Performancing Metrics

مجوز ۱۵ سد را باطل کردیم | اتاق خبر
کد خبر: 322785
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1394 - 05:52
سعید متصدی با اعلام اینکه در ۲ سال گذشته فرآیند ارزیابی زیست‌محیطی را مطابق با الگوهای بین‌المللی و علمی تغییر دادیم گفت مجوز ۱۵ سد که از وزارت نیرو مجوز داشتند را باطل کردیم.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام استقبال شرکت های خارجی و داخلی از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست گفت: این نمایشگاه مکان خوبی برای تبادل اطلاعات و استفاده از تجربه شرکت های خارجی در تولید محصولات روز دنیا است. بنابراین به همه صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی پیشنهاد می کنم از این نمایشگاه بازدید داشته باشند. زیرا بعد از این دیگر هیچ عذر و بهانه ای از واحدهای آلاینده پذیرفته نخواهد شد.

سعید متصدی در نشست خبری که امروز در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شد با ابراز خرسندی از مشارکت شرکت های ایرانی صنعتی و تولیدی و دانش بنیان در نمایشگاه گفت: همه این شرکت ها فعالیت ها و محصولات خود را قطعا بر اساس تکنولوژی مطلوبی تولید کرده اند. همچنین امروز با برداشته شدن تحریم ها شاهد آن هستیم که شرکت های بین المللی به دنبال سرمایه گذاری های کلان در کشور هستند و تکنولوژی هایی ارائه داده اند که می تواند در حل مشکلات زیست محیطی کشور ما بسیار موثر باشد.

وی با اعلام اینکه از سه کشور بزرگ و تاثیرگذار دنیا در این نمایشگاه نمایندگانی حضور دارند گفت: جلسات خوبی با نمایندگان این کشورها برگزار کردیم که نتیجه آن انتقال تکنولوژی، سرمایه گذاری و فعالیت برای پایش و حفظ کیفیت محیط زیست بوده است.

او گفت: در این جلسات بر آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی تاکید بسیاری شده است و نمایشگاه را با تاکید بر اقتصاد سبز و فعالیت های پساتحریم طراحی کرده ایم. چراکه در سال های گذشته به خاطر تحریم از بسیاری از فن آوری ها و تکنولوژی های روز دنیا محروم بودیم و متاسفانه امروز باید بگویم که منشا بسیاری از آلاینده هایی که اکنون باعث رنج ما شده به علت همین کمبود تجهیزات است.

معاون ابتکار یادآور شد: با توجه به برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست و حضور شرکت های خارجی که محصولات و تجهیزات روز جهان را معرفی می کنند به همه دست اندرکاران و تولیدکنندگان کشور پیشنهاد می کنم که از نمایشگاه بازدید کنند تا از نزدیک با محصولات این شرکت ها آشنا شوند. این نمایشگاه محل مناسبی برای تبادل تجربیات و اطلاعات است و قطعا پس از این دیگر هیچ بهانه ای از صنایع آلاینده برای عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی پذیرفته نخواهد شد. چراکه سازمان محیط زیست با جدیت تمام صنایع را از طریق ادارات کل استان ها کنترل خواهد کرد و اعلام می کنیم که تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی باید هرچه زودتر خود را با شرایط زیست محیطی وقف دهند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس به زودی راه اندازی می شود

به گفته متصدی یکی از مشکلات زیست محیطی کشور که در سال ۹۲ شدت یافت، بنزین پتروشیمی ها و بنزن حاصل از احتراق آنها بود. این بنزین به شدت آلاینده بود و میزان بنزن را افزایش می داد بنابراین باید از چرخه سوخت کشور حذف می شد که اکنون به طور کامل حذف شده است. اما از آنجا که در بین سال های ۸۹ تا ۹۲ کسری سوخت داشتیم و بنزین تولیدی برای مصرف کافی نبود، بخشی از بنزین با استاندارد یورو۴ به کشور وارد شد.

او اضافه کرد: وزارت نفت در این خصوص برنامه خوبی داشت و قطعا اکنون با برداشته شدن تحریم ها پالایشگاه « ستاره خلیج فارس» به زودی راه اندازی می شود و کسری بنزین کشور نیز از طریق این پالایشگاه تامین خواهد شد. با آغاز به کار این پالایشگاه قطعا واردات بنزین متوقف می شود. اکنون به طور متوسط ۲۴ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل یورو ۴ در کشور تولید و ۷۰ میلیون لیتر در روز مصرف می شود که امیدواریم با اجرای طرح و پروژه های مذکور واردات سوخت به حداقل ممکن و صفر برسد.

معاون انسانی محیط زیست گفت: همچنین در حال حاضر در ۸ کلانشهر کشور بنزین و گازوئیل یورو ۴ توزیع می شود و امیدواریم با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا سال ۹۷ به سمت توزیع بنزین با استاندارد یورو ۵ برویم. زیرا خودروهای تولیدی جدید قرار است ارتقاء استاندارد داشته باشند و برنامه های وزارت نفت نیز تاکید بر استاندارد یورو ۵ است.

او یادآور شد که سازمان محیط زیست اکنون در حال اجرای طرح کهاب « کنترل، هدایت و جمع آوری بخارات بنزین» است تا بتواند با کمک آن میزان بخارات بنزین را تا پایان سال ۹۵ به حد استاندارد جهانی رساند.

وجود ۱۰۰ پروژه قابل ارزیابی در کشور

متصدی در ادامه نشست خبری خود درباره ارزیابی زیست محیطی پروژه ها توضیح داد و گفت: چهار گروه از پروژه‌هایی که در کشور اجرا می شوند نیازمند ارزیابی زیست محیطی هستند. گروه اول گروهی هستند که گزارش ارزیابی آنها تحویل و رد شده است که با این پروژه‌ها برخورد و از ادامه کار آنها جلوگیری می‌کنیم. گروه دوم پروژه‌هایی هستند که به طور مشروط مورد پذیرش قرار گرفته اند. گروه سوم نیز پروژه‌هایی هستند که با انجام آنها موافقت شده اما گروه چهارم شامل پروژه‌هایی می‌شوند که علی‌رغم نداشتن مجوز ارزیابی زیست‌محیطی، پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و به همین علت جلوی این پروژه‌ها را می‌توان گرفت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: حدود ۱۰۰ پروژه قابل ارزیابی زیست‌محیطی اکنون در کشور وجود دارد که بین ۵ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی کرده‌اند. ما به علت نبود قوانین و مقررات برای برخورد با آنها با مشکل مواجه هستیم. در این زمینه پیشنهاداتی را به دولت ارائه دادیم که در اولین اقدام به همه ادارات کل محیط زیست استان‌ها اعلام شده که از فعالیت این پروژه‌ها به طور قاطع جلوگیری کنند. از جمله پروژه‌های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی می‌توان به پروژه‌های نفتی، سدسازی، فولاد کرمان، سد شفارود و سد خرسان اشاره کرد.

متصدی گفت: من شخصا بهمن‌ماه امسال از سدهای شفارود و خرسان بازدید کردم و تا زمان تعیین تکلیف همچنان این پروژه‌ها متوقف باقی خواهند ماند. سازمان محیط زیست اعلام می کند که جبران کلیه خساراتی که به علت اخذ نکردن مجوز زیست‌محیطی پروژه به محیط زیست وارد می‌شود بر عهده مجری پروژه خواهد بود. البته امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این پروژه‌ها را ساماندهی کنیم.

وی با اعلام اینکه ۱۵ سد از وزارت نیرو مجوز دریافت کرده بودند اما مجوز ارزیابی زیست‌محیطی نداشتند گفت: بر همین اساس با هماهنگی وزارت نیرو مجوز این سدها باطل شد چراکه سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به ارائه مجوز زیست‌محیطی حساسیت بسیار زیادی دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: امسال ۱۱۴ پروژه توسعه‌ای بررسی کردیم که ۳۵ پروژه به علت رعایت نکردن اصول و اثرات مخرب زیست‌محیطی رد شده است. در میان آنها ۱۴ پروژه توانستند مجوز کامل بگیرند. ۲۴ پروژه موفق به اخذ موافقت مشکوک شدند. ۳۷ پروژه نیز قرار است دوباره در کمیته اخذ مجوز زیست‌محیطی مطرح شوند. ۵۱ مورد پروژه نیز باید گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را ارائه کنند و تاییدیه بگیرند، البته دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیز در موارد نظارتی و کنترلی وارد شده‌اند.

او با بیان اینکه در زمینه ارزیابی زیست‌محیطی در دو سال اخیر فعالیت بسیار زیادی را انجام داده‌ایم، گفت: ابتدا فرآیند ارزیابی زیست‌محیطی را مطابق با الگوهای بین‌المللی و علمی تغییر دادیم. بسیاری از مشاوران ارزیابی نتوانستند به شیوه علمی کار کنند بنابراین از کار خود دست کشیدند. ۱۰ درصد از گزارش‌های ارزیابی در گذشته در قالب علمی تهیه شده بود که نتیجه آن مواجه شدن با پروژه‌هایی مانند سد گتوند است.

تشکیل کمیته مردمی بررسی ارزیابی های زیست محیطی

معاون ابتکار اضافه کرد: پیش از این مردم جایگاهی در گزارش‌های ارزیابی نداشته‌اند اما در حال حاضر با اندیشیدن تمهیداتی قصد داریم از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم. ما کمیته انسانی را متشکل از نمایندگان مردمی، سازمان‌های مردم‌نهاد فعال و... تشکیل دادیم که در گذشته افراد محدودی در این کمیته‌ها شرکت می‌کردند.

متصدی در ادامه گفت: در سال ۹۵ به عنوان یک اقدام بسیار قابل توجه گزارش‌های ارزیابی را روی سایت آسمان حفاظت محیط‌زیست قرار می‌دهیم و این گزارش‌ها را از قالب محرمانه بودن خارج می‌کنیم. در گذشته گزارش‌های ارزیابی تولیدشده مورد نظارت قرار نمی‌گرفتند و کارفرمایان از یک فصل از این گزارش‌ها آگاهی نداشتند اما در حال حاضر موارد ذکر شده در گزارش‌های ارزیابی به عنوان یک سند مطرح و کارفرما متعهد به اجرای آن است و حتی از او تعهد محضری نیز می‌گیریم.

او با بیان این که مشاوران و کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست دانش فنی به روزی در زمینه تولید گزارش ارزیابی و بررسی نداشتند، اظهار کرد: در این شرایط تلاش کرده‌ایم با استفاده از توان بین‌المللی کارگاه‌های آموزشی را برگزار کنیم. در اولین اقدام با همکاری انجمن ارزیابان ایران کارگاهی برگزار شد که بازخورد خوبی داشت. علاوه بر آن با کنفدراسیون بین‌المللی مهندسان مشاور در جهت برگزاری یک کارگاه بین‌المللی در سطح مهندسان مشاور به توافق رسیده‌ایم. شرکت ملی نفت نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده و با کشور ژاپن تعاملاتی داشته‌اند.

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید