Performancing Metrics

واردات لوازم خانگی متوقف مي‌شود/ثبت سفارش اولویت 10 متوقف شد | اتاق خبر
کد خبر: 32028
تاریخ انتشار: 26 مهر 1391 - 11:41

اتاق نیوز- هر روز یک خبر جدید از آن به گوش مي‌رسد، اتاق ارز را مي‌گوییم که این روزها خانه دار شده و و صاحبان خانه نیز هر روز یک نقشه جدید برای آن مي‌ریزند.

یک روز خبر اولویت‌های ارزی مشخص مي‌شود، روز دیگر نرخ معاملات اعلام مي‌شود و یک روز هم متخلفین ارزی در صدر اخبار اتاق قرار مي‌گیرند. حالا با گذشت 20 روز از راه‌اندازی اتاق معاملات ارز وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف ثبت سفارش اولویت 10 و اعمال محدودیت برای اولویت خبر مي‌دهد. با این شرایط از این پس ثبت سفارش کالاهایي که به نوعی لوکس محسوب مي‌شوند متوقف خواهد شد تا به این طریق صرفه‌جويی ارزی صورت گیرد. براساس اولویت‌بندی صورت گرفته لوازم خانگی غیرضروری، اسباب بازی و لوازم لوکس تزئینی و لوکس در اولویت دهم قرار دارند که با توجه به دستورالعمل جدید ورود آنها به کشور متوقف خواهد شد و در خصوص گروه نهم نیز که شامل ماشین‌آلات پرمصرف، لوازم خانگی ضروری، موبایل، رایانه و اجرای آن نیز با محدودیت مواجه خواهند شد. افزوده شدن دو فعالیت جدید در مرکز مبادلات ارزی دیگر خبری است که غضنفری به آن اشاره کرد؛ براساس برنامه جدید از روز گذشته بخشي براي مديريت و هماهنگي ارز خدماتي و بخشي براي جهت‌دهي به ارز صادر‌كنندگان در اين مركز قرار داده شد.از سوی دیگر و به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه ارز به اولویت هشت آغاز خواهد شد.

ثبت سفارش گروه‌هاي 10 متوقف شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از مرکز معاملات ارز با اعلام خبر توقف ثبت سفارش گروه 10 گفت: كالاهاي گروه 9و 10 مصرفي هستند و سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش گروه 10 را متوقف كرده و ثبت سفارش گروه 9 نيز با محدوديت‌هايي صورت مي‌گیرد.

وي تاكيد كرد: اگر بتوانيم هشت گروه كالايي و بخشي از گروه 9 را پوشش دهيم، همه كالاهاي ضروري كشور از نظر تامين ارز پوشش داده شده است و اين به آن معنا است كه تامين ارز مورد نياز واردات كالا از طريق مركز مبادلات ارزي امكان‌پذير شده و نيازي به مراجعه به بازار آزاد نيست، البته نقش صرافي‌ها در انتقال اين وجوه ارزي همچنان قابل توجه است.

غضنفري با بيان اين خواسته كه انتظار مي‌رود مردم همكاري لازم را داشته باشند، عنوان كرد: اولويت‌هاي 9 و 10 كالاهاي مصرفي كم دوام و بادوام را در بر مي‌گيرد، بنابراين بايد با اتكا به توليد داخل، كالاي ساخت كشور را مصرف كنيم و به دولت براي موفقيت در اين اقدام مهم كمك كنيم.وزير صنعت، معدن و تجارت درباره اينكه آيا همه مراجعين به اين مركز موفق به دريافت ارز مي‌شوند، پاسخ داد: تعداد زيادي از واردكنندگان در مركز مبادلات ارزي موفق به دريافت ارز شدند، برخي كارگزاران خارجي ارز را به حساب فروشنده منتقل كرده‌اند و اين افراد مي‌توانند كالاي خود را منتقل كند، اما تعدادي نيز در انتظار اين اتفاق هستند.مهدي غضنفري گفت: ازطريق ارائه خدمات جديد در مركز مبادلات ارزي علاوه براينكه تقاضاي كمتري به سمت بازار آزاد مي‌رود، نرخ‌هاي ارز نيز به اين مركز نزديك‌تر مي‌‌شود.

وي با اشاره به اينكه ارائه خدمات در مركز مبادلات ارزي به تدريج توسط بانك مركزي و از طريق دو بانك عامل ملت و تجارت آغاز شده، افزود: بخش ارز خدماتي اطلاعات دانشجويان، بيماران يا مسافراني كه مشمول ارز مبادله‌اي مي‌شوند را مرتبا رصد مي‌كند و اينكه آيا ارز مورد نياز خود را دريافت مي‌كنند و مشكلات نيز گزارش مي‌شود.غضنفري با تاكيد براينكه ارتباط و هماهنگي در مركز مبادلات ارزي بهبود یافته تصریح کرد: بانك مركزي به تدريج در حال صدور بخشنامه‌هاي مورد نياز است، سطح هماهنگي و عمل حرفه‌اي خيلي خوب و بالاتر از گذشته است و اطمينان داريم با اين نگاه حرفه‌اي به كار و حل مشكلات به صورت تخصصي مركزي اميد بخش را براي ثبات بازار ارز و تامين ارز مورد نياز كالاهاي اساسي مواد اوليه و ماشين آلات توليدي فراهم كرده‌ايم.

ارائه ارز اولويت هشت از فردا

وي سپس با ابراز اميدواري براينكه مركز مبادلات ارزي كار خود را با همين كيفيت كه شروع كرده ادامه دهد، افزود: هماهنگي ميان بانك مركزي، بانك‌هاي عامل و همكاران ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بيشتر شده است، هم اكنون يك نقطه اتكا براي بازار ارز شكل گرفته و دراين 20روز رشد خوبي داشته است.

وزير صنعت، معدن و تجارت در باره وضعيت اختصاصي ارز به گروه كالايي هشت نيز گفت: طبق توافق حاصله با بانك مركزي اميدواريم كه از چهارشنبه ارائه ارز اولويت هشت را آغاز كنيم كه با اين اقدام، تقريبا همه كالاهاي اساسي و حوزه توليد پوشش داده مي‌شود.

ارائه ارز صادركنندگان

غضنفري همچنين از توافق با صادركنندگان براي ارائه ارز حاصل از صادرات در مركز مبادلات ارزي به واردكنندگان خبرداد و گفت: اين به آن معني است كه محل‌هاي تامين ارز تنوع بيشتري پيدا مي‌كند. این در حالی است که رییس کنفدراسیون صادرات با تایید برگزاری جلسه صادرکنندگان با وزیر صنعت، معدن و تجارت مي‌گوید: صادرکنندگان با عرضه ارز خود در مرکز مبادلات ارزی و با نرخ مبادله‌ای موافقت نکرده‌اند. به گفته رضی میری عرضه ارز حاصل از صادرات با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد.

غضنفری معتقد است، ورود ارز حاصل از صادرات در بانك‌هاي خارجي و در اختيار صادركنندگان، بخشی از فشار را از روي بانك‌هاي عامل برمي‌دارد و پوشش بيشتري مي‌دهد.وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه صادركنندگان به درخواست ما پاسخ مثبت داده‌اند، افزود: اگر اين ارز خارج از مركز مبادلات ارزي عرضه شود به معنای آن است که اين ارز احتمالا در مسير قاچاق، خروج سرمايه يا واردات كالاي لوكس و غيرضروري به‌كار گرفته مي‌شود.

غضنفري تصريح كرد: تقاضاي ما از صادركنندگان اين است كه حتما با توجه به اينكه ميزي براي استقرار نماينده آنها از طريق اتاق بازرگاني اختصاص مي‌يابد، به تدريج اطلاعات خود را از طريق نماينده صادركنندگان در اختيار واردكننده قرار داده و ارز خود را به آنها بفروشند.

مركز مبادلات ارزي در خدمت توليد

از نظر وي، مهم‌ترين مزيت ارائه ارز صادركنندگان در مركز مبادلات ارزي اين است كه در خدمت توليد كشور و نيازهاي واقعي قرار مي‌گيرد، ضمن اينكه وزارت امور اقتصادي و دارايي به دنبال شفاف‌سازي انتقال ارز و درآمدهاي ارزي است.

وزير صنعت، معدن و تجارت سپس گفت: براي اينكه در حوزه اقتصاد به راحتي بتوانيم مديريت منابع ارزي داشته باشيم، بايد هم دارندگان ارز دولتي و هم بخش خصوصي كمك كنند تا تمام نيازها از طريق اين بازار پوشش داده شود.

وي درباره ارائه مشوق‌هاي لازم براي صادركنندگاني كه ارز خود را در مركز مبادلات ارزي ارائه مي‌كنند، گفت : در وزارت اقتصاد و دولت اين موضوع كه صادركنندگان از صددرصد معافيت‌هاي مالياتي برخوردار شوند، مطرح است، بنابراين از آنها انتظار مي‌رود كه در قبال آن، حداقل اين ارز را در جايي اظهار كنند و در اختيار واردكنندگاني كه قرار است كالاي مورد نياز توليد را تامين كنند، قرار گيرد.

غضنفري گفت: اين موضوع تعهدي دو جانبه است و زماني كه دولت متعهد به ارائه تخفيف مالياتي به ميزان صددرصد مي‌شود در مقابل انتظار دارد كه همه صادركنندگان به بهبود بهتر فضاي كسب و كار كمك كند.

وي توضيح داد: توافقات اوليه با صادركنندگان انجام شده و آنها قبول كرده‌اند كه ارز خود را در مركز مبادله‌اي عرضه كنند.

وزير صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه، صادركنندگان ارائه ارز مورد نياز اولويت‌هاي 7 و 8 در مركز مبادلات ارزي را مطرح كرده‌اند، گفت: آنها آماده هستند دراين مركز ارز را در اختيار بانك مركزي قرار داده تا به طور مستقيم به واردكنندگان ارائه شود.غضنفري با تصريح اينكه هم به لحاظ مصارف اجتماعي از صادركنندگان انتظار مي‌رود تا دولت را در ارائه خدمات بيشتر ارزي براي توليد كمك كنند، افزود: اگر آنها به ما كمك كنند، دوباره فرآيند پيمان سپاري ارزي شكل نمي‌گيرد. وي همچنين گفت: بايد يك سازوکار روشن ارتباط ارزي بين مركز مبادلات ارزي و صادركنندگان ايجاد شود، از آنها خواستيم كه طرح‌هاي پيشنهادي خود را به ما ارائه دهند، روز گذشته نيز دومين جلسه با صادركنندگان در اين خصوص برگزار شد و اميدواريم به‌زودي شاهد آن باشيم كه نماينده آنها «ميز» خاص خود را در مركز داشته باشد و بدون اينكه ارز را مستقيما به فروش برسانند اطلاعات را در اختيار واردكنندگان قرار دهند تا آنها بتوانند ارز را از صادركنندگان دريافت كنند.

وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: نزديك به سه هزار فقره ثبت سفارش در مركز مبادلات ارزي به ثبت رسيده كه اين تعداد حدود يك ميليارد دلار ارز را به خود تخصيص داده و معني آن اين است كه اگر اين مركز شكل نمي‌گرفت بايد به همين ميزان ارز از بازار آزاد تامين مي‌شد، اين وضعيت بر روي بازار آزاد اثر منفي مي‌گذاشت، منجر به افزايش قيمت‌ها شده و كالاهاي توليدي را گران مي‌كرد. منجر به افزايش قيمت تمام شده مي‌شد، موضوعي كه توليدكنندگان از آن شكايت دارند.

منبع:دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید