Performancing Metrics

آغاز معاملات گواهی سپرده طلا در بورس کالای ایران | اتاق خبر
کد خبر: 320526
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 22:27
معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی از روز دوشنبه سوم اسفند ماه در بورس کالای ایران آغاز شد که ایجاد ساختاری نظام مند، شفاف و با امنیت برای معاملات نقدی سکه، از اهداف اولیه این معاملات به شمار می رود.

اتاق خبر: معاملات گواهی سپرده سکه طلا در حالی از روز گذشته آغاز شد که در جریان معاملات آن 11 گواهی سپرده طلا و امروز هفت گواهی سپرده طلا معامله شد.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ برای معاملات گواهی سپرده سکه طلا، خزانه داری پردیس بانک رفاه به عنوان انبار بورس کالای ایران معرفی شده است که پس از پذیرش سکه بهار آزادی طرح امام ضرب سال 1386 با عیار 900 در هزار و وزن 8.133 گرم، اقدام به اصالت سنجی و صدور گواهی سپرده می کند.
همچنین سکه بهار آزادی طرح امام ضرب سال 1386 که برای معاملات گواهی سپرده در نظر گرفته شده ، همان سکه استاندارد تحویلی معاملات آتی سکه است که براساس برنامه های بورس کالا، قرار است در بلند مدت امکان تسویه معاملات آتی سکه با گواهی سپرده طلا هم ایجاد شود.
این گزارش حاکی است زمانبندی معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا در روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه با دوره پیش گشایش از ساعت 8:30 تا 9 آغاز می شود و دوره گشایش و معاملات پیوسته آن از ساعت 9 تا 12:30 ظهر خواهد بود.
برهمین اساس سپرده گذار سکه ملزم است قبل از مراجعه به انبار، از طریق یکی از کارگزاران مجاز بورس نسبت به اخذ کد معاملاتی (اوراق بهادار) اقدام کرده و ملزم به پرداخت هزینه های ارزیابی و کارشناسی سکه به میزان پنج هزار ریال به ازای هر قطعه در زمان تحویل سکه به انبار است، البته در صورتی که سکه توسط کارشناس بانک، استاندارد تشخیص داده نشود، هزینه های ارزیابی و کارشناسی مربوطه به سپرده گذار عودت داده نخواهد شد. همچنین ارایه مدارک احراز هویتی برای تحویل سکه از انبار توسط خریدار یا نماینده قانونی وی الزامی است.
هزینه انبارداری هر قطعه سکه به صورت روزانه 50 ریال تعیین شده که به این ترتیب هزینه انبارداری یک سکه برای یک سال حدود 1800 تومان می شود.

** امنیت در معاملات گواهی سپرده طلا
همچنین یکی از مزیت های بزرگ گواهی سپرده طلا، امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلا است به طوریکه هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله گرانی که هر روز سکه معامله می کنند، می تواند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه به معامله یا نگهداری سکه بپردازند؛ چرا که گواهی سپرده طلا با نام است و حتی در صورت سرقت این گواهی، امکان دریافت سکه ها با مدارک شناسایی افراد نیز وجود دارد و به این ترتیب دغدغه ای برای امنیت سکه وجود نخواهد داشت.
با همه این تفاسیر، پیش بینی می شود اوراق گواهی سکه رفته رفته جایگزین سکه فیزیکی می شود و با افزایش بازیگران و عمق این بازار، کشف نرخ لحظه ای و واقعی سکه در این معاملات اتفاق می افتد. همچنین یکی دیگر از مزیت های این معاملات این است که در بلندمدت قیمت پایه ای که به صورت روزانه مد نظر معامله گران آتی سکه قرار می گیرد، گواهی سپرده سکه خواهد بود که حکم قیمت نقدی سکه را دارد.

** وثیقه برای اخذ تسهیلات از نظام بانکی
به گفته مسئولان بورس کالا، قرار گرفتن گواهی سپرده سکه طلا به عنوان وثیقه برای اخذ تسهیلات از سیستم بانکی، معافیت مالیاتی خرید و فروش این اوراق، انتقال بخشی از سفته بازی های بازار سکه از معاملات نقدی به گواهی سپرده و پیش بینی فعالیت قابل توجه صندوق های کالایی که در آینده راه اندازی می شوند بر روی این معاملات، از دیگر مزایای راه اندازی این معاملات در بورس کالای ایران به شمار می رود.
لازم به ذکر است براساس برنامه ریزی صورت گرفته در بورس کالای ایران، گواهی سپرده طلا می تواند در آینده جایگزین وجه تضمینی اولیه معاملات آتی سکه شود.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید