Performancing Metrics

شرایط زیست محیطی ایران و منطقه در حال پیچیده شدن است | اتاق خبر
کد خبر: 322910
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1394 - 20:51
افزایش جمعیت، عوامل محرک افزایش خود کفایی غذایی، شهری شدن، توسعه اقتصادی – اجتماعی در ترکیب با اثرات منفی تغییر اقلیم و کاهش قابل توجه کیفیت منابع آب، مهمترین عوامل تشدید کننده کمیابی آب در منطقه خاورمیانه هستند.

اتاق خبر: سرج ناکوزی، نماینده مستقر فائو در ایران با بیان این که فائو و دولت جمهوری اسلامی ایران، سابقه چندین دهه همکاری مستمر با هدف مدیریت پایدار منابع طبیعی کشور دارند، گفت: اگر چه موفقیت های متعددی در قالب این همکاری به دست آمده، همواره سعی شده تا با تقویت اثر بخشی و پایداری همکاری ها، چالش های اکولوژیک در حفاظت از منابع طبیعی در حال تقلیل در شرایط زیست محیطی که نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه، روز به روز در حال پیچیده تر شدن هستند، مورد توجه قرار گیرند.

بنا بر این گزارش به نقل از اتاق ایران، ناکوزی با اشاره با اینکه کمیابی آب و نیاز به رویکردهای بهینه مدیریت بهره برداری از منابع آب و حکمرانی در مرکز چالش ها قرار دارد تصریح کرد: افزایش جمعیت، عوامل محرک افزایش خود کفایی غذایی، شهری شدن، توسعه اقتصادی اجتماعی در ترکیب با اثرات منفی تغییر اقلیم و کاهش قابل توجه کیفیت منابع آب، مهمترین عوامل تشدید کننده کمیابی آب در منطقه خاورمیانه هستند.

بر اساس پیش بینی های منتشر شده توسط موسسه منابع آب، نیمی از کشورهای منطقه تا سال 2040 میلادی، تنش های آبی بسیار شدیدی تجربه خواهند کرد.

وی همچنین کشاورزی را یکی از پر مصرف ترین بخش های اقتصادی دانست و گفت: یادآوری این نکته مهم است که بخش کشاورزی در حال حاضر حدود 70 درصد منابع آب جهان و نزدیک به 95 درصد منابع آب بسیاری از کشورهای در حال توسعه را مصرف می کند بخصوص در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا که کشورها به طور طبیعی با کمبود آب مزمن دست به گریبان هستند نماینده فائو ادامه داد: یکی از مهمترین چالشها، تامین امنیت آبی و غذایی برای توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی در شرایط کمیابی شدید و غیر منتظره آب است. روند رو به رشد وقوع خشکسالی ها و افزایش شدت آنها در یک دهه گذشته، هشداری برای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست.

وی تاکید کرد: بسیار مهم است که کشورها به صورت راهبردی، تخصیص منابع آب خود را برنامه ریزی کنند و ضمن بررسی سیاست های بخش های آب، غذا و انرژ ی از هماهنگی آنها با یکدیگر و شرایط متاثر از تغییر اقلیم ( بخصوص وقایع حدی) در راستای بهترین استفاده از هر قطره آب اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، کاهش ریسک خشکسالی و سایر بلایای مرتبط با آب و هوا باید مورد توجه قرار گرفته و مدیریت خشکسالی در سیاست گذاری ها در سطوح سازمانی مختلف در نظر گرفته شود

ناکوزی کمبود آب را یکی از اولویت های ملی امروز کشور بر شمرد، تصریح کرد: ایران چالشهای زیادی را در بخش آب تجربه کرده است به شکلی که کمبود آب، در حال حاضر تبدیل به یک اولویت ملی شده است. رشد جمعیت، تغییر اقلیم، افزایش نیازهای آبی و کاهش تامین مواردی هستند که فشار وارد شده به منابع آب کشور را افزایش داده اند. با متوسط بارش 257 میلیمتر که کمتر از یک سوم متوسط جهانی است و قرار گرفتن در کمرنبد خشک و نیمه خشک کره زمین با دمای متوسط 17 درجه سانتی گراد، ایران در دسته کشورهای با تنش آبی است گفتنی است میزان منابع آب تجدید پذیر ایران در 15 سال گذشته به یک سوم متوسط جهانی نزول پیدا کرده است.

نماینده مستقر فائو در ایران در بخش دیگری از سخنان خود به آنچه از سوی این سازمان برای مقابله با بحران آب صورت گرفته اشاره و تشریح کرد: برای رسیدگی به این چالش ها، فائو به عنوان یک نهاد تخصصی در سال 2013 میلادی، ابتکار عمل کمیابی آب (WSI) را تاسیس کرد که اولین خروجی آن، راهبرهای مشارکتی منطقه ای برای مدیریت پایدار آب در بخش کشاورزی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بوده است. خوشوقتم به اطلاع برسانم که از سال 2016 میلادی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای نقطه تمرکز این ابتکار عمل انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: همکاری راهبردی، مکمل توانایی های تخصصی فائو در جمع آوری و توسعه داده ها و اطلاعات بروز و شواهد واقعی پشتیبانی کننده فرآینده ها ی مدیریت منابع آب، سیاست گذاری و تصمیم گیری است. این را می توان یک پیشرفت قابل ملاحظه در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در راستای محاسبه معیارهای کمی، پایش و ارزیابی خروجی ها و دستاوردها ( شامل موارد مرتبط با اهداف توسعه پایدار ) تلقی کرد.

ناکوزی یکی دیگر از ابعاد مهم این همکاری راهبردی را در پرداختن به چالش بنیادی کمبود آب، بسیج طیف گسترده ای از ذینفعان برشمرد و گفت: همه اعتقاد داریم که آب یک عنصر حیاتی برای زندگی است. اما حیاتی بودن آب تنها به جنبه های اجتماعی و زیست محیطی و یا حیات بخشیدن به انسان محدود نمی شود، بلکه یک مسئله اقتصادی نیز هست.

سرمایه گذاری در مدیریت موثر منابع آب برای توانمند سازی جوامع محلی و تقویت بخش کشاورزی و مناطق روستایی، استفاده بهینه از منابع طبیعی برای تقویت اقتصاد ملی و محلی ضروری است. از این منظر، همکاری بخش های دولتی و خصوصی، یکی از محورهای اصلی تعامل با طیف گسترده ذینفعان است.

وی در پایان اعلام کرد: چشم انداز ما در ایران، تغییر نقش فائو است به نحوی که بتوانیم به دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به امنیت پایدار غذایی و بهبود بهره وری بخش کشاورزی در کنار پرداختن به چالش کمبود آب و حفاظت از منابع طبیعی کشور کمک کنیم.

دستیابی به این هدف از طریق پیاده سازی برنامه راهبردی برای حکمرانی پایدار آب در ایران صورت خواهد گرفت که پیوندهای بین بخش های آب، غذا، انرژی و اقلیم را در نظر می گیرد. بخش خصوصی نقش مهمی در این راستا خواهد داشت. باور دارم که فائو و اتاق ایران برای دستیابی به این هدف، ادامه همکاری خواهند داد.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید