Performancing Metrics

دولت باید تعریف تورم را بومی سازی کند | اتاق خبر
کد خبر: 314567
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1394 - 11:43
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با اتاق خبر:
محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید تعریف تورم را در کشور بومی سازی کند تا براساس آمار و ارقامی که به مردم ارائه می کند؛ بدبینی به مسئولان کلان کشور ایجاد نشود.

اتاق خبر- وعده دولتمردان از روند کاهش تورم درواقع خوشبینی در مردم ایجاد کرده است و انتظار گشایش هایی را بعد از برجام در وضعیت  معیشت خود دارند ولی آمارهای بانک مرکزی خلاف این قضیه است. براساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ کالاها و خدمات همچنان گران است و قیمت های مواد غذایی، بهداشتی، خدمات، آموزشی و .. روندی رو به بالا دارد. در همین رابطه نظر محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس را جویا شده ایم که در ادامه می خوانید.

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همین رابطه گفت: دولت باید تعریف تورم را در کشور بومی سازی کند تا براساس آمار و ارقامی که به مردم ارائه می کند؛ بدبینی به مسئولان کلان کشور ایجاد نشود.

محسن صرامی در گفت و گو با اتاق خبر افزود: یقینا مسئولان کلان کشور، رئیس جمهورهای مختلف بر سر کار آمده و بانک مرکزی که از مبادی رسمی نرخ های مختلف تورم و رکود را اعلام می کنند؛ حرف دورغی نمی زنند ولی باید این تعریف بومی سازی شود.

وی در رابطه با اینکه بانک مرکزی اعلام کرده است که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست؛ اظهار کرد: بانک مرکزی کاملا درست می گوید؛ منظور از کاهش تورم، ارزان شدن قیمت کالا ها نیست ولی مردم این آمار و ارقام را می شنوند و تصور می کنند که قیمت ها نیز کم شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در نرخ بلیت هواپیما، خودرو، مواد ضروری و اساسی، خدمات تاکسی و اتوبوس و همچنین حقوق کارمندان، معلمان و کارگران افزایش می بینیم؛ این خود تورم را نشان می دهد. نقدینگی جامعه نیز بالا است که براین اساس نمی دانیم که دولت طبق کدوم فرمول کاهش تورم را اعلام کرده است.

به گفته صرامی؛ کلمه کاهش تورم میزان اعتماد مردم به مسئولان نظام را کم می کند و من با این قضیه مخالف هستم.

وی در رابطه با راهکار این قضیه گفت: در رابطه با نرخ تورمی که به مردم اعلام می شود باید توضیح مشروعی داده شود. بانک مرکزی باید به گونه ای ارقام را اعلام کند که برای همه از جمله عوام، خواص و چهره های دانشگاهی قابل قبول و قابل درک باشد.

صرامی گفت: متاسفانه مردم ضریب کاهشی که دولت های مختلف اعلام می کنند را قبول ندارند؛ زندگی مردم همواره به طور روز افزونی با تورم عمیقی روبرو بوده است.

وی در رابطه با برنامه های دولت به منظور رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم گفت: برنامه های کنترل ارز تا درصد کمی کارساز بوده است؛ درواقع در کنترل مسکن البته با ایجاد رکود نتیجه بخش بوده ولی در حمایت از تولیدکنندگان اقدام قابل توچهی انجام نداده است. 

صرامی تصریح کرد: دولت باید در حمایت از تولید کنندگان قاطع تر عمل کند تا آن ها در پیچ و خم های بروکراسی گرفتار نشوند و نقدینگی لازم به منظور تامین مایحتاج خود داشته باشند.

به گفته وی؛ دولت ها در قالب همایش ها، سمینارها و شعارها باقی مانده اند و البته این جریان ربطی به دولت فعلی ندارد. این مسائل درواقع کلاه گذاشتن بر سر تولید و اشتغال است و در نهایت منجر به ضربه پذیری انقلاب می شود و هیچ کس خواهان آن نیست.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید