Performancing Metrics

عقلانیت در خرید هواپیماها در آینده مشخص می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 315622
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1394 - 03:01
یکی از مهمترین نقاط قوت این قرارداد استفاده از روش ILF یا همان قرارداد تامین مالی بر اساس لیزینگ است.

اتاق خبر: امروزه حمل و نقل به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل سهیم در توسعة گردشگری بین‌المللی شناخته شده است. در نتیجه ‌می­‌توان عنوان نمود که توسعه صنعت گردشگری  مرهون پیشرفت‌های حاصله در توسعة صنعت حمل و نقل، علوم و فنون و توسعة وسایل و تسهیلات و تأسیسات زیربنایی لازم برای مسافرت بوده است. باه هر حال برای برخی از مقصدهای گردشگری، محدودیت‌هایی که به وسیله سیستم حمل و نقل و ساختار زیربنایی مقصد ‌(‌مثل فرودگاه و جاده) اعمال ‌می‌شود، به صورت بزرگ‌ترین مانع و عامل بازدارنده در مسیر رشد گردشگری قرار ‌می‌گیرد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایلنا؛ علی صباغی، عضوهیات مدیره شرکت هواپیمایی آسمان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اهمیت بخش گردشگری در اقتصاد گفت: سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور به طور متوسط باید 10 درصد باشد  و جالب است بدانیم که رشد اقتصاد گردشگری بالاترین رشد در بین بخش‌های  اقتصادی است .

عضوهیات مدیره شرکت آسمان تاکیدکرد: در بحث ایجاد شغل، صنعت گردشگری بطور مستقیم و غیر مستقیم در سال 2015، بیش از   5% را بخود اختصاص داده است. و لذا مهم‌ترین و شاید سریعترین راه دستیابی به توسعه پایدار بر مبنای اقتصاد مقاومتی با توجه به داشته ها و نقاط قوت داخلی صنعت گردشگری است و صنعت حمل و نقل هوایی موتور اصلی و محرک اصلی توسعه پایدار است.

وی افزود: در جهان قریب به 60 میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت حمل و نقل هوایی مشغول هستند که در 1397 شرکت هواپیمایی با 25000 هواپیما در 3864 فرودگاه مشغول می‌باشند.

وی تاکید کرد: با یک محاسبه ساده و به دور از هر گونه اغراق طبق برآورد اولیه با ورود  118 فروند هواپیما به کشور می‌توان انتظار ایجاد شغل مستقیم و غیر مستقیم در بخش هواپیمایی به میزان 300 هزار نفر را داشت. هواپیمایی جمهوری اسلامی به عنوان بدنه اصلی صنعت، نقش یک عامل اصلی و تکنولوژیکی در حوزه اقتصاد بازرگانی هواپیمایی را به عهده دارد.

این کارشناس ارشد صنعت حمل ونقل افزود: بر اساس آمار موجود هم اکنون عمر متوسط ناوگان هوایی بازرگانی کشور بالای 23 سال است که باید عقد این قرارداد را به فال نیک گرفت و ضمن افزایش تعداد ناوگان، سال به سال عمر ناوگان را نیز کاهش داد که امید فراوان به وجود آمده است با ورود و عملیاتی شدن این تعداد هواپیما و ادامه‌دار بودن قراردادهایی از این دست، ایجاد اشتغال در دیگر بخش ها مانند گردشگری ، حمل و نقل بار و توسعه تجارت نیز از رکود موجود خارج شود.

وی گفت: یکی از مهمترین نقاط قوت این قرارداد استفاده از روش ILF  یا همان قرارداد تامین مالی بر اساس لیزینگ است. با بهره گیری از منابع حاصله از درآمد  هواپیماها و بازپرداخت آن از طریق اجاره، لزوم تضمین سرمایه گذاری را به ارمغان آورده و تهدیدهای کج اندیشان را به طور موثر در بعد بین المللی، خنثی می‌کند. روش تامین سرمایه انجام گرفته در خرید این تعداد هواپیما در نوع خود یکی از به روز ترین ، کارآمد ترین  و بهترین روش های تامین سرمایه در حوزه حمل و نقل بوده است که همانند کشورهای توسعه یافته هیچگونه هزینه ای  به بودجه عمومی کشور وارد نکردهاست. امروزه روش های خرید هواپیما از طریق انتشار و فروش اوراق قرضه به روش EETC

(Enhanced Equipment Trust Certification) صورت می‌گیرد. مضافا که دیگر روش های تامین مالی  با استفاده از اوراق سهام ، اوراق بدهی ، اوراق ترکیبی و یا نهادهای مالی مرتبط با تامین مالی پروژه‌ها( مانند صندوق ها سرمایه گذاری ) و یا عقود اسلامی مشارکتی ، مبادله ای ، وام دهی و تعهدات صورت می‌گیرد.

در حالی که در جهان سهم حمل و نقل هوایی در تولید ناخالص داخلی 5% است در کشور ما این سهم تنها در خوشبینانه ترین حالت تنها 2.5% است در حالیکه در دو کشور همسایه ما این سهم در برخی از سالها بالغ بر 25% بوده است یعنی تقریبا 10 برابر .

صباغی ادامه داد: بر اساس گزارش سالیانه یاتا  تعداد مسافران جا به جا شده در سال میلادی گذشته بالغ بر 2 میلیارد نفر بوده است یعنی بطور متوسط کمی کمتر از  یک سوم جمعیت جهان و پیش بینی آن در سال 2020 بالغ بر 7 میلیارد نفر سفر است.  نکته جالب تر این است که اگر چه در طی دو سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی مجموعا"  ضرری برابر با 2 میلیارد دلار را تجربه کرده اند ولی از آنجا که قدرت سیال اقتصادی جهان در حال گذر از غرب به شرق است ، با تخمین  پیش بینی ادامه رشد چشمگیر اقتصادی در شرق ، شرکت های هواپیمایی در آسیا سود نسبتا" خوبی را تجربه می‌کنند .  اینجا است که مشخص می‌شود هوشمندی در انتخاب و عقد قراردادهای فوق، چقدر هوشمندانه و در جهت منافع ملی و در جهت توسعه پایدار کشور بوده است .

وی تصریح کرد: درک درست فرصت طلایی پیش آمده رفع تحریم ها از یک سو و همینطور جابجایی قدرت اقتصادی از غرب به شرق و لزوم دستیابی به مزیت کشورمان ، عقلانیت و درستی در عقد قرارداد خرید هواپیماها بیش از پیش نمایان خواهد شد.

عضوهیات مدیره شرکت هواپیمایی آسمان ادامه داد: دو کشور همسایه ما  جزء 10 هواپیمایی اول دنیا هستند در حالیکه تولید ناخالص کشور امارات چیزی در حدود 400 میلیارد دلار است، با جمعیتی برابر با  5 میلیون و وسعتی برابر 84000 کیلومتر مربع است و سهم وابستگی این به کشور به اقتصاد نفتی با سرعت به سمت صفر میل میکند .  در ترکیه نیز با 77 میلیون جمعیت و وسعتی برابر با 784000 کیلومتر مربع دارای تولید ناخالص داخلی برابر با 800 میلیارد دلار است جزو بزرگترین وارد کنندگان نفت میباشد .

هواپیمایی امارات هم اکنون دارای 250 فروند هواپیما با متوسط عمر کمتر از 5 سال به بیش از 220 مقصد نسبت به جابجایی 47 میلیون مسافر اقدام میکند و جالب است بدانیم که در سال 1985 بعد از رد درخواست اش برای اجاره هواپیما از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما" با اجاره دو فروند از پاکستان کار خود را آغاز نموده است .

 هواپیمایی ترکیه در سال 1933 تاسیس هم اکنون با 290 فروند هواپیما با  متوسط عمر 6 سال نسبت به جابجایی 40 میلیون مسافر در بیش از 250 مقصد فعال است.

صباغی اظهار داشت: سهم حمل و نقل هوایی در اقتصاد دنیا بیش از 2 هزار میلیارد دلار است و کشور ما با توجه به وسعت و جمعیت باید حداقل سهم از این اقتصاد و گردش مالی عظیم حداقل سالیانه 20 میلیارد دلار باشد.اگرچه با توجه به آنچه که در طی سالیان متمادی به سبب تحریمها بر صنعت هواپیمایی ما چه در بخش هواپیمایی و چه در بخش فرودگاهی گذشت باید این سهم را از 1% به 2 % برسانیم . تا به اهداف تعیین شده در افق 1404 برسیم.

سهم هواپیمایی در تولید ناخالص داخلی بر اساس گزارش سالیانه بررسی های اقتصادی دانشگاه آکسفورد  بسیار تاثیر گذار و مشهود است و بعنوان یک کاتالیست قوی برای رشد سهم دیگر بخش ها همواره مورد توجه دولت ها بوده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید