Performancing Metrics

انتشار کتاب «کردها در میانه جنگ ایران و عراق» نوشته اردشیر پشنگ | اتاق خبر
کد خبر: 318819
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 22:44
تازه های نشر
کتاب «کردها در میانه جنگ ایران و عراق» نوشته جدید اردشیر پشنگ از اعضای شورای سردبیری اتاق خبر توسط انتشارات مرز و بوم منتشر و راهی بازار کتاب گردید

به گزارش اتاق خبر این کتاب که پژوهشی تاریخی در خصوص جنبش مبارزاتی کردهای عراق در دهه 1980 به شمار می رود برای نخستین بار به یکی از مهمترین مقاطع و رویدادهای موثر بر جنبش مبارزاتی کردهای عراق پرداخته شده است. بر اساس استنادات و استدلالهای نویسنده، جنبش مبارزاتی کردهای عراق در ابتدای دهه 1980 یک جنبش رو به افول و جبهه های درگیری اش با رژیم بعث دچار رکود بود اما وقوع انقلاب اسلامی و سپس بروز جنگ میان ایران و عراق و همراهی و اتحاد کُردها با جمهوری اسلامی ایران باعث ایجاد فرصتی دوباره برای آنها شد تا جنبش رو به افول خود را یکبار دیگر احیا کنند، مساله ای که در قدرت گیری کردها در دهه 1990 میلادی و بعدها در ایجاد حکومت اقلیم کردستان نیز تاثیر بسزایی داشته است. نویسنده کتاب «اردشیر پشنگ» از فارغ التحصیلان روابط بین الملل و پژوهشگران فعال در حوزه مسائل خاورمیانه با تمرکز بر مساله کردهاست و از وی تا کنون چندین کتاب و مقاله علمی منتشر شده است.

کتاب مذکور دارای 6 فصل است فصل نخست به «مبانی نظری پژوهش» پرداخته است. فصل دوم به «کردها از آغاز تا چهار تکه شدن جغرافیای سرزمین» اختصاص پیدا کرده است. در فصل سوم «جنبش مبارزاتی کردهای عراق از آغاز تا افول (1919 -1979)» مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم «اهداف و نیات ایران و کردها برای همکاری پس از انقلاب 1979 -1988)» به رشته تحریر در آمده است. عنوان فصل پنجم «کردها در جنگ ایران و عراق» است که نویسنده در آن به شرح چگونگی حضور و همکاری کردها و رزمندگان ایرانی در جنگ های مختلف بخصوص در جبهه شمال پرداخته است. در ششمین فصل نویسنده به اثبات فرضیه خود پرداخته است و عنوان آن را «جنگ ایران و عراق و احیای جنبش مبارزاتی کردهای عراق» نامیده است. و نهایتاً جمع بندی کتاب آخرین مبحث آن به شمار می رود. لازم به ذکر است این کتاب در  352 صفحه با حمایت مرکز اسناد دفاع مقدس و قیمت 22 هزار تومان عرضه شده است.

برای دریافت توضیحات بیشتر می توانید به آدرس وبسایت شخصی نویسنده مراجعه کنید:

www.pashang.ir

نظرات
ADS
ADS
پربازدید