Performancing Metrics

چشم‌انتظاری شهرها برای مجلس دهم | اتاق خبر
کد خبر: 320889
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 02:48
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد:
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: لایحه درآمد پایدار و حل آلودگی هوا دو موضوع مهمی است که مجلس دهم باید به آن بپردازد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران امروز با اشاره به انتخابات هفتم اسفندماه گفت: شهرها مطالبات بر زمین مانده بسیاری دارند که مجلس دهم می بایست تکلیف آنها را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مساله ای که اکنون مد نظر است موضوع جایگاه درآمدهای شهرداری ها در برنامه ششم توسعه است، گفت: در یکی از بندهای احکام کلی برنامه قرار شده است تا سهم مالیات بر ارزش افزوده در اختیار استانداری‌ها قرار گیرد و پس از آن بر اساس شاخص‌هایی این درآمد در بین شهرداری ها تخصیص پیدا کند که این امر مغایر با اصل تقویت استقلال مالی شهرداری هاست.

استاد دانشگاه با بیان اینکه جمعیت شهرنشینی در ایران به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک این رقم به ۸۰ درصد نیز برسد، گفت: بدون شک ضروری است تا استقلال مدیریت شهری بیش از پیش مورد توجه مسئولان و به ویژه مجلس دهم قرار بگیرد.

طباطبایی، با تاکید بر اینکه  لایحه منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها سالهاست که در بخش های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد اما هیچگاه تبدیل به قانون نشده است، گفت: تا زمانی که بخش عمده ای از درآمدهای شهرداری ها ماهیت ناپایدار داشته باشند نمی توان چالش‌های عمده شهری را برطرف و فضای برای بهبود خدمات و تسهیلات را ایجاد نمود.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه امروز در اغلب کشورهای توسعه یافته سهم و وزن مدیریت شهری به شدت افزایش یافته است و حتی موضوعاتی مانند آموزش و پرورش نیز در ذیل مدیریت شهری مطرح می شود، خاطرنشان نمود: با این حال آنچه که در برنامه ششم توسعه آمده است به نوعی از اهمیت تصمیمات مدیران شهری می کاهد.

این کارشناس مسائل شهری یکی دیگر از چالش های عمده شهرها را مساله ترافیک و آلودگی هوا دانست و با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری می تواند این موضوعات را حل و فصل کند، گفت: اکنون در کلان شهری همچون تهران مسئولیت اصلی مقابله با آلودگی هوا مشخص نیست و از این رو وقتی هوا در شرایط هشدار قرار می گیرد هر یک از دستگاه ها و نهادها از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.

طباطبایی با اذعان به اینکه بدون شک نقش مجلس دهم در ارتقای جایگاه مدیریت شهری و حل چالش های مالی این حوزه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، گفت: امروز اگر قرار است اتفاقی در کیفیت زندگی مردم روی دهد تنها در بستر شهری رقم می خورد و لذا موکلان مردم باید بیش از پیش به موضوعات مبتلابه شهری توجه داشته باشند.

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید