Performancing Metrics

توسعه صنعت گردشگری در گرو تغییر نگرش مدیران | اتاق خبر
کد خبر: 318886
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1394 - 10:44
اتاق خبر از پیش شرط های تحقق اهداف گردشگری گزارش می دهد
یکی از مسیرهای اصلی توسعه اقتصاد در آینده کشور بحث توریسم است که بهره برداری از آن، تغییر نگرش مسئولان را می طلبد.

اتاق خبر- سوسن یحیی پور- گفته می شود صنعت گردشگری مسالمت آمیزترین جنبش خانواده بشری است که بر پیشرفت دانش، فرهنگ و اقتصاد جوامع تاثیر شگرف و به سزایی دارد. امروزه نگاه ویژه ای به این صنعت شکل گرفته است و از آنجایی که گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال حاضر، درحال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهان است، سیاستمداران، مدیران و ... توجه و تمرکز خود را بر توسعه این صنعت قرار داده اند. گردشگری در ایران نیز به دلیل جاذبه های مختلف فرهنگی، تاریخی، طبیعی و البته اسلامی بسیار حائز اهمیت است. صنعت گردشگری از جمله ابزارهایی است که می تواند از وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی بکاهد و سبب رشد و شکوفایی اقتصادی شود. البته لازمه پیشرفت در این صنعت، تغییر در نگرش مسئولان است که امید می رود در فضا و افق جدید کشور فضای مناسبی برای پیشبرد این هدف ایجاد شود.

محسن مهر علیزاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در همین رابطه به اتاق خبر گفت: نقش این صنعت در اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است؛ در دوره پساتحریم شخصیت و اعتبار مردم ایران به کشورهای دیگر شناسانده شده است که باعث می شود گردشگران هرچه بیشتر به ورود به کشور تمایل پیدا کنند.

وی ادامه داد: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای نقش بسیار بالایی در جذب توریست ایفا می کند. همچنین جاذبه های گردشگری در حوزه هایی چون تاریخ، جغرافیا، آب و هوا و .. بسیار زیاد است که باید از این پتانسیل ها بهر برد.

مهرعلیزاده تصریح کرد: صنعت گردشگری هم صنعت پاکی محسوب می شود و هم فرصت های موجود در آن برای ارتقای اشتغال زیاد است و هم اینکه سرمایه گذاری بسیار زیادی نمی طلبد چونکه بخش عمده ای از سرمایه گذاری آن جاذبه ای است که در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه از جمله صنایعی که در دوره پساتحریم بعد از اینکه روابط با دنیا متداول و خوب شده است، باید مورد توجه قرار گیرد، صنعت گردشگری است؛ اظهار کرد: باید در این زمینه فعالیت های روز افزونی داشته باشیم. در این صنعت می توان در یک زمانبندی کوتاه و با سرمایه گذاری اندک اشتغالزایی و درآمدزایی جدید ایجاد کرد.

عضو هیآت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه ایران از جایگاه بالایی در زمینه جاذبه های گردشگری، امنیت و مهمان پذیری برخوردار است؛ اظهار کرد: اکوتوریسم یکی از انواع گردشگری است که در دنیا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در حدود 200 هزار روستا در آمریکا در زمینه اکوتوریسم فعالیت می کنند؛ در کشور ما نیز در این زمینه  البته نه به این میزان فعالیت های انجام می شود.

مهرعلیزاده گفت: در ایران در زمینه هایی همچون توریسم پزشکی و توریسم سلامت از لحاظ سطح سواد پزشکی و تسهیلات پزشکی در مرتبه خوبی قرار گرفته ایم. البته لازم است که برنامه ریزی های دقیقی در این رابطه از جانب دولت و بخش خصوصی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در زمینه توریسم پزشکی و توریسم سلامت فعالیت های از دوره دولت اصلاحات شروع شده، به عنوان مثال طرح برنامه جامعه توسعه توریسم از جمله برنامه های خوبی بود که متاسفانه اجرایی نشد البته درحال حاضر مجدد در سازمان گردشگری این برنامه مطالعه می شود و امید می رود که احیا شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: مطمئن هستم که یکی از مسیرهای اصلی توسعه اقتصاد در آینده کشور توریسم است که خوشبختانه در سیاست های ابلاغی در برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه مقرر شده که در انتهای اجرایی شدن این برنامه تعداد توریست های که وارد کشور می شوند، 5 برابر شود و این الزام مناسبی است گرچه اجرایی شدن این تصمیم در عرض 5 سال بسیار دشوار است ولی دست نیافتنی نیست. تنها لازم است که دولت حرکت منظم و جهادی را برای توسعه صنعت توریسم توسط بخش خصوصی برنامه ریزی کند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در رابطه با گردشگری روستایی در کشور گفت: در کشور ما هنوز روستاهایی وجود دارند که به شکل سنتی باقی مانده اند. یک فرد روستایی اهل کرمان محل زندگی خود را به هتل سنتی تبدیل کرده که برای چند سال آینده هم توسط گردشگران رزرو شده است این ایده بسیار خوبی است که امید می رود که در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نیر این الگو اجرایی شود.

وی ادامه داد: آب و هوای متنوعی در کشور وجود دارد و در سراسر کشور از امکانات خوبی برخوردار هستیم. هم جنوب کشور و منطقه چابهار و هم در فصل تابستان استان های شمالی چون خراسان، اذربایجان غربی و شرقی و نیز اردبیل  و دیگر استان ها از پتانسیل های بالایی برخوردار هستند که باید با برنامه های منظمی از آن بهره مند شد. البته باید این امکان به وجود آید که مسیر برای بخش خصوصی باز شود.

لزوم تخصیص بسته های تشویقی به منظور توسعه گردشگری

ناصر ریاحی، دیگر عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران در این زمینه به اتاق خبر گفت: باید تا میزان مشخصی تسهیلات و بسته های تشویقی به منظور جذب سرمایه های داخلی و خارجی در راستای ساخت هتل و اقامتگاه تخصیص داده شود.

وی در رابطه با چگونگی توسعه گردشگری در کشور گفت: کمیته پساتحریم و توسعه اقتصادی اتاق تهران کارگروه هایی را به منظور بررسی این قضیه تشکیل داده است.

ریاحی افزود: به منظور رشد صنعت گردشگری در کشور به میزان هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز است تا به اهداف برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم. طبیعی است ساده ترین راه ورود این میزان وجوه به کشور، صنعت گردشگری است.

وی با بیان اینکه گردشگری جزء تجارت های اول دنیا محسوب می شود، گفت: در کشور از جاذبه های زیادی در حوزه گردشگری برخوردار هستیم، همچنین تعداد زیادی از گردشگران مسلمان به دلیل اینکه شرایط موجود در کشور ما برای آن ها مطلوب تر است به ایران وارد می شوند.

ریاحی در رابطه با توسعه صنعت گردشگری گفت: در بحث توسعه نیاز به زیرساخت است، از آنجایی که هتل های موجود در کشور اندک است و حمل و نقل داخلی ضعیف است، نیاز به سرمایه گذاری احساس می شود.  همچنین امید می رود که با قراردادهایی که در زمینه خرید هواپیما انجام شده است، تدبیری نیز به منظور ساخت فرودگاه شود.

وی ادامه داد: در دوره پساتحریم عده ای به منظور بازدید از هتل و اقامتگاه های موجود به کشور وارد شده اند که نشانگر این است که علاقه به سرمایه گذاری در کشور وجود دارد فقط تا حدی باید قوانین را به نفع این سرمایه ها تغییر دهیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در رابطه با جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه گفت: می توان گفت این موضوع اصلا قابل قیاس نیست. ایران از آب و هوای مختلف، مناطق گوناگون و همچنین ابنیه و مکان های دیدنی برخوردار است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. به عنوان مثال کشور امارات از مساحت کمی برخوردار است و بخش ساحلی آن محدود است ولی ایران بیش از 2 هزار کیلومتر نوار ساحلی دارد که از امتیازات کشور به حساب می آید.

وی ادامه داد: ایران از نظر امنیت نیز جایگاه ویژه ای در بین کشورهای منطقه دارد. علاوه براین حتی در دوران تحریم و اکنون که زیرساخت های لازم وجود ندارد همواره استقبال خوبی از کشور می شده است.

ریاحی در رابطه با پتانسیل های گردشگری روستایی در کشور گفت: کمتر جایی در دنیا وجود دارد که روستاهای آن به همان شکل سابق باقی مانده باشند، در حالیکه در ایران از جاذبه های روستایی فراوانی برخوردار هستیم که برای گردشگران اروپایی و دیگر کشورها از جذابیت بالایی برخوردار است. همچنین خصوصیات اخلاقی روستاییان ما از جمله مهمان نوازی، سادگی مثال زدنی نیست.

وی در رابطه با برگزاری همایش ملی گردشگری در اسفندماه گفت: امیدوارم در این همایش ها موسسه های بین المللی گردشگری نیز شرکت داشته باشند تا هرچه بیشتر در این زمینه به پیشرفت برسیم.

ریاحی به گردشگری پزشکی و سلامت در کشور اشاره ای داشت و اظهار کرد: به منظور توسعه این صنعت جلسه مشترکی بین کمیسیون اقتصاد سلامت و گردشگری برگزار شده است. ایران در این زمینه از موقعیت خوبی برخوردار است و گردشگری سلامت به شکل غیر منسجم و غیرارگانیک در کشور وجود دارد. تعداد زیادی به منظور معالجه و درمان به ایران می آیند وکه باید از این فرصت استفاده کنیم.

تقویت زیرساخت ها به منظور جذب گردشگر به استان زنجان

 یحیی رحمتی، مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این باره به اتاق خبر گفت: در حال حاضر به منظور جذب گردشگر در استان زنجان تقویت زیرساخت های گردشگری در دست اجرا است. تقویت زیرساخت ها با هدف آشنایی با پتانسیل های بالفعل گردشگری در سطح استان و تقویت جاذبه های قابل سرمایه گذاری انجام می شود.

وی با بیان اینکه گنبد بزرگ و عظیم سلطانیه استان زنجان که مورد فخر معماری ایران و اسلام است به عنوان اثر شاخص در یونسکو به ثبت رسیده است، اظهار کرد: همین اثر استان زنجان را به عنوان اولین مقصد گردشگران ریلی از کشورهای اروپایی قرار داده است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند.

رحمتی تصریح کرد: هنوز در حداقل انتظارات در صنعت گردشگری و اقتصاد کشور قرار داریم؛ درواقع در مرحله بازاریابی و جذب گردشگر هستیم که امیدوارم شیب رو به بالایی در جذب گردشگر در سال های آتی دشته باشیم.

وی ادامه داد: شاید در سال جاری تعداد گردشگران خارجی چندان قابل قبول نباشد ولی شیب رو به صعودی دارد. در سال 1991 در حدود 968 نفر بازدیدکننده از گنبد سلطانیه داشتیم که این رقم در سال 93 به  4 هزار و 900 و در 9 ماهه سال جاری به رقم 5 هزار نفر رسید. این قضیه نشانگر این است که در صنعت گردشگری روند رو به صعودی داریم که امید می رود این روند به طور مستمر ادامه پیدا کند تا تاثیر آن بر اقتصاد استان دیده شود.

مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان زنجان  با بیان اینکه وجود بارگاه های مذهبی در استان زنجان در نوع خود بی نظیر هستند، اظهار کرد: استان زنجان از معدود استان هایی محسوب می شود که آرامگاه پیامبری به نام بقعه قیدار نبی (ع) را در خود جای داده است. این آرامگاه مطابق با روایت های دینی جز معتبرترین آرامگاه های پیامبران در دنیا به شمار می رود.

وی افزود: در بحث آیین های شیعی نیز، بزرگترین همایش دنیای عالم تشیع در روزهای 8 و 11 در ایام محرم در دسته های حسینیه اعظم و زینبیه اعظم برگزار شد که بیشترین میزان عاشقان حسینی در این فضا حضور پیدا کردند. باید گفت که یکی از پتانسیل های خوب استان زنجان در بحث گردشگری مذهبی است.

رفع تحریم ها فضای مناسبی برای توسعه گردشگری است

در همین رابطه محسن دلبری، مدیرکل امور استان های سازمان میراث فرهنگی کشور به ایسنا گفت: رفع تحریم ها فضای مناسبی برای توسعه گردشگری فراهم آورده است.

وی افزود: خوشبختانه در بدنه دولت نگاه ویژه ای به مساله گردشگری می شود و اکثر قریب به اتفاق استانداران سراسر کشور گردشگری را محور و اولویت خود برای توسعه لحاظ کرده اند.

دلبری پیرامون وضعیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: در دو سال گذشته خوشبختانه اتفاقات خوبی در استان شکل گرفت و سازمان نیز در این راه کمک و حمایت های زیادی انجام داد.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های گسترده میراث فرهنگی استان کرمانشاه، انتظارات از این دستگاه بسیار بالاست که نیازمند یک تلاش دو چندان است.

تلاش می کنیم گردشگری دو چندان شود

همچنین رحمانی فضلی، وزیر کشور در همین خصوص به ایسنا گفت: تلاش ما این است که نقش مهم گردشگری در فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را پررنگ‌تر کنیم.

وی افزود: ما در استان‌ها در خدمت گردشگری هستیم و تمام تلاش‌مان این است ظرفیت، جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ‌های متفاوت و شرایط جغرافیایی را به همه دنیا بشناسانیم.

رحمانی فضلی گفت: من این اظهار نظر که کارگروه های گردشگری در استان ها اقدامی نمادین در بخش گردشگری انجام می دهند را نمی پذیرم. چون تلاش بر این است که صنعت گردشگری توسعه پیدا کند.  

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید