Performancing Metrics

هر پاکستانی معادل 100 هزار روپیه به جامعه جهانی بدهکار است | اتاق خبر
کد خبر: 323878
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1394 - 11:04
وزارت دارایی پاکستان در گزارشی اعلام کرد به علت دریافت وام‌های سنگین و عدم بازپرداخت آنها، هر پاکستانی معادل 100 هزار روپیه به جامعه جهانی بدهکار است.

اتاق خبر: وزارت دارایی پاکستان در گزارشی اعلام کرد: به علت دریافت وام‌های سنگین و عدم بازپرداخت آنها، هر پاکستانی معادل 100 هزار روپیه به جامعه جهانی بدهکار است.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ در ادامه این گزارش تا 30 ژوئن سال گذشته مبلغ وام‌های دریافتی دولت 173 هزار میلیارد روپیه بود که در 30 دسامبر سال جاری به 181 هزار میلیارد روپیه رسیده است.

 تا 30 ژوئن سال گذشته مبلغ وام‌های خارجی پاکستان 50 میلیارد دلار بود تا 30 دسامبر به 51 میلیارد دلار رسیده است.

بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد بین‌الملل بر این اعتقادند اعطای وام‌های کلان از سوی نهادهای مالی بزرگ دنیا به پاکستان در واقع آغاز راه استعمار اقتصادی این کشور خواهد بود.

در حال حاضر، درآمد پاکستان 38 میلیارد روپیه کمتر از مبلغی است که باید به عنوان بازپرداخت وام‌های بین‌المللی پرداخت کند

از سال 2007 تا کنون پاکستان نتوانسته وام‌های خود را بازپرداخت نماید و بدین‌ترتیب، مبلغ بدهی‌های این کشور از 4/7 هزار میلیارد روپیه به 11 هزار میلیارد روپیه افزایش پیدا کرده است.

کار به جایی رسیده که کشورهای وام دهنده نیز لب به شکایت گشوده‌اند و عنوان می‌کنند اعطای وام به برخی کشورها به ویژه پاکستان نه تنها کمکی به وضع اقتصادی این کشور‌ها نکرده بلکه وابستگی آنان را بیشتر نموده و این کشورها حاضر نیستند برای افزایش درآمد از ظرفیت‌های داخلی خود استفاده کنند.

اگر درست برنامه‌ریزی شود و پاکستان بتواند از گرفتن وام‌های خارجی رهایی یابد می‌تواند با تکیه بر اقتصادی خود‌کفا، محصولات انحصاری خود را به بازار‌های جهانی صادر کند. ثبات اقتصادی پاکستان بستگی به عملکرد خود این کشور دارد و کمک گرفتن از آمریکا، انگلیس و سایر کشورها هیچ کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی نمی‌کند.

به گفته رئیس سابق بانک جهانی، اوضاع جهان تغییر کرده و دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به پشتوانه آمریکا و سایر کشورها پیشرفت اقتصادی داشته باشد بلکه توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داخلی هر کشور تضمین‌کننده پیشرفت اقتصادی آن می‌باشد..

بنابراین پاکستان باید به جای وابستگی اقتصادی به بیگانگان از ظرفیت‌های داخلی خود بهره ببرد و اگر همچنان به کمک‌های خارجی امیدوار باشد باید خودکفایی اقتصادی را فراموش کند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید