Performancing Metrics

اما و اگرهای تصویب بودجه 95 تا پایان سال | اتاق خبر
کد خبر: 322233
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1394 - 19:13
با وجود 20 روز مانده به اتمام سال جاری، لایحه بودجه 1395 هنوز تعیین تکلیف نشده و تصویب آن با اما و اگرهایی همراه است. این در حالی است که دولت هم فعلا برنامه‌ای برای ارائه لایحه دو دوازدهم ندارد.

اتاق خبر: تاخیر حدود 40 روزه در ارائه لایحه بودجه 1395 و از سویی همزمانی دوره بررسی آن با انتخابات مجلس دهم، بهانه ای برای عقب افتادن تصویب بودجه و فعلا نرسیدن آن به سال آینده شد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ دولت در 27 آذرماه امسال لوایح بودجه 1395 و همچنین برنامه ششم توسعه را به مجلس برد. تاخیری که البته دلیلی آن تدوین لوایحی بر اساس شرایط پسا تحریم اعلام و یک روز بعد از اجرایی شدن برجام به مجلس تقدیم شد.

بودجه 267 هزار میلیارد تومانی دولت در شرایطی روی میز نمایندگان قرار گرفت و خواستار تصویب آن تا قبل از شروع سال جدید شد که مجلس چندان این موضوع را نپذیرفت و با اعلام نبود زمان کافی برای بررسی و تصویب هر دو لایحه بودجه و برنامه، تنها به برگزاری چند جلسه اکتفا و مابقی را به زمان پس از برگزاری انتخابات موکول کرد. با این وجود دولت معتقد بود که بر اساس آیین نامه مجلس اگر روال معمول طی شود، زمان کافی برای بررسی و تصویب نهایی وجود خواهد داشت تا سازمانها بتوانند از ابتدای سال آینده با برنامه مالی جدید و منطبق با شرایط سال1395 عمل کنند.

با این حال اکنون با اتمام انتخابات مجلس در هفتم اسفند ماه، اولین جلسه کمیسون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه نیز درگیر انتخابات بود و تشکیل نشد. این در حالی است که روز گذشته-یکشنبه-علی رغم حضور نمایندگان دولت و برخی از اعضای کمیسیون تلفیق تعدادی از اعضای کمیسیون در جلسه حاضر نشدند،کمیسیون تلفیق به حد نصاب نرسیده و امکان رای گیری نیز وجود نداشت.

آخرین اخبار دریافتی از منابع مطلع از روند تصویب لایحه بودجه 1395 حاکی از آن است که قرار است جلسه کمسیون تلفیق امروز عصر تشکیل شود و این جلسات تا 20 اسفند ماه ادامه خواهد داشت و در صورت اتمام بررسی‌ها در این کمیسیون و تصویب کلیات آنگاه بخش درآمدها و احکام بودجه 1395 مورد بحث قرار می‌گیرد. در نهایت اگر روال با حضور فعال نمایندگان پیش برود آنگاه لایحه از حدود 21 اسفند ماه به صحن علنی مجلس آمده و می تواند تا انتهای سال جاری تصویب شود.

آنطور که این منابع اعلام کرده‌اند، موضوع نیز وجود دارد که با توجه به اینکه در انتخابات مجلس دهم، برخی نمایندگان به دور دوم رای گیری وارد شده‌اند آنها از انگیزه و وقت چندانی برای حضور در مجلس برخوردار نبوده و همین موضوع نیز می تواند مراحل رسیدگی به لایحه با مشکل مواجه کند.

اما اگر روال رسیدگی به لایحه بودجه 1395 بر اساس زمانبندی تدوین شده پیش نرود ، مصوب نخواهد شد که احتمال آن نیز بعید نیست که در سویی دیگر دولت هنوز لایحه دو دوازدهم(تدوین لایحه برای دو ماه ابتدایی سال جدید بر اساس قانون سال قبل) را در دستور کار خود قرار نداده و لایحه ای به مجلس ارائه نکرده است. چراکه اگر بودجه 1395 در سال جاری مصوب و آیین نامه های آن از سوی دولت تدوین و در سال جدید ابلاغ نشود، باید دولت برای ماههای ابتدایی لایحه چند دوازدهم که البته دو دوازدهم مدنظر مجلس بوده است ارائه کند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و امید به تصویب لایحه در پایان امسال است.

از سویی دیگر بررسی لایحه برنامه ششم نیز به طور طبیعی زمان بررسی در سال جاری را از دست داد و به سال آینده و تصویب در مجلس دهم موکول شد.

94109

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید