Performancing Metrics

اروپایی ها در ابتدای صف ورود به ایران | اتاق خبر
کد خبر: 323819
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1394 - 15:09
اتاق خبر ورود بانک های خارجی به ایران را بررسی می کند
مدیرعامل سابق بانک صادرات: ورود بانک های خارجی به سیستم بانکی کشور علاوه بر اینکه باعث ایجاد رقابت در میان بانک های ایرانی و افزایش کیفیت خدمات آنها می شود، بلکه این موضوع باعث رضایت مشتریان بانک ها خواهد شد.

اتاق خبر- از اولین روزهای توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام زمزمه های زیادی مبنی بر حضور بانک های خارجی در ایران به گوش می رسید. در حقیقت بعد از وضع تحریم های هسته ای علیه ایران، نقل انتقال پول به خارج و داخل کشور به سختی صورت می گرفت و معدود شعب بانکی خارجی در ایران نیز به تدریج کشور را ترک کردند.
حال بعد از لغو تحریم های بانکی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای، بانک های خارجی یکی پس از دیگری برای ورود به سیستم بانکداری ایران اعلام آمادگی نموده اند و بانک مرکزی نیز از بازگشایی مجدد شعب بانک های ایرانی در خارج از کشور خبر داده است.
در این میان به نظر می رسد که همچنان بانک های خارجی برای ورود به ایران تردید دارند. یکی از دلایل این تردید وجود تحریم هایی است که همچنان از سوی دولت امریکا در مورد شرکت هایی که با دولت ایران و سرکت های ایرانی وارد معاملات تجاری شوند وجود دارد.
اما سوالی که مطرح است حضور بانک های خارجی در ایران چه تاثیرات مثبت و منفی می تواند بر اقتصاد کشور و سیستم بانکداری داشته باشد.

ورود بانک های خارجی، ضامن ورود فناوری های نوین بانکی
مدیرعامل سابق بانک صادرات در مورد ورود بانک های خارجی به سیستم بانکی کشور را مسیری برای ورود سرمایه خارجی به ایران توصیف و از آن دفاع کرد.
احمد حاتمی یزد مدیرعامل سابق بانک صادرات به اتاق خبر گفت: در حال حاضر دولت در تلاش است که سرمایه های خارجی را برای بخش هایی مانند نفت و گاز که بسیار سود آور هستند را جذب کند. بنابراین در چنین شرایطی کانال های انتقال مالی باید از طریق بانک های خارجی باشد که مزایا و قدرت عملیاتی بیشتری نسبت به بانک های ایرانی دارند.

حاتمی یزد آمدن بانک های خارجی به سیستم بانکی کشور را باعث ایجاد رقابت میان بانک های داخلی دانست و افزود: ورود بانک های خارجی به سیستم بانکی کشور علاوه بر اینکه باعث ایجاد رقابت در میان بانک های ایرانی و افزایش کیفیت خدمات آنها می شود، باعث رضایت مشتریان این بانک ها خواهد شد.
مدیرعامل سابق بانک صادرات با ذکر مثالی از ورود بخش خصوصی به سیستم بانکداری کشور گفت: ورود بانک های خصوصی و استفاده این بانک ها از فناوری های جدید باعث شد که بانک های دولتی برای جلوگیری از خروج مشتریان خود مجبور شوند خدمات خود را به روز کرده و ارتقا دهند.
وی ورود فناوری های جدید بانکی را از نتایج ورود بانک های خارجی به کشور دانست و افزود: بانک های ما از نظر فنی و آموزش چندان قوی نیستند. اما بانک های خارجی می توانند با ورود به ایران علاوه بر وارد کردن فناوری های جدید نرم افزاری و سخت افزاری به کشور، در زمینه آموزش و کارآموزی نیرو می توانند فعالیت کنند و همین باعث تحول بزرگی در سیستم بانکی کشور شود.
حاتمی یزد با بیان اینکه تنها نقطه ضعف ورود بانک های خارجی را دریافت بخشی از درآمد و انتقال آن به خارج از کشور خواند و گفت: با این حال با توجه به مزایایی که ورود بانک های خارجی به ایران دارد این اتفاق چندان تاثیر منفی در اقتصاد کشور و سیستم بانکداری ندارد.
مدیرعامل سابق بانک صادرات با توصیف کردن بازی دو سر برد برای ورود بانک های خارجی به ایران، بانک های اروپایی را برای ورود به ایران دارای اولویت ورود دانست و ادامه داد: بانک های اروپایی پیشرفته ترین و بین المللی هستند و سیستم بانکی آنها مناسب سیستم بانکی ایران هستند.
حاتمی یزد دلیل عمده وارد نشدن بانک های خارجی به ایران را به دلیل مشکلاتی دانست که به دلیل تحریم های آمریکا علیه شرکت ها و بانک های اروپایی که طرف معامله با ایران هستند. وی افزود: برخلاف دولت های اروپایی، بانک های اروپایی از اینکه کارکردن با دولت و سیستم بانکی ایران چه عواقبی برای آنها در آمریکا خواهد داشت مطمئن نیستند.
مدیرعامل سابق بانک صادرات گفت: در حقیقت بانک های اروپایی از اینکه بعد از معامله با ایران و ورود به این بازار مشمول تحریم های دولت امریکا قرار بگیرند در هراس هستند. اما اگر آمریکا به بانک های اروپایی چراغ سبز نشان دهد و آنها از بی خطر بودن معامله با ایران و بانک های ایرانی مطمئن شوند به طور حتم به ایران وارد خواهند شد.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید