Performancing Metrics

خوره ای به نام بیکاری، بلای جان اقتصاد ایران | اتاق خبر
کد خبر: 317504
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1394 - 15:24
رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:
نهمین جلسه اتاق بازرگانی ایران به ریاست محسن جلال پور در حالی برگزار شد که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بدون اطلاع قبلی هیآت رئیسه به جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران ملحق شد.

اتاق خبر- نهمین جلسه اتاق بازرگانی ایران به ریاست محسن جلال پور در حالی برگزار شد که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بدون هماهنگی و اطلاع قبلی هیآت رئیسه  در اتاق ایران حاضر شد. 

در ابتدای جلسه محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سونامی بیکاری در کشور و مشکلات پیرامون آن گفت: کشور با انبوهی از نیروی بیکار روبه رو شده است. این نرخ بیکاری مانند خوره به جان اقتصاد کشور افتاده است و منجر به ایجاد بی ثباتی اجتماعی و مفاسد کنونی شده است.
جلال پوردر ادامه با اشاره به لزوم مبارزه با بیکاری در کشور گفت: برای مبارزه با بیکاری نیاز به زمینه سازی برای شرایط مناسب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و ایجاد شغل هستیم.  در این میان لازم است که در زمینه زیست محیطی و بحران آب هم برنامه ریزی هایی انجام شود اما مسائل اقتصادی در اولویت قرار دارند. در تمام این مسائل نیز ما نیازمند و محتاج همدلی و حمایت مقام معظم رهبری و همکاری سه قوه هستیم.
رئیس اتاق ایران در ادامه افزود: برای حل این مسائل دو دیدگاه وجود دارد. اول ادامه مسیر هشتاد سال گذشته براساس تقویت پروژه های دولت محور و راه انداختن طرح های میلیاردی که نتیجه آن تعداد کم اشتغال و توسعه ناپایدار است. در این دیدگاه نباید منتظر جان گرفتن بخش خصوصی بود. در نتیجه با این دیدگاه شرایط را سخت تر و غیر قابل برگشت می کند.
وی ادامه داد: دیدگاه دوم ایجاد اشتغال از طریق ایجاد فضایی رقابتی که از آن به عنوان اقتصاد درون زا نام برده شده است. در این دیدگاه برای اصلاح فضای کسب و کار باید دست به دست هم داد و توفیق اقتصادی کشور در گرو تقویت بنگاه های اقتصادی و خروج دولت از تصدی گری است. چالش امروز کشور این است که کدام یک این دیدگاه ها سرلوحه کار اقتصادی ایران باشد.
جلالپور تصریح کرد: باتوجه به اهمیت بهبود فضای کسب و کار، پیشنهاد شده است که در برنامه ششم توسعه رتبه فضای کسب و کار از رقم 118 به 50 برسد. 

به گفته وی؛ ایجاد فضای آزام و بدون تنش لازمه اصلی سرمایه گذاری است. چنین دیدگاهی وزن سنگین تصمیمات سیاسی را نمی پذیرد. 

جلالپور تاکید کرد: اقتصاد امروز کشور نیازمند همدلی، همراهی و اجماع مسئولان و مردم است تا در یک فضای وفاق ملی به فضای مناسب برای کسب و کار، رونق سرمایه گذاری و اقتصاد آزاد برسیم. 

وی گفت: به همان نحوی که در زمینه هسته ای به یک وفاق و اجماع کلی رسیدیم؛ باید همین امر را در حوزه اقتصادی نیز پیاده سازی کنیم. بنگاه های اقتصادی کشور مشکلات سختی را پشست سر گذاشته اند، برای برون رفت از این رکود زمین گیر باید به مشکلات این بنگاه ها و توسعه بخش خصوصی با محوریت مردمی توجه ویژه ای داشته باشیم. 

همچنین رئیس اتاق بازرگانی تهران به مشکلات زیست محیطی اشاره ای داشت و گفت: در بحث محیط زیست، ایران در شرایط بحرانی قرار گرفته است و در 25 سال آینده ما در کشور با سونامی ریز گردها مواجه خواهیم شد که در این زمینه در اتاق ایران و کمیسیون کشاورزی و ... فعالیت های بسیار جدی در حال انجام است. 

جلالپور گفت: در روز 12 اسفند قرار است با همکاری یونسکو روز جهانی آب برگزار شود که در این راستا برنامه های باشکوهی در نظر گرفته شده است. 

 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید