Performancing Metrics

هم اندیشی انتخاباتی به صرف نهار | اتاق خبر
کد خبر: 320880
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 02:09
نگاهی به فضای تبلیغات در کرمانشاه؛
فضای تبلیغات انتخاباتی در استان کرمانشاه علاوه بر زمینه ای برای آشنایی مردم با کاندیداها، حاشیه های جالب توجهی نیز داشته است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در استان کرمانشاه از روزهای ابتدایی اسفندماه تا کنون با شور و هیجان خاصی دنبال شده است و البته هر کاندیدایی تلاش کرده است ایده های جدید خود برای روزهای کرسی نشینی در هر یک از مجلسین را تشریح کند.

البته این ایده پردازی ها فقط در برنامه های کاری کاندیداها نیست، شیوه های جدید و گاهی عجیب و غریب تبلیغات انتخاباتی نامزدها در بسیاری از مواقع توجه مردم را به خود جلب کرده است و بعضا هم البته سوژه رسانه ها شده و یا حتی برای کاندیداها دردسر ساز شده است.

در اولین روز از آغاز مهلت تبلیغات انتخاباتی برای مجلس شورای اسلامی بود که بازار داغ ضیافت های شام و نهار انتخاباتی در حوزه های مختلف انتخابیه استان کرمانشاه باعث تشکیل گردهمایی های چند هزار نفره به صرف غذا می شد. جالب اینجاست که برخی از کاندیداها با نوشتن جملاتی مثل " نشست هم اندیشی از ساعت ۱۱ الی ۱۳ ظهر و به صرف نهار! " روی کارت دعوت های خود خبرساز می شدند.


البته شاید عجیب ترین نوع این تبلیغات قرار دادن اسکناس های ۱۰ هزار تومانی کنار ظرف های غذا برای میهمانان بود که به "پول پلو" معروف شد.

در تمامی این روزها ضیافت نهار ۱۰ میلیون تومانی یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان که قربانی شدن ۳ گاو را به دنبال داشت نیز حاشیه های خاص خود را به وجود آورد.

از برپایی ستاد زیر چادر تا اجاره ماشین های شاسی بلند برای کلاس کار

در حوزه انتخابیه صحنه، هرسین و کنگاور استان کرمانشاه نیز بک کاندیدایی که اعلام می کرد تمکن مالی کافی برای اجاره ستاد در اماکن گران قیمت شهر را ندارد با پرپایی ۲ چادر مسافرتی بزرگ ستاد انتخاباتی خود را این چادر های موقت قرار داد و البته رئیس ستاد یا به عبارت بهتر رئیس چادر را نیز معرفی نکرد!

اتفاقی که با تذکر فرمانداری مبنی بر اینکه ستاد حتی اگر زیر چادر هم باشد رئیس ستاد می خواهد مواجه شد!! به هر حال برپایی ستاد انتخاباتی زیر چادر از سوی برخی از کاربران شبکه های اجتماعی به تبلیغات به سبک سرهنگ قذافی معروف شد.

در کنار این کاندیدای بی پول کاندیداهایی هم بودند که علی رغم نداشتن بنیه مالی کافی نمی خواستند از رقبا کم بیاورند... برخی از آنها برای در کورس رقابت باقی ماندن دست به اجاره ماشینهای شاسی بلند می زدند تا در روزهای سرکشی به اقصی نقاط حوزه انتخابیه خود چیزی نسبت به کاندیدای رقیب از دست نداده باشند.

رسانه ملی فرصتی خوب برای کاندیداهای مجلس خبرگان

بازار تبلیغات انتخاباتی که همواره چشمها را برای یک انتخاب اصلح به خود خیره می کند اما همیشه با حاشیه همراه نیست... ابزاری مهم برای انتقال سوابق، برنامه ها و قابلیتهای کاندیداهایی است که می خواهند سالیانی نمایندگی مردم را به عهده داشته باشند. شاید یکی از بهترین ابزار های انتقال این قابلیتهای نامزدها رسانه ملی و البته شبکه های محلی تلویزیون بوده است.

امکانی که البته تنها برای کاندیداهای خبرگان رهبری میسر بود و آنها نیز به خوبی از آن بهره بردند. به هر حال با توجه به تعدد کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در استانها شاید بهره گیری از تلویزیون و رادیو دشوار باشد اما به نظر نمی رسد که با برنامه ریزی و اندیشیدن راهکار، اقدامی غیر قابل اجرا باشد.

 

خلاء استفاده از تلویزیون برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی را اما کانال های مجازی و صفحات شبکه های اجتماعی تا حدودی پوشش دادند و به جرات می توان گفت کاندیدایی وجود ندارد که برای انتقال تبلیغات چند رسانه ای خود کانالی در شبکه های اجتماعی نداشته باشد.

البته وجود شبکه های اجتماعی فقط برای کاندیداها نیست که موثر بوده است و یا این فقط مردم نیستند که از این ابزار برای کسب آگاهی بیشتر استفاده می کنند... شبکه های اجتماعی شاخک افراد سودجو را نیز تکان داده است به گونه ای که برخی افراد با احداث کانالها و پیج های دو یا سه هزار نفری در مدتی کوتاه موفق شده اند از نمد منابع مالی برخی کاندیداها با کسب مبالغ هنگفت برای خود کلاه بدوزند!

برخورد قاطع با تخلفات نامزدهای انتخاباتی

مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری کرمانشاه در کفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق قانون انتخابات استانداری کرمانشاه و سایر مجموعه های ذیربط با هرگونه تخلف انتخاباتی با جدیت برخورد خواهند کرد.

امیر شاه آبادی تصریح کرد: تا به امروز استان کرمانشاه از یک انتخابات و فضای تبلیغی سالم برخوردار بوده است و تخطی های احتمالی از قانون نیز با
سرعت عمل و دقت به عوامل تخلف تذکر داده شده است.

وی افزود: استان کرمانشاه با شش حوزه انتخابیه شاهد فضایی به دور از تخریب و تنش بوده و همه چیز برای برگزاری یک انتخابات تاریخی و خلق حماسه ای دیگر آماده است.

مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری کرمانشاه گفت: کاندیداها تا پایان امروز و تا ساعت ۲۴ وقت دارند که فعالیت های تبلیغاتی خود را ادامه دهند و پس از آن روز پنج شنبه و جمعه هر گونه فعالیت تبلیغی ممنوع خواهد بود.

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید