Performancing Metrics

محققان شیرازی به دانش فنی تولید بنزین یورو 5 دست یافتند | اتاق خبر
کد خبر: 315595
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1394 - 01:05
رئیس بخش مهندسی شیمی دانشگاه شیراز گفت: محققان این دانشگاه به دانش فنی طراحی رآکتورهای ایزومریزاسیون نفتای سنگین با هدف تولید بنزین یورو 5 دست یافتند.

اتاق خبر: محمدرضا رحیم پور افزود: هم اکنون تنها پالایشگاه شازند در ایران بنزین با استاندارد یورو 5 تولید می کند و تولید این نوع بنزین در برنامه توسعه دیگر پالایشگاه های کشور نیز قرار دارد.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی اظهار کرد: بنزین یورو 4 که هم اینک در برخی پالایشگاه های کشور در حال تولید است، دربرگیرنده ترکیب های هیدروکربوری حلقوی و آروماتیک بوده اما بنزین یورو 5 دارای ترکیب های هیدروکربوری شاخه دار است.
وی گفت: ساختار مولکولی بنزین یورو 5 سبب می شود که درجه آرام سوزی (عدد اُکتان) بیشتری نسبت به بنزین یورو 4 در اتومبیل ها داشته باشد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر مقادیر ترکیب های تخریب کننده محیط زیست در بنزین یورو 5 بسیار کمتر از بنزین یورو 4 است و از این رو، علاوه بر کیفیت بهتر سوخت، محیط زیست را نیز کمتر آلوده می کند.
رحیم پور اظهار کرد: محققان دانشگاه شیراز موفق به طراحی رآکتورهای ایزومریزاسیون نفتای سنگین با اهدافی همچون تولید بنزین یورو 5 در مقیاس آزمایشگاهی شده اند که با اجرای قرارداد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و این دانشگاه، رآکتور پایلوت تولید صنعتی بنزین یورو 5 و تولید کاتالیست در این دانشگاه ساخته می شود تا دانش فنی تولید این نوع سوخت در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی نیز به دست آید.
وی ادامه داد: دانش فنی تولید صنعتی بنزین یورو 5 ابا استفاده از نفتای سنگین در اختیار شرکت های بزرگ خارجی است و از این رو باید این دانش فنی را در داخل کشور ایجاد کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: تولید بنزین یورو 5 نیازمند بومی سازی فناوری فرایند و ساخت کاتالیست است.
رحیم پور یادآوری کرد: با توجه به این که نفت استخراجی از میدان های نفتی ایران به سوی نفت سنگین با مولکول های بزرگ تر در حال تغییر وضعیت است، طرح تحقیقاتی دانشگاه شیراز در همکاری با وزارت نفت تولید بنزین یورو 5 از نفت سنگین کشور است.
وی اظهار کرد: پژوهش های قبلی صورت گرفته در ایران بیشتر در ارتباط با نفت سبک بوده اما دانشگاه شیراز ماموریت یافته است که تحقیقات درباره نفت سنگین را در دستور کار قرار دهد.
رئیس بخش مهندسی شیمی دانشگاه شیراز گفت: با توجه به این که نفت سنگین هیدروکربورهای سنگین تر از نظر وزن مولکولی را شامل می شود، تولید محصولاتی همچون بنزین یورو 5 از نفت سنگین دشوارتر از تولید محصول از نفت سبک است و از این رو نیازمند فناوری و کار پیشرفته تری است.
پیش از این معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز دی 94 با اشاره به امضای 12 قرارداد همکاری بین وزارت نفت و دانشگاه های کشور گفته بود: دو قرارداد از این مجموعه قراردادها بین دانشگاه شیراز و این وزارتخانه برای بهینه سازی و ارتقای فناوری تولید متانول و ایزومریزاسیون نفتای سنگین در ایران امضا شد.
احمد عریان افزود: روز 13 دی 94 روز عقد این مجموعه قراردادها با وزارت نفت روز بزرگی برای صنعت و آموزش عالی کشور بود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز محور یکی از قراردادهای امضا شده با محوریت این دانشگاه را ارتقای فناوری کشور در عرصه تولید متانول عنوان کرد.
وی گفت: این قرارداد پژوهشی مراحل مربوط به تولید متانول تا تبدیل آن به فرآورده های مختلف، فروش و بازاریابی آن را در همکاری نزدیک با صنعت پتروشیمی را شامل می شود.
متانول یا متیل الکل یا الکل متیلیک یا الکل چوب که ساده ترین نوع الکل هاست. این ماده می تواند به عنوان ضد یخ، حلال و سوخت به کار برده می شود.
متانول به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده می شود. متانول تولید شده از چوب و سایر ترکیبات آلی را متانول آلی یا بیوالکل می نامند که یک منبع تجدید شدنی برای سوخت است و در مواردی می تواند جایگزین مشتقات نفت خام شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در ادامه گفت: بر مبنای قراردادهای منعقد شده بین این دانشگاه و وزارت نفت، این دانشگاه ماموریت ارتقای فناوری تولید کاتالیست ها در کشور را برعهده گرفته است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید