Performancing Metrics

چه کسی ضربه اول را زد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 321247
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1394 - 21:56
مواجهه تازه «لیلا حاتمی» با اهالی رسانه در پشت صحنه فیلم «رگ خواب» اثر تازه «حمید نعمت‌الله» در روزهای اخیر با موجی از واکنش‌ها مواجه شده و حتی سخن از تحریم رسانه‌ای حاتمی در محافل رسانه‌ای به میان آمده اما در این ماجرای پرحاشیه، تقصیر متوجه کیست؟

مواجهه تازه «لیلا حاتمی» با اهالی رسانه در پشت صحنه فیلم «رگ خواب» اثر تازه «حمید نعمت‌الله» در روزهای اخیر با موجی از واکنش‌ها مواجه شده و حتی سخن از تحریم رسانه‌ای حاتمی در محافل رسانه‌ای به میان آمده اما در این ماجرای پرحاشیه، تقصیر متوجه کیست و آیا باید به این حواشی دامن زد؟

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، «تابناک» با این مقدمه افزوده است: تصویربرداری فیلم «رگ خواب» تازه‌ترین اثر حمید نعمت‌الله در حالی به پایان رسید که در واپسین روزهای تصویربرداری، گروهی از اهالی رسانه به پشت صحنه این فیلم رفتند تا گزارشی از روند تولید آن تهیه کنند و در این میان زمینه گفت‌وگوی جمعی اهالی رسانه با لیلا حاتمی بازیگر توانمند سینمای کشورمان فراهم و حاشیه‌ها آغاز می‌شود.

حاتمی در مواجهه با پرسش‌های مرسوم از همان ابتدای برقراری دیالوگ میان خبرنگاران و او، لحنی تهاجمی در پیش می‌گیرد و در نهایت نیز این گفت‌وگو با پاسخ‌هایی که عمدتاً طعم طعنه و کشمکش و به چالش کشیدن خبرنگاران را داشت، به پایان می‌رسد و ساعتی بعد متن این گفت‌و‌گو منتشر می‌شود که واکنش‌هایی در فضای افکار عمومی و همچنین در محافل خصوصی رسانه‌های سینمایی در پی داشت.

در این میان، «مانی حقیقی» نویسنده، بازیگر و کارگردان سینما، به شیوه‌ای عجیب از لیلا حاتمی حمایت کرد و در حساب کاربری‌اش نوشت: «چه لذت عمیقی می‌برم از پاسخ‌های شفاف لیلا حاتمی به سؤال‌های احمقانه خبرنگارهای دوزاری» و بدین ترتیب به ماجرای مورد اشاره دامن زده شد و البته به این جریان، مانی حقیقی نیز افزوده شد.

 

چه کسی ضربه اول را زد؟!

درباره آنچه رخ داده باید چند نکته را متذکر شد که می‌تواند در حواشی مشابه نه تنها در قبال سینماگران بلکه در قبال سایر چهره‌های سرشناس که رسانه‌ها علاقه‌مند به گفت‌وگو با ایشان هستند مورد توجه قرار گیرد و طبیعتاً اکنون با توجه به آنچه رخ‌داده، عمدتاً متمرکز بر لیلا حاتمی اس:

1- پرسش‌های مطرح از سوی خبرنگاران که مبنای ایجاد چالش تعیین شده و مانی حقیقی نیز آنها را «احمقانه» تلقی کرده، مشابه پرسش‌هایی است که در بسیاری از گفت‌و‌گوها با سینماگران جهان در نشریات انگلیسی‌زبانِ مطرح بیان شده است. در فضایی که خبرنگاران نه بخش‌هایی از فیلم «رگ خواب» را دیده‌اند و نه از داستان این اثر و جزئیات نقش حاتمی اطلاعات کاملی دارند، این پرسش‌ها منطقی‌ترین گزینه‌های خبرنگاران در یک گفت و گوی سرپایی است.

2- در همه جای دنیا برای گفت و گو با سینماگران مطرح، راه‌های ساده‌ای وجود ندارد و بسیاری از بازیگران به سختی گفت و گو می‌کنند و گاهی نیز ادبیات مشابه و حتی پرخاشگری‌های عجیبی از خود نشان داده‌اند که البته همه اینها مؤید درست بودن اینچنین رفتارهایی با نمایندگان افکار عمومی نیست؛ رسانه‌هایی که قصد دارند از این فضا عبور کنند، با هماهنگی مدیر برنامه سینماگران، گفت و گوهای اختصاصی‌شان را با پرداخت مبلغ مشخصی انجام می‌دهد که اساساً در ایران چنین تعاریف استانداردی وجودی ندارد.

3- پرسش اساسی این است که آیا برای گفت و گو با لیلا حاتمی هماهنگی صورت پذیرفته یا اساسا او در تنگنا گفت و گو کرده است. بخشی از این گفت و گو نشان می‌دهد حاتمی شرایط مساعدی برای گفت و گو نداشته است: «...می‌خواهید سؤال کنید سؤال‌تان را بکنید برایتان مهم است که من حوصله دارم یا حوصله ندارم؟ حوصله که معلوم است ندارم، چون از اول گفتم دوست ندارم مصاحبه کنم». اگر چنین فضایی بوده و از سوی رسانه‌ها یا روابط عمومی فیلم به حاتمی برای این گفت و گو اصرار شده و او تحت فشار مقابل ضبط‌های خبرنگاری سخن گفته، حرفه‌ای بود که گفت و گو صورت نمی‌پذیرفت.

4- خبرنگاران حاضر در پشت صحنه فیلم «رگ خواب» با تماس روابط عمومی این فیلم دعوت شده بودند؛ اما در دعوتی که از خبرنگار «تابناک» نیز همچون گروهی دیگر از رسانه‌ها برای حضور و تهیه گزارش از پشت صحنه «رگ خواب» صورت پذیرفت، سخنی از گفت و گو با لیلا حاتمی و دیگر بازیگران این فیلم به میان نیامد و حتی تأکید شد برای این برنامه امکان آفیش دوربین و عکاسی از پشت صحنه نیز وجود ندارد.

 

چه کسی ضربه اول را زد؟!

قاعده مرسوم در سایر نقاط دنیا که سینما در آن نقاط حکم صنعت را دارد، این است که عوامل یک فیلم در متن قراردادشان ملزم به تعداد مشخصی گفت و گو، حضور در تعداد مشخصی برنامه و ... می‌شوند و طبیعتاً اگر این قاعده در ایران نیز وجود داشت، این گفت و گوها در فضای حرفه‌ای‌تر انجام می‌شد. با این حال اگر قرار نبود گفت و گویی میان این بازیگر زن و خبرنگاران شکل بگیرد، منطق ایجاب می‌کرد روابط عمومی این فیلم خبرنگاران را مطلع می‌کرد، کما اینکه درباره عدم عکاسی قبلاً اطلاع رسانی شده بود.

5- هرچند گفت و گو با سینماگران به خصوص چهره‌هایی نظیر لیلا حاتمی که با اقبال مخاطبان مواجه می‌شد برای رسانه‌ها برد محسوب می‌شود، حقیقت امر آن است که این یک بازی دو طرفه است و رسانه‌ها نیز در مقاطع حساس نظیر همان ماجرای جشنواره کن و نظایر آن تلاش کردند، این سینماگر را حفظ کنند، کما اینکه در ماجرای نمایش چهره بهنود به جای زیباکلام در نسخه «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی که در جشنواره برلین به نمایش درآمد، به این ماجرا دامن نزدند. در چنین فضایی نه رسانه‌های جدی در پی تحریم چنین سینماگری می‌روند و نه سینماگران برای همه رسانه‌ها شمشیر می‌کشند.

برخی ناظران که پیش از این گفت و گوهایی با لیلا حاتمی داشته‌اند به خبرنگار «تابناک» گفتند که بخشی از آنچه رخ داده به واسطه غیرمنتظره بودن و عدم تمایل این بازیگر توانمند سینمای کشورمان برای این گفت و گو بوده و احتمالاً پاسخ‌هایی که داده شده، ثمره کنار هم قرار گرفتن این اتفاقات است، هرچند رفتارهای مشابه از سوی این بازیگر زن سینمای ایران با رسانه‌های مختلف مسبوق به سابقه است و البته موارد متعددی نیز عکس این رویه ثبت شده است؛ بنابراین، بهتر است در پی رفع سوءتفاهم‌ها برآمد و از این حاشیه عبور کرد.

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید