Performancing Metrics

خداحافظی با نویسنده‌ها+تصاویر | اتاق خبر
کد خبر: 385554
تاریخ انتشار: 1 دی 1395 - 02:09
می‌گویند کتاب‌، پل نویسنده‌ است برای رسیدن به دنیای جاودانگی، و هربار خوانده شدن آن کتاب‌ جانی دیگر به نویسنده‌اش می‌بخشد. اما هیچ‌یک از این‌ تعبیرهای زیبا، خاموش شدن یک قلم برای همیشه را در ذهن کتاب‌خوانان حرفه‌ای جبران نمی‌کند.

به گزارش اتاق خبر، طبق روال سال‌های گذشته، با رسیدن به روزهای پایانی سال میلادی، فهرستی از چهره‌های سرشناس درگذشته اعلام می‌شود. ۲۰۱۶ برای اهل ادبیات، سال از دست دادن بزرگانی چون «اومبرتو اکو»، «هارپر لی» و «ویلیام ترِوِر» بود. در این گزارش به تعدادی از مشهورترین نویسندگانی که دنیای ادبیات در سال ۲۰۱۶ آن‌ها را از دست داد، اشاره می‌کنیم:

 

«اَلوین تافلر»

«اَلوین تافلر» نویسنده آمریکایی و آینده‌پژوهی مشهور بود که ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در سن ۸۷ سالگی درگذشت. کتاب «شوک آینده» او میلیون‌ها جلد فروش داشته است. این نویسنده به خاطر نگارش آثاری در زمینه‌های انقلاب دیجیتال، انقلاب ارتباطات و فناوری در جهان شناخته می‌شود. از «تافلر» به عنوان یکی از مشهورترین آینده‌پژوهان جهان یاد می‌شود که موفقیت حرکت جامعه صنعتی از مرحله تولید کالا به سوی عصر اطلاعات و تسلط کامپیوتر بر حیات اقتصادی و اجتماعی را پیش‌بینی کرد. «موج سوم»، «تغییر ماهیت قدرت» و «جنگ و ضدجنگ» از دیگر کتاب‌های پرفروش این نویسنده هستند.

 

«هارپر لی»

«هارپرلی» نویسنده رمان معروف «کشتن مرغ مقلد»، ۱۹ فوریه سال جاری در سن ۸۹ سالگی درگذشت. «لی» با این رمان کلاسیک خود تأثیر شگرفی بر ادبیات آمریکا گذاشت. او چند ماه پیش از مرگ، پس از ۵۵ سال قسمت دوم «کشتن مرغ مقلد» را با عنوان «برو دیده‌بانی بگمار» روانه بازار کرده بود.

رمان «کشتن مرغ مقلد» در سال ۱۹۶۰ به نگارش درآمد و «هارپر لی» را به شهرتی بین‌المللی رساند. او برای نوشتن همین یک رمان جایزه ادبی پولیتزر ۱۹۶۰ و مدال آزادی ریاست‌جمهوری آمریکا را در سال ۲۰۰۷ دریافت کرد. «کشتن مرغ مقلد» از زمان چاپ تاکنون حدود ۴۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده است. این اثر به فیلمی سینمایی هم تبدیل شد و «گری‌گوری پک»، بازیگر نقش اصلی مرد آن، جایزه اسکار را از آن خود کرد.

 

«اومبرتو اکو»

درست همان شبی که «هارپر لی» درگذشت، خبر رسید «اومبرتو اکو» یکی از بزرگترین نویسندگان ایتالیایی هم در سن ۸۴ سالگی فوت کرده است. انتشار این خبر، بسیاری را در بهت و حیرت فروبرد. سرطان، علت مرگ نویسنده «نام گل سرخ» بود.

انتشار ترجمه انگلیسی‌زبان «نام گل سرخ» در سال ۱۹۸۳ شهرتی بین‌المللی را برای این فیلسوف، نویسنده و پژوهشگر ایتالیایی به ارمغان آورد، اما او مقاله‌نویسی قهار و استاد برجسته‌ای در حوزه نشانه‌شناسی هم بود.‌

«اکو» پژوهشگری فعال بود و از جمله مهمترین زبان‌شناسان و نشانه‌شناسان ساختارگرا محسوب می‌شد. او بیش از ۳۰ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف دنیا دریافت کرد. «آونگ فوکو»، «جزیره روز گذشته»، «پائودولینو»، «گورستان پراگ» و «شماره صفر» از دیگر کارهای «اکو» هستند.
 

 

«ای.آر. بریت‌ویت»

«ادوارد دیکاردو بریت‌ویت» نویسنده سیاهپوستی بود که به خاطر نگارش «تقدیم با عشق» شهرت جهانی داشت و ۱۲ دسامبر در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت. او نویسنده، دیپلمات، خلبان و اصالتا اهل گویان آفریقا بود و در کتاب «تقدیم با عشق» که رمانی زندگی‌نامه‌ای است، از خاطرات دوران تدریس خود در مدرسه‌ای محروم در ایست‌اِند لندن نوشته بود.

این رمان در سال ۱۹۶۷ به سینما راه یافت و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این فیلم اقتباسی را «جیمز کلاول» کارگردانی و «سیدنی پوآتیه» نقش اصلی آن را ایفا کرد.

«بریت‌ویت» نماینده کشور گویان در سازمان ملل و سفیر کشورش در ونزوئلا بود و در طول عمرش چندین کتاب درباره نژادپرستی در کشورهای آفریقای جنوبی و آمریکا نوشت. «یک نوع بازگشت به وطن»،‌ «انتخاب کاه‌ها»،‌ «همسایه‌های مخالف» و «سفیدِ افتخاری» از جمله دیگر آثار ادبی این نویسنده رنگین‌پوست هستند.

«ویلیام ترِوِر»

«ویلیام ترور» داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس برجسته ایرلندی بود که ۲۰ نوامبر امسال در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت. از او به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان داستان کوتاه در یک قرن اخیر یاد می‌شود. این نویسنده ایرلندی در طول دوران فعالیت خود بیش از ۱۵ رمان بلند و تعداد زیادی داستان کوتاه نوشت، سه بار جایزه ادبی «کاستا» را از آن خود کرد و چهار بار نیز در جایزه ادبی «من بوکر» نامزد دریافت جایزه شد.

«ترور» را به سبب سبک نوشتاری‌اش در داستان کوتاه با نویسندگان مطرحی چون «چخوف»، «گی دو موپاسان» و «جیمز جویس» مقایسه می‌کردند. «گراهام گرین» در نقدی که در سال ۱۹۷۵ بر مجموعه داستان‌های کوتاه «ویلیام ترور» نوشت آن را یکی از برترین و شاید برترین مجموعه داستان کوتاه پس از «دوبلینی‌ها» اثر «جیمز جویس» معرفی کرد.

«پس از باران» (۱۹۹۶)، «اخباری از ایرلند و داستان‌های دیگر» (۱۹۸۶) و «مجردان تپه» (۲۰۰۰) از جمله مهمترین مجموعه داستان‌های کوتاه «ویلیام ترور» محسوب می‌شوند.

 

«جیم هریسون»

رمان «افسانه‌های خزان» معروف‌ترین کتاب «جیم هریسون»‌، نویسنده آمریکایی است. این رمان کوتاه در سال ۱۹۹۴ به فیلمی سینمایی تبدیل شد که «بردپیت» و «آنتونی هاپکینز» در آن درخشیدند.

«هریسون» در ماه مارس ۲۰۱۶ در سن ۷۸ سالگی درگذشت. آثار او با کارهای «ویلیام فاکنر» و «ارنست همینگوی» مقایسه می‌شد. او علاوه بر رمان‌نویسی در نوشتن مقاله و سرودن شعر نیز تبحر داشت. این نویسنده پس از موفقیت «افسانه‌های خزان» در سینما، فیلمنامه‌نویسی چند رمان دیگرش را هم برعهده گرفت که نتیجه آن فیلم‌هایی چون «گرگ» (با بازی جک نیکولسن)، «انتقام» (با بازی کوین کاستنر) و «پاهای سرد» بودند.

 

 

«جان مونتاگیو»

«جان مونتاگیو» از سرشناس‌ترین شاعران ایرلندی بود که ماه دسامبر امسال، در سن ۸۷ سالگی پس از چند عمل جراحی انسداد روده برای همیشه قلمش را زمین گذاشت.

«مونتاگیو» متولد سال ۱۹۲۹ در بروکلین بود. او در ایرلند، آمریکا و فرانسه زندگی می‌کرد و به‌عنوان اولین پروفسور شعر ایرلند شهرت داشت.

«مونتاگیو» در زمان جنگ الجزایر، خبرنگار آزاد «آیریش تایمز» در پاریس بود و گزارش‌های خود را از طریق پست به روزنامه می‌رساند. این چهره ادبی ایرلند، در دهه ۱۹۶۰ رابطه دوستانه‌ای با «ساموئل بکت» نمایشنامه‌نویس معروف برقرار کرد و حتی شعری درباره او سرود.

ترجمه: مهری محمدی مقدم

ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید