Performancing Metrics

تاثیر برجام بر قیمت کالاها به مرور زمان دیده می شود | اتاق خبر
کد خبر: 315798
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1394 - 12:03
اظهار نظر نمایندگان مجلس در رابطه با گرانی کالاها بعد از برجام در گفت و گو با اتاق خبر:
ابراهیم نکو: انتظار می رود که به تدریج و به مرور زمان آثار مثبت برجام و اجرایی شدن آن را بر معیشت مردم ببنیم. چونکه دوندگی ها و این همه نشست های بین المللی زمانی ارزش خواهد داشت که بتواند تاثیر خود را بر اقتصاد کشور نشان دهد.

اتاق خبر- گفته می شود با اجرایی شدن برجام و انعقاد قراردادهای مختلف، دولت باید در زمینه گرانی کالاها نیز تدابیری بیندیشد تا در نهایت در وضعیت معیشت مردم نیز تحولاتی ایجاد شود. دولت در این رابطه تاکنون برنامه ای را به طور شفاف مطرح نکرده است که در همین باره نظر نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس را جویا شده ایم که در ادامه می خوانید.

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همین رابطه گفت: در بحث گران شدن کالا، ما هم به عنوان وکلای مردم انتقاداتی داریم ولی اینکه آثار برجام یکی دو روزه بر سفره های مردم دیده شود و بتواند معیشت مردم را بهبود ببخشد، چندان منطقی نیست.

ابراهیم نکو در گفت و گو با اتاق خبر افزود: تاثیر برجام بر قیمت کالاها به مرور زمان دیده می شود و آثار مثبت آن به تدریج بر تولید، رونق اقتصادی، کسب و کار، اشتغالزایی و در نهایت افزایش قدرت خرید مردم مشاهده خواهد شد.

وی در رابطه با افزایش قدرت خرید مردم معتقد است: دولت در رابطه با اینکه  چگونه می توان دستمزدها را همزمان با کنترل نرخ تورم ساماندهی کرد، باید چاره اندیشی کند تا فشارهای وارده کنترل شود.

نکو تصریح کرد: البته باید گفت که دولت ساماندهی اوضاع اقتصادی مردم را در دستور کار خود قرار داده است و تلاشش بر این است که اثرات برجام را بر سفره مردم نیز منتقل کند تا انتظارات مردم نیز برآورده شود.

وی ادامه داد: انتظار می رود که به تدریج و به مرور زمان آثار مثبت برجام و اجرایی شدن ان را بر معیشت مردم ببنیم. چونکه دوندگی ها و این همه نشست های بین المللی زمانی ارزش خواهد داشت که بتواند تاثیر خود را بر اقتصاد کشور نشان دهد.

نماینده مردم رباط کریم در رابطه با تاثیر انعقاد قراردادهای دولت بر تحول اقتصادی و ضرورت آن گفت: خرید هواپیما لازم و ضروری بود به این دلیل که ناوگان هوایی کشور به شدت دچار آسیب های جدی شده بود و اگر این روال ادامه داشت نتایج بدی به همراه می آورد.  

وی ادامه داد: خرید هواپیما به صورت نقدی انجام نشده است بلکه به صورت اجاره به شرط تملیک است. یعنی به مرور زمان ناوگان هوایی نو خواهد شد و میزانی از درآمدهای حاصل از این حمل و نقل به عوان اجاره پرداخت خواهد شد و در نهایت تملیک آن صورت می گیرد. بنابراین این استدلال که به جای ورود به این حوزه باید به بخش های دیگری ورود پیدا می کردیم، تفکر درستی نیست.

نکو در این رابطه که سیاست کنترل قیمت دولت به انحصار در بازار منتهی خواهد شد، گفت: تا زمانی که کنترل بازار و کنترل اقتصاد در دست دولت باشد، ما شاهد انحصار و در نهایت کتمان کاری و مخفی کاری خواهیم بود.

وی ادامه داد: به مرور زمان باید آزادسازی قیمت ها انجام شود و از طرفی توانمندی مالی افراد را نیز در نظر بگیریم تا افزایش قیمت کالاها و آزادسازی قیمت ها به فشارهای مضاعف بر آن ها منجر نشود.

نکو گفت: من معتقدم که دولت همچنان باید درایت خود را در کنترل قیمت ها ثابت کند و بر آن نظارت داشته باشد. اگر در حال حاضر دولت همه چیز را رها کند آزادسازی قیمت ها منطقی و معقول نخواهد بود و منجر می شود که صدای مردم بلند شود و بر نگرانی های مردم افزوده خواهد شد.  

ایجاد تقاضای روانی در بازار بعد از برجام

 

محمد حسن نژاد دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه گفت: اینکه گفته شود امروز برجام اجرایی شده و باید شاهد تحولات گسترده ای در بازار باشیم، کاملا استدلال اشتباهی است.

وی ادامه داد: بعد از اجرایی شدن برجام درواقع ابتدا تقاضای روانی ایجاد شده و بعد از آن عرضه را باید با این روند تطبیق داد. درواقع اینجا بحث چسبندگی قیمت ها مطرح است؛ به تعبیری قیمت ها به راحتی افزایش پیدا می کنند ولی بازگرداندن آن ها به سادگی نیست.

به گفته حسن نژاد مردم این انتظار را دارند که با اجرایی شدن برجام به زودی قیمت ها کاهش پیدا کند ولی اقتصاددان ها چنین انتظاری ندارند. انتظار بر این است که با اجرایی شدن برجام حجم سرمایه و سرمایه گذاری در کشور زیاد شود و بعد از یک بازه زمانی افزایش تقاضا صورت گیرد.

وی تاکید کرد: افزایش عرضه به این معنی نیست که قیمت ها کاهش پیدا کند بلکه شیب صعودی قیمت ها کند می شود و این به معنای صفر شدن آن نیست.

به گفته وی؛ وام هایی که دولت می دهد چندان در خروج از رکود کارساز نیست ولی در نهایت امید می رود که در اردیبهشت ماه در اقتصاد تکان های جدی ببینیم.

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید