نیروگاه‌های برق کشور شود، بیان کرد: از این رو معادل ۵۰ میلیون متر مکعب به طور متوسط روزانه در مصرف انواع فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل صرفه‌جویی حاصل خواهد شد و حتی امکان صادرات فرآورده‌های نفتی فراهم می‌شود.

بویری در ادامه با اشاره به تولید به طور متوسط روزانه حدود ۲۹۰۰ تن گاز مایع شامل پروپان و بوتان و ۲۷۵۰ تن اتان به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی، تاکید کرد: قیمت این دو فرآورده گازی هم چندان تحت تاثیر نوسان‌های قیمت جهانی نفت خام ندارد و از این رو تغییری در نرخ بازگشت سرمایه ایجاد نخواهد کرد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با بیان این که ظرفیت تولید میعانات گازی در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی حدود ۷۷ هزار بشکه در روز است، تبیین کرد: بر این اساس با احتساب قیمت نفت ۲۵ دلاری، پیش بینی می‌شود سرمایه گذاری انجام شده در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در مدت زمان ۲.۵ سال بازگردد.

وی با یادآوری تولید روزانه حدود ۴۰۰ تن گوگرد در این فاز مشترک گازی، خاطرنشان کرد: در مجموع با وجود افت قیمت نفت خام و حتی برخی از محصولات گازی و گاز طبیعی در بازارهای جهانی اما توسعه فازهای پارس جنوبی کماکان اقتصادی است.

به گزارش مهر، در شرایط فعلی هر ۴ ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار دارد و هم ‌اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز در این فاز مشترک تولید می‌شود.

بر اساس اعلام مسئولان پیش بینی می‌شود تا بهار سال آینده امکان تولید گاز با حداکثر ظرفیت در این دو فاز پارس جنوبی فراهم شود. علاوه بر راه‌اندازی واحدهای پالایشگاهی تاکنون حفاری ۲۲ حلقه چاه دریایی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در خلیج‌فارس به پایان رسیده ضمن آنکه تاکنون ۲۲۰ کیلومتر خط لوله دریایی و دو سکوی فراساحلی این فاز مشترک گازی احداث شده است.

از سال گذشته تاکنون در مجموع حدود ۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در این فاز مشترک تولید شده است، علاوه بر این در طول این مدت حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی و ۶ هزار تن اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی تولید شده است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید