اتاق نیوز- بر اساس آمار، در حال حاضر هزار واحد از بخش خصوصی برای تامین ارز مورد نیاز خود به مرکز مبادله ارزی مراجعه میکنند. در این باره، یحیی آلاسحاق رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران نیز اظهار کرد: هزار واحد بخش خصوصی وارد مرکز مبادله ارز شدهاند و به عنوان مصرف کننده از اتاق مبادلات ارزی ارز مورد نیاز خود را دریافت میکنند. او ادامه داد: بدیهی است که در شرایط فعلی بازار متلاطم شده، کالاها گرانتر شده و اوضاع اقتصادی به دلیل مسائل ارزی مطلوب نیست ولی این شرایط قابل مدیریت است و قطعا منابع ما کفاف نیازهای ما را میدهد.
رییس اتاق تهران با بیان اینکه بهرغم همه محدودیتها میتوان در سایه تدبیر مشکلات را حل کرد، گفت: براساس تصمیمات دولت و مجلس قرار است روزانه 150 میلیون دلار ارز به بازار تزریق شود در این شرایط قطعا نیازها و تقاضاها نیز قابل مدیریت میشود.
آلاسحاق افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما حجم نقدینگی سرگردان است که باید جذب و صرف افزایش تولید در داخل کشور شود. او با تاکید بر اینکه کسر بودجه دولت با کمک مجلس باید حل شود، به ایسنا گفت: تمامی عوامل تاثیرگذار بر سیاستهای ارزی ما باید یکی شود زیرا تمامی این مشکلات تنها با تدبیر قابل حل است و منابع و مصارف نیز باید در راستای مدیریت ارز صرف شود.
تکذیب ثبت شرکتهای صوری برای دریافت ارز
معاون کل سازمان توسعه تجارت نيز با رد برخی ادعاهای مطرح شده درباره ثبت شرکتهای صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، از کسانی که در این باره اظهارنظر نادرست کردهاند به شدت گلایه کرد. کیومرث فتحالله کرمانشاهی با بیان اینکه متاسفانه برخی فقط منتظر هستند دولت اقدامی انجام بدهد و بدون اطلاع داشتن از ابعاد آن به تقبیحش بپردازند، گفت: برخی از کسانی که درباره مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اظهارنظر کردهاند حتی با سازوکار این مرکز هم آشنایی ندارند. او با اشاره به اینکه دریافت ارز از مرکز مبادله به شرط ثبت سفارش واردات کالا است، گفت: ثبت سفارش کالا نیز مانند روش قبل در حال انجام است. بنابراین مرکز مبادله فقط به دارندگان برگه ثبت سفارش خدمات ارائه میکند.
کرمانشاهی با بیان اینکه ادعای ثبت شرکتهای صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله کاملا بیاساس است، گفت: اگر چنین روشی وجود داشته، قبلا هم بوده و مقامات نظارتی به آن رسیدگی میکنند. اما اینکه پس از راهاندازی مرکز مبادله، تعداد این شرکتهای به اصطلاح صوری یا مجازی یا هرچه که برخی ادعا میکنند افزایش داشته ادعایی بیاساس است.
به گزارش ایسنا، از زمان راهاندازی مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، عدهای در خیابان منتهی به این مرکز با در دست داشتن آگهیهای کاغذی ثبت سفارش کالا یا ثبت شرکت حضور پیدا کردهاند و این اقدام باعث بروز برخی شایعات مبنی بر ثبت شرکتهای صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله شده است.
علت کمبود برخی انواع ارز در مرکز مبادلات
معاون کل سازمان توسعه تجارت همچنین درباره سبد ارزی موجود در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز توضیحاتی ارائه کرد. کرمانشاهی با بیان اینکه ارز ابلاغی توسط بانک مرکزی به این مرکز هر روز شامل یک سبد متفاوت حاوی ارزهای مختلف است، گفت: میزان و حجم این سبد هر روز با روز گذشته متفاوت است. او افزود: بر این اساس بانک مرکزی با توجه به موجودی خود هر روز مبالغی از ارزهای مختلف را در این سبد قرار میدهد. بنابراین ممکن است یک روز از یک نوع ارز در این سبد بیشتر و روز بعد کمتر باشد. علت عدم ارائه کافی یک نوع ارز خاص در بعضی روزها به مشتریان و پرداخت مبلغ مورد نظر در یک یا چند روز بعد از آن نیز همین است.
کرمانشاهی تاکید کرد که تلاش بانک مرکزی بر این است تا همه متقاضیان در همان روز نخست بتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، اما برخی مشکلات اولیه که البته در حال برطرف شدن هستند ممکن است در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان تاخیر ایجاد کند. پیش از این برخی مراجعهکنندگان به مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اعلام کرده بودند که برخی ارزها از جمله یورو هنگام تخصیص با کمبود مواجه میشوند.
کد خبر:
31805
تاریخ انتشار: 22 مهر 1391 - 12:07
اتاق نیوز- بر اساس آمار، در حال حاضر هزار واحد از بخش خصوصی برای تامین ارز مورد نیاز خود به مرکز مبادله ارزی مراجعه میکنند. در این باره، یحیی آلاسحاق رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران نیز اظهار کرد: هزار واحد بخش خصوصی وارد مرکز مبادله ارز شدهاند و به عنوان مصرف کننده از اتاق مبادلات ارزی ارز مورد نیاز خود را دریافت میکنند. او ادامه داد: بدیهی است که در شرایط فعلی بازار متلاطم شده، کالاها گرانتر شده و اوضاع اقتصادی به دلیل مسائل ارزی مطلوب نیست ولی این شرایط قابل مدیریت است و قطعا منابع ما کفاف نیازهای ما را میدهد.
رییس اتاق تهران با بیان اینکه بهرغم همه محدودیتها میتوان در سایه تدبیر مشکلات را حل کرد، گفت: براساس تصمیمات دولت و مجلس قرار است روزانه 150 میلیون دلار ارز به بازار تزریق شود در این شرایط قطعا نیازها و تقاضاها نیز قابل مدیریت میشود.
آلاسحاق افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما حجم نقدینگی سرگردان است که باید جذب و صرف افزایش تولید در داخل کشور شود. او با تاکید بر اینکه کسر بودجه دولت با کمک مجلس باید حل شود، به ایسنا گفت: تمامی عوامل تاثیرگذار بر سیاستهای ارزی ما باید یکی شود زیرا تمامی این مشکلات تنها با تدبیر قابل حل است و منابع و مصارف نیز باید در راستای مدیریت ارز صرف شود.
تکذیب ثبت شرکتهای صوری برای دریافت ارز
معاون کل سازمان توسعه تجارت نيز با رد برخی ادعاهای مطرح شده درباره ثبت شرکتهای صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، از کسانی که در این باره اظهارنظر نادرست کردهاند به شدت گلایه کرد. کیومرث فتحالله کرمانشاهی با بیان اینکه متاسفانه برخی فقط منتظر هستند دولت اقدامی انجام بدهد و بدون اطلاع داشتن از ابعاد آن به تقبیحش بپردازند، گفت: برخی از کسانی که درباره مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اظهارنظر کردهاند حتی با سازوکار این مرکز هم آشنایی ندارند. او با اشاره به اینکه دریافت ارز از مرکز مبادله به شرط ثبت سفارش واردات کالا است، گفت: ثبت سفارش کالا نیز مانند روش قبل در حال انجام است. بنابراین مرکز مبادله فقط به دارندگان برگه ثبت سفارش خدمات ارائه میکند.
کرمانشاهی با بیان اینکه ادعای ثبت شرکتهای صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله کاملا بیاساس است، گفت: اگر چنین روشی وجود داشته، قبلا هم بوده و مقامات نظارتی به آن رسیدگی میکنند. اما اینکه پس از راهاندازی مرکز مبادله، تعداد این شرکتهای به اصطلاح صوری یا مجازی یا هرچه که برخی ادعا میکنند افزایش داشته ادعایی بیاساس است.
به گزارش ایسنا، از زمان راهاندازی مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، عدهای در خیابان منتهی به این مرکز با در دست داشتن آگهیهای کاغذی ثبت سفارش کالا یا ثبت شرکت حضور پیدا کردهاند و این اقدام باعث بروز برخی شایعات مبنی بر ثبت شرکتهای صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله شده است.
علت کمبود برخی انواع ارز در مرکز مبادلات
معاون کل سازمان توسعه تجارت همچنین درباره سبد ارزی موجود در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز توضیحاتی ارائه کرد. کرمانشاهی با بیان اینکه ارز ابلاغی توسط بانک مرکزی به این مرکز هر روز شامل یک سبد متفاوت حاوی ارزهای مختلف است، گفت: میزان و حجم این سبد هر روز با روز گذشته متفاوت است. او افزود: بر این اساس بانک مرکزی با توجه به موجودی خود هر روز مبالغی از ارزهای مختلف را در این سبد قرار میدهد. بنابراین ممکن است یک روز از یک نوع ارز در این سبد بیشتر و روز بعد کمتر باشد. علت عدم ارائه کافی یک نوع ارز خاص در بعضی روزها به مشتریان و پرداخت مبلغ مورد نظر در یک یا چند روز بعد از آن نیز همین است.
کرمانشاهی تاکید کرد که تلاش بانک مرکزی بر این است تا همه متقاضیان در همان روز نخست بتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، اما برخی مشکلات اولیه که البته در حال برطرف شدن هستند ممکن است در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان تاخیر ایجاد کند. پیش از این برخی مراجعهکنندگان به مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اعلام کرده بودند که برخی ارزها از جمله یورو هنگام تخصیص با کمبود مواجه میشوند.
کلید واژه ها :
