Performancing Metrics

توتال فرانسه به دلیل فساد مالی در عراق ۷۵۰ هزار یورو جریمه شد | اتاق خبر
کد خبر: 321888
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1394 - 15:47
یک دادگاه فرانسوی شرکت توتال فرانسه را به اتهام فساد مالی مقامات خارجی اش در عراق ۷۵۰ هزار یورو جریمه کرد.

اتاق خبر: یک دادگاه فرانسوی روز جمعه با ابطال حکم تبرئه قبلی شرکت توتال در مورد اتهام همکاری با رژیم صدام حسین برای سوء استفاده از برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل درخصوص عراق، این شرکت را به دلیل فساد مقامات خارجی اش مبلغ 750 هزار یورو (825 هزار دلار) جریمه کرد.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ پس از آنکه یک دادگاه بدوی گروه نفتی توتال و همه خوانده های دیگر را از اتهام سوء استفاده از برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل تبرئه کرد، مقامات تعقیب فرانسوی در سال 2013 تقاضای فرجام خواهی از این رای را مطرح کردند. توتال متهم بود که بر  خلاف قطعنامه های سازمان ملل عواید برنامه نفت در برابر غذا را از طریق واسطه هایی به سمت رژیم صدام حسین هدایت کرده است.

در فاصله سال های 1996 تا 2003 یعنی سال هایی که این برنامه به اجرا گذاشته شد، رژیم سابق عراق مجاز بود تا در برابر نفتی که می فروشد کالاهای اساسی بشردوستانه از جمله غذا و دارو دریافت کند.

اما نتایج یک تحقیق مستقل به سرپرستی پل وولکر، رئیس سابق فدرال رزرو آمریکا در سال 2005 فاش ساخت که بغداد در این داد و ستدهای نفتی از خریداران پول های اضافی مطالبه می کرده است.

بر اساس این گزارش، در فاصله سال های 2000 تا 2002، رژیم صدام حسین از 2200 شرکت در 60 کشور جهان، مبلغ 228 میلیون دلار پول به صورت غیرمجاز دریافت کرده بود.

شرکت توتال دارای سابقه پرداخت رشوه در ایران نیز بوده است. مقامات آمریکایی گفته اند بین سال های1995 تا 2004، همزمان با دوره دولت اصلاحات شرکت توتال حدود 60 میلیون دلار رشوه برای متقاعد کردن یک مقام دولتی ایرانی برای کمک به این شرکت جهت دریافت حق توسعه 3 میدان نفتی و گازی مرتبط با پروژه پارس جنوبی پرداخت کرده است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید