Performancing Metrics

ضرب الاجل دو ماهه برای حل مشکلات ۱۷شهریور | اتاق خبر
کد خبر: 321000
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 12:47
انتقاد به وضعیت دستفروشی در تهران، فرصت دو ماهه شورا به شهرداری برای حل مشکل پیاده راه ۱۷ شهریور و ورود بخش خصوصی به متروی تهران از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود.

اتاق خبر: این هفته پیش‌بینی یک خط متروی جدید با مشارکت بخش خصوصی با آورده هزار میلیارد در تبصره ۲۳ لایحه بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت اما سرانجام با افزودن عبارت در صورت تصویب شورا و مراجع ذی صلاح (شورای عالی ترافیک) این تبصره مورد موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ علیرضا دبیر در خصوص این خط جدید مترو با اشاره به اولویت توسعه خطوط مترو بیان کرد: شهرداری نمی‌تواند بدون اجازه شورای عالی ترافیک خط جدیدی را احداث کند. ما با این مصوبه به کمیسیون عمران هم فرصت پیگیری آن را می‌دهیم. احمدمسجد جامعی نیز با اشاره به بندی در تبصره ۲۳ بودجه شهرداری تهران درباره ورود بخش خصوصی به ساخت مترو گفت: کدام بخش خصوصی می‌خواهد وارد شود که چنین هیجانی در شورا ایجاد کرده و کل بودجه را تحت تاثیر قرار داده است. وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود ابتدا اعتباری برای انجام مطالعات درباره ورود و نحوه فعالیت بخش خصوصی در نظر گرفته شود، گفت: این طرح هیجانی وارد دستور شورا شده و حتی سقف بودجه‌ای که خود اعضای شورا آن را کاهش داده‌اند، تحت تاثیر قرار داده و سقف بودجه افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران افزود: اگر مطالعات نشان داد که بخش خصوصی می‌تواند وارد ساخت مترو شود می‌توان اعتبار آن را در متمم بودجه در نظر گرفت و به نظر می‌رسد این فضای فعلی کارشناسی نیست. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران نیزدرخصوص تبصره ۲۳ بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران که اجازه ورود بخش خصوصی به ساخت مترو داده شده است، گفت: این در حالی است که این بند در کمیسیون تخصصی حمل و نقل شورا بررسی نشده است. من به‌عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل در جریان نیستم، چطور ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در تبصره در نظر گرفته شده است. محمد باقر قالیباف درباره این تبصره گفت: موضوع خط جدید حداقل شش سال است مورد بحث قرار دارد. زمانی که طراحی پروژه‌های امام علی و صدر انجام می‌شد به این نتیجه رسیدیم خط مترو تا قائم ادامه پیدا کند و ایستگاه مترو نیاوران به خط یک در تجریش متصل شود.

هشدار نسبت به تبانی با دستفروشان

این هفته موضوع دستفروشان و نحوه برخورد با آنها یکی از موضوعات اصلی صحن علنی شورای شهر تهران بود. محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در خصوص عدم ساماندهی دستفروشان و بساط گستران گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اعلام شده است که شهرداری می‌تواند راسا نسبت به جمع آوری بساط گسترانی که سد معبر می‌کنند اقدام کند.

وی با بیان اینکه اگر مجوزی از سوی دادستان لازم باشد باید اخذ شود گفت: اما دو اشکال در خصوص جمع آوری دستفروشان وجود دارد که یکی از آنها این است که عمده نیروهایی که اقدام به جمع آوری دستفروشان می‌کنند نیروهای ثابت شهرداری نیستند و به صورت روزمزد فعالیت می‌کنند که این زمینه انواع تبانی را فراهم می‌کند و باید حتما از نیروهای ثابت شهرداری استفاده شود و در مورد اشکال دوم باید بگویم که اگر با این افراد برخورد نشود میزان دستفروشان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: وقتی از روز اول با موضوع دست فروشی برخورد مناسبی نشود دیگر نمی شود برای آن کاری کرد.

ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با انتقاد از شدت گرفتن سد معبرها در ماه پایانی سال گفت: از یک سو می گوییم حریم‌بان ها با سدمعبران و بساط گستران برخورد نکنند، از سویی دیگر تاکید داریم برخورد کنند. در حالیکه با بفرمایید و خواهش می کنم این افراد معابر را خالی نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه بساط گستران حتی در روند فعالیت کسبه که یک سال عوارض و مالیات می دهند و آخر سال می خواهند کسب مناسبی داشته باشند نیز خللی ایجاد می کنند، گفت: کسبه یک سال عوارض و مالیات می دهند تا شب عید فروش سودمندی داشته باشند، اما درست این یک ماه آخر بساط گستران مشکلاتی برای مغازه داران ایجاد می کنند که نیاز به مراجعه نیروهای حریم بان و برخوردهای لازم و کافی دارد.

قناعتی با یادآوری اینکه حریم‌بانان نمی توانند با افرادی که سد معبر می کنند با ادبیات معمول صحبت کنند و همین معضل باعث می شود که درگیری پیش آید، افزود: یا ما باید در این حوزه حریم بان ها را جمع کنیم و مسئولیت برخورد را به نیروی انتظامی بدهیم تا با یونیفورم و ماموریت قانونی به این موضوع ورود کنند، یا به شرکت حریم بان مسئولیت و قانونی بدهیم تا با لباسی مشخص بتوانند برخوردهای لازم را انجام دهند.

وی با انتقاد از اینکه وقتی حریم‌بان ها برخورد می کنند می گوییم چرا برخورد می کنند، ادامه داد: در محله جوادیه تهران یک قومی ایجاد سد معبر می کنند که اگر یک نفر به کار آنها اعتراض کند، دسته جمعی به سراغ وی می روند و با فرد معترض برخورد خشنی می کنند. معضلی که امروز هم متوجه کسبه است و هم شهروندان ساکن در آن محله.

در ادامه این تذکر رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه تاکنون بارها برخورد با بساط گستران منجر به تجربیات ناخوشایندی شده است، خاطرنشان کرد: وقتی آن برخوردها و حوادث حاشیه ای رخ داد، همه ما احساسی شدیم، فرزند و خانواده فرد مضروب یا کشته شده را به شورا آوردیم و حریم‌بانان را تحقیر کردیم. در حالیکه این معضل با خواهش و تمنا برطرف شدنی نیست.

 مهدی چمران با اشاره به اینکه در این  ایام برای برخورد با بساط گستران بازار تهران از پلیس ضد شورش کمک می گیریم، افزود: وقتی سدمعبرکنندگان با کوچک ترین تذکری قمه می کشند، حریم بانان باید چه کنند، گردنشان را زیر قمه بگذارند؟

بیکاری دو هزار نفر به دنبال اجرای طرح پیاده راه ۱۷ شهریور

همچنین این هفته داستان دنباله دار پیاده راه آیینی ۱۷ شهریور در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت و شورا به شهرداری مهلت داد طی ۲ ماه مشکلات این پیاده راه را ساماندهی کند. ابوالفضل قناعتی در این رابطه  گفت: در خصوص پروژه ۱۷ شهریور که مصوبه شورای سوم را هم نداشته مشکلات زیادی برای کسبه ۴۰۰ مغازه ایجاد شده و حتی دو هزار نفر بیکار شدند.

وی با بیان اینکه اهالی حتی دسترسی به پارکینگ منازل خود را نیز ندارند گفت: سال گذشته کمیته‌ای در شورای شهر تشکیل شد اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن بررسی‌ها نتیجه‌ای کسب نشد و حتی عبدالهی معاون شهردار نیز گفت که نهایتا ۷۰ الی ۸۰ نفر در اثر ایجاد این پیاده راه دچار خسران شدند. اما اهالی به این عرایض انتقاد کرده و گفتند هزار نفر مخالف ایجاد این پیاده راه هستند و حتی با جمع آوری امضاء و درج شماره تلفن هویت خود را مشخص کردند.

وی با بیان اینکه خودروها می‌توانند بر روی سنگ فرش‌ها حرکت کنند گفت: چرا باید یک خیابان اصلی پیاده راه شود و ترافیک زیادی در کوچه‌های فرعی ایجاد کند.عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۰ نفر از اعضای شورای شهر با دو فوریت این  طرح موافقت کردند گفت: امیدواریم بتوانیم تا شب عید مشکل مردم این خیابان را مرتفع کنیم.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود طرح ساماندهی در خصوص حل مشکل دسترسی و حل مشکل کسبه و مغازه داران ایجاد شود گفت: می‌توان تردد سواره را در پیاده راه ایجاد کرد.

چمران در ادامه افزود: باید بر اساس یک طرح فکر شده و صحیح این مسئله را حل کنیم.  عباس جدیدی به عنوان موافق دو فوریت گفت: باید پیاده راه ۱۷ شهریور به حالت عادی و اولیه بازگردد چرا که مردم کلافه شده‌اند. معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورا با اعلام مخالفت خود در خصوص دو فوریت این لایحه گفت: چندین بار به همراه اعضای شورای شهر به این پیاده راه سرکشی کرده و در جریان شکایت اهالی قرار گرفتم اما پیشنهاد می‌شود برای پیدا کردن یک راه حل و پرهیز از دوباره کاری یک کمیته برای بررسی پیشنهادات ایجاد شود.

در ادامه رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پیاده راه ۱۷ شهریور موجب مسدود شدن مسیرهای عبور و مرور برای خودروهای نیروهای انتظامی و نیروهای امداد و اختلال در ارائه خدمات این نیروها شده است، افزود: عدم دسترسی ها موجب شده تا پیاده راه ۱۷ شهریور محل تجمع افراد معتاد و ولگرد شود. من معتقدم اینجا پیاده راه نیست بلکه شرمنده راه است و باید هر چه سریعتر بازگشایی شود.

حافظی با اشاره به اینکه ساخت این پیاده راه بدون مجوز شورای شهر تهران توسط شهرداری تهران انجام شده است، تاکید کرد: برای این طرح میلیاردها تومان از جیب مردم هزینه شده، سوال اینجاست چه کسی مجوز آن را داده است. تنها خروجی این طرح ایجاد سازه های بی محتوا و ناخوشایند و اختلال در زندگی روزمره مردم است.

نامگذاری تمام معابر بی نام در سال آینده

این هفته، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران گفت: تمامی معابر بی‌نام پایتخت در سال آینده شناسایی و تعیین تکلیف می‌شوند.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورا با بیان اینکه در سال ۹۵ سامانه اطلاع‌رسانی معابر شهری به روزرسانی می‌شود و امکان دریافت آخرین اطلاعات از معابر شهر تهران وجود دارد، گفت: گاهی عدم نامگذاری‌ها به دلیل اختلاف تعریفی است که ما از معبر داریم. شهرداری هر مکانی که محل عبور است را معبر می‌داند که شاید ما این تعریف را از معبر نداشته باشیم.

شهردار تهران نیز این هفته با اشاره به این که اولویت پروژه های عمرانی شهر تهران مترو است گفت:۴۰۰ کارگاه برای احداث خطوط ۳، ۶ و ۷ تجهیز شده‌اند و ساخت آنها به سرعت در حال انجام است. در حال حاضر همه تونل‌های خط ۷ ساخته شده و ساخت ایستگاه‌ها و ریل‌گذاری آن در حال انجام است.

وی از بهره‌برداری خط متروی ویژه فرودگاه مهرآباد طی چند روز آینده خبر داد و گفت: افراد بیکاری هستند که فقط حرف می‌زنند و می‌گویند شهرداری کار نمی‌کند. البته مردم تهران فهیم‌تر از آن هستند که تحت تأثیر این سخنان قرار گیرند زیرا شهرداری بر اساس فرهنگ بسیجی و مدیریت جهادی صادقانه در خدمت مردم است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید