Performancing Metrics

انعقاد تفاهم نامه با مراکز معتبر دانشگاهی در دوره پسابرجام | اتاق خبر
کد خبر: 317086
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1394 - 11:39
رئیس اتاق بازرگانی رشت در گفت و گو با اتاق خبر مطرح کرد:
هادی تیزهوش تابان خبر داد: اتاق رشت در دوره پسابرجام به منظور استفاده بهتر و مطلوب تر از شرایط موجود، تفاهم نامه هایی را با مراکز معتبر دانشگاهی منعقد می کند.

اتاق خبر- با گذر از دوره تحریم و وارد شدن اقتصاد کشور به دوره پساتحریم امید می رود که بخش خصوصی و  اتاق بازرگانی حضور پررنگ تری را در عرصه اقتصاد کشور داشته باشد. در همین راستا اتاق بازرگانی رشت با برگزاری کارگاه های آموزشی خاص و انعقاد تفاهم نامه با مراکز معتبر دانشگاهی به دنبال استفاده هرچه بیشتر از این شرایط جدید است. در همین رابطه گفت و گویی را با هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی رشت ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

اتاق بازرگانی رشت چه برنامه ها و اهدافی را به منظور تقویت بخش خصوصی در دوره پساتحریم در پیش گرفته است؟

با برداشته شدن سایه تحریم ها از روی اقتصاد ایران، گیر و بندهایی که از خارج از مرزهای کشور به اقتصاد ایران تحمیل شده بود نیز به برداشته شده و فضای مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد شده است. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد اینست که موانع داخلی اقتصاد نیز همانند تحریم ها، مانع از حرکت روان بخش خصوصی کشور می شوند. اتاق بازرگانی در تلاش است تا با بهره مندی از توان بخش خصوصی موانع داخلی را شناسایی و در صورت امکان رفع یا حذف کند و زمینه را برای حرکت روان چرخ های اقتصاد فراهم کند. از سوی دیگر با فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها از طریق اعزام و پذیرش هیأت های اقتصادی و برگزاری نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی در سایر کشورها می توان زمینه را برای رونق کسب و کار بخش خصوصی فراهم کرد.

به نظر شما چه راهکارهایی برای گذر از رکود و بازگشت به رونق اقتصادی وجود دارد؟

وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد کشور شرایط اقتصادی پیچیده ای است که رهایی از آن نیازمند عزم جدی و برنامه ریزی دقیق است. یکی از راهکارهای گذار از این وضعیت و رسیدن به رونق اقتصادی مطلوب، الگوبرداری از راهکارهایی است که سایر کشورها در مواجه با پدیده اقتصادی اتخاذ نموده اند. به هر تقدیر ارائه پیشنهادات در این زمینه در حیطه وظایف خبرگان و متخصصان اقتصادی کشور است و اتاق بازرگانی نقش مشورتی در اتخاذ تصمیمات و نقش حمایتی در اجرایی شدن آن را دارد.

اتاق بازرگانی رشت تاکنون میزبان چه هیأت های خارجی بوده و چه مراودات تجاری داشته است؟

هر یک از اتاق های بازرگانی، خصوصا اتاق هایی که در استان های مرزی کشور قرار دارند، براساس سیاست اتخاذ شده در اتاق ایران، کشورهای خاصی را به عنوان کشور هدف بر می گزینند و بیشتر سیاست های خود را براساس گسترش روابط اقتصادی با این کشورها اتخاذ می کنند.

اتاق رشت نیز بر همین اساس با کشورهای روسیه، آذربایجان، گرجستان همکاری و مراوده بیشتری دارد و با سایر کشورها نیز بر حسب مورد طبق مشترکات اقتصادی و فرهنگی ارتباط برقرار خواهد کرد.  

شما چه پیشنهاداتی به منظور جذب هرچه بیشتر سرمایه گذار خارجی به کشور دارید؟

هر سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در کشور دیگر در درجه اول به بررسی شاخصه های اقتصادی آن کشور که توسط موسسات اقتصادی معتبر دنیا انتشار می شود، می پردازد و پس از آن باتوجه به جذابیت های سرمایه گذاری موجود در یک کشور، در آن فعالیت می کند.

به نظر مشکل اصلی کشور در جذب سرمایه گذار خارجی در بخش شاخص های اقتصادی کشور است که متاسفانه جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد. توجه به مولفه های کسب و کار و بهبود مستمر آن می تواند گامی اساسی و مثبت در این ارتباط باشد.

جلسات شورای گفت و گو بخش خصوصی و دولت را چطور ارزیابی می کنید؟

ترکیب جلسات شورای گفت و گو ترکیب منحصر به فردی است که پتانسیل بالایی در ایجاد تحول و بهبود در فضای کسب و کار دارد. به اعتقاد من ابتکار عمل در این شورا در اختیار بخش خصوصی است و اگر بتواند قوی عمل کند، باتوجه به جو حاکم بر نگاه دولتمردان و سیاستگذاران، خواهد توانست به خوبی مشکلات و موانع موجود را رفع نماید.

اتاق رشت چه همایش ها و نشست هایی را برای استفاده هرچه بیشتر از شرایط پساتحریم برگزار می کند؟

سیاست اتاق رشت در این زمینه به جای برگزاری همایش های معمولی، برگزاری کارگاه های آموزشی خاص است تا بیشتر جنبه کاربردی پیدا کند و در این راستا در حال انعقاد تفاهم نامه با مراکز معتبر دانشگاهی است.

گفت و گو از سوسن یحیی پور

نظرات
ADS
ADS
پربازدید