Performancing Metrics

آموزش خلبانی مانند فیلم ماتریکس! | اتاق خبر
کد خبر: 323064
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1394 - 03:24
همشهری آنلاین نوشت: گروهی از دانشمندان در مجتمع پژوهشی آزمایشگاه‌های HRL در کالیفرنیا اعلام کردند موفق به ابداع سطح کاربری شده‌اند که می‌تواند با استفاده از تکنیکی به نام تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای یا tDCS اطلاعات کامل مهارت خلبانی را به یک مبتدی القا

اتاق خبر - براساس گزارش گيزمودو، دانشمندان ادعا مي‌كنند اين تكنيك جديد مي‌تواند سرعت ياد‌گيري و حفظ مهارت‌ها را افزايش دهد. به گفته ماتيو فيليپس محقق ارشد اين پروژه،‌ با بررسي عملكرد و الگوي مغزي 6 خلبان نظامي و تجاري و انتقال اين الگوها به مغز داوطلباني كه با استفاده از شبيه‌سازي پرواز واقع‌گرايانه در تلاش براي يادگيري خلباني بودند،‌ مهارت‌هاي خلباني اين افراد افزايشي قابل توجه پيدا كرد.

اين تكنيك شباهت زيادي به شيوه‌اي دارد كه در فيلم ماتريكس از آن براي آموزش كونگ‌فو و جيو‌جيتسو به نئو،‌شخصيت اصلي فيلم استفاده شد درحالي كه او در خواب به سر مي‌برد. در اين فيلم اطلاعات مهارت اين دو ورزش رزمي مستقيما روي مغز نئو بارگذاري شد. با اين‌همه اين تكنيك تا تبديل شدن به واقعيت راه درازي در پيش دارد.

تيم آزمايشگاه‌هاي HRL مي‌گويد در آزمايش‌هاي خود از 32 داوطلب كه هيچ نوع دانش خلباني نداشتند و 6 خلبان حرفه‌اي استفاده كرده‌اند. از خلبان‌ها درخواست شد تا در يك سيستم شبيه‌ساز پرواز كنند و در حين پرواز شبيه‌سازي شده از فعاليت مغز آنها الگو‌برداري شد.

پس از آن داوطلبان آزمايش در سيستم شبيه‌ساز پرواز قرار گرفتند درحالي كه مغزشان با استفاده از اطلاعات مغز خلبانان تحريك مي‌شد تا فعاليت مغز خلبان‌ها را تقليد كند. گاه مغز داوطلبان به صورت اتفاقي دچار تحريك مي‌شدند تا اثر تلقين در افراد از بين برود. نتايج نشان مي‌دهند قابل‌توجه‌ترين نتايج در طيف انرژي 4-7 هرتز به دست آمدند. از خلبانان تازه‌كار درخواست شد تا وظايف مختلفي مانند فرود آوردن هواپيما را انجام دهند و داوطلبان توانستند به خوبي فرود بيايند،‌اما نتوانستند انحراف پرواز ناشي از خطاي خلبان خودكار را تشخيص دهند.

دانشمندان با ديدن فرايند يادگيري خلباني در داوطلبان در شرايطي كه گروه شاهد نتوانسته‌بود در سيستم شبيه‌ساز خلباني را بياموزد، به اين نتيجه رسيدند كه تحريك مغزي با كمك جريان الكتريكي با شدت پايين مي‌تواند فرايند يادگيري مهارت‌هاي پيچيده را تعديل سازد.

با اين‌همه گروهي از منتقدان معتقدند از آنجايي كه اين آزمايش توسط گروهي از دانشمندان كه حق اختراع آنها در حالت تعليق است، روي گروهي كوچك از كارمندان آسيب‌پذير انجام گرفته شده‌است،‌نمي‌توان به نتايج آن اعتماد چنداني داشت. به نظر مي‌آيد دانشمندان HRL تحت فشار زيادي اين آزمايش‌ها را انجام داده‌اند زيرا اين افراد براي شركت‌هاي بوئينگ و جنرال‌موتورز پروژه‌هاي تحقيقات و توسعه انجام مي‌دهند و درحال حاضر درخواست ثبت سطح كاربري خود را براي تاييد ارائه داده‌اند، از اين رو به نظر مي‌آيد وجه درآمد‌زايي بر نتايج حقيقي آزمايش اثر گذاشته‌باشد.

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید