Performancing Metrics

قابلیت درمانی بیش از 70 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف | اتاق خبر
کد خبر: 325693
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1394 - 03:46
مدیر بانک خون بندناف قزوین عنوان کرد
مدیر بانک خون بند ناف قزوین گفت: در حال حاضر قابلیت درمانی بیش از 70 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف به اثبات رسیده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، خدیجه شعبانی ضمن اشاره به اهمیت سلول‌های بنیادین خون بند ناف گفت: خون بند ناف منبعی کم‌ حجم اما غنی از سلول‌های بنیادی خونساز اولیه است که خداوند به صورت نا‌محدود در دسترس بشر قرار داده است.

شعبانی با اشاره به اینکه در سالیان گذشته جفت به عنوان یک زباله بیولوژیکی شناخته می‌شد که پس از خروج از رحم، آن را معدوم می‌کردند، اضافه کرد: امروزه این خون جمع آوری شده و سلول‌های بنیادی آن جداسازی و فریز می‌شود تا در درمان بیماری‌های احتمالی در خانواده مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر بانک خون بند ناف قزوین، پیرامون جمع‌آوری نمونه‌های خونی گفت: جمع‌آوری خون بند ناف آسان، بدون درد و غیر‌تهاجمی است این سلول‌ها بسیار پر‌توان و نا‌میرا هستند و در اثر تکثیر پی در پی دچار پیری نمی‌شوند بنابراین با تزریق و یا جایگزینی آنها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند، می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.

شعبانی ادامه داد: امروزه حدود 780 هزار نمونه در 134 بانک خصوصی و بیش از 400 هزار نمونه در بیش از 100 بانک عمومی در کشور‌ها نگهداری می‌شوند، از زمان نخستین پیوند در سال 1988 تاکنون حدود 30 هزار پیوند انجام شده است.

این کارشناس ژنتیک ضمن اشاره به کاربردهای گوناگون سلول‌های بنیادین خون بندناف اظهار کرد: از این سلول‌ها می‌توان برای درمان بیماران با نا‌هنجاری‌های خونی مانند انواع سرطان های خون، انواع کم خونی‌های مادرزادی، انواع سرطان غدد لنفاوی، تالاسمی ماژور، کم خونی داسی شکل، نقص پلاکتی، نقص‌های مادرزادی سیتم ایمنی، اختلالات پلاسماسل، بیماری‌های ارثی سندروم لش نیهان، هیپوپلازی غضروف، اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی سندروم کاستمن، نقص چسبندگی لکوسیتی، سندروم دی جرج و هموگلوبینوری حمله‌ای شبان(PNH)» استفاده کرد.

شعبانی اضافه کرد: در حال حاضر قابلیت درمانی بیش از 70 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف به اثبات رسیده و درمان بیماری‌های سیستم عصبی مثل سکته‌های مغزی، فلج مغزی، ضایعات نخاعی، ترشح انسولین، درمان دیابت و... به وسلیه‌ این سلولها در دست پژوهش و بررسی است.

مدیر بانک خون بندناف قزوین ضمن اشاره به فعالیت بانک خون بند ناف در کشور اضافه کرد: بانک خون بندناف رویان نخستین و تنها بانک خصوصی در ایران است که به منظور ذخیره‌سازی و نگهداری سلول‌های بنیادی خون بندناف در سال 1384 تأسیس شده و تاکنون بیش از 60 هزار نمونه در این بانک ذخیره شده است.

این کارشناس ژنتیک در پایان پیرامون فعالیت بانک خون بندناف در قزوین نیز گفت: نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در استان قزوین از بهمن 1392 فعالیت خود را آغاز و تاکنون صدها نمونه در این نمایندگی ذخیره شده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید