Performancing Metrics

جلسه شورای امنیت، ابهامات دلواپسان را روشن کرد | اتاق خبر
کد خبر: 326282
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1394 - 03:36
بعیدی نژاد:
مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در کانال شخصی خود در تلگرام با اشاره به نشست شورای امنیتی برای بررسی برنامه موشکی ایران نوشت:

اتاق خبر - ١- زماني وقتي آقاي دكتر عراقچي با همان طمأنينه هميشگي و با استدلالهاي چند لايه و حقوقي توضيح ميدادند كه: ١- بحث موشك در برجام اصلا مطرح نشده است و ايران با قدرت ميتواند به برنامه هاي دفاعي موشكي خود ادامه دهد، و ٢-اينكه حتي نقض قطعنامه شوراي امنيت هم به نقض برجام منجر نخواهد شد، برخي رسانه ها و چهره هاي سياسي با تعجب شديد اين استدلالها را متاسفانه حتي به تمسخر ميگرفتند و استدلال ميكردند كه بحث موشك در قطعنامه 2231 شوراي امنيت صريحا ذكر شده است و با اين كار كشورهاي پنج بعلاوه يك عملا برنامه موشكي ايران را به اجراي برجام گره زده اند. آنها اصرار داشتند كه اين استدلال تيم مذاكرات هسته اي كه نقض قطعنامه شوراي امنيت، نقض برجام نميباشد بهيچوجه حقوقي و تخصصي نيست و موضعي سياسي و براي آرام كردن افكار عمومي است.

٢-و باز وقتي آقاي دكتر عراقچي توضيح ميدادند كه عبارتي كه در قطعنامه شوراي امنيت در خصوص موشك آمده است اولا واجد توصيه است و ثانيا شوراي امنيت فقط ايران را دعوت به عدم توسعه برنامه موشكي كه براي حمل سلاحهاي هسته اي طراحي شده باشد كرده است، اين عزيزان باز اين استدلالها را رد ميكردند و باز اصرار ميكردند كه با اين عبارت در قطعنامه شوراي امنيت بايد برنامه موشكي كشور تعطيل گردد.
خوشبختانه اتفاق ديروز در بررسي موضوع آزمايشات موشكي ايران در شوراي امنيت، تمامي پاسخهاي لازم و روشن به ابهامات اين افراد در ترديد را داد.
اولا خود آمريكا و اروپا در همان مرحله اول اعلام كردند كه در هر صورتي آزمايشات موشكي ايران به اجراي برجام صدمه و نقضي وارد نمي كند. ثانيا بحث بر سرِ نقض قطعنامه شوراي امنيت هم نيست بلكه بحث بر سرِ تاثيرات بي ثبات كننده اين اقدامات است. روسيه و برخي ديگر از اعضا نيز بر صراحتا بر توصيه اي بودن عبارت قطعنامه شوراي امنيت و تاكيد بر حمل سلاح هسته اي تاكيد نمودند. ماحصل و جمع بندي تمام اين تفاسير و بحثها در عدم اتخاذ هيچگونه اقدامي از سوي شوراي امنيت در جلسه ديروز خلاصه شد.

٣- نتيجه جلسه ديروز شوراي امنيت هم نشان دهنده اقتدار دفاعي ايران و هم اثبات اقتدار و صداقت تيم مذاكره كننده كشورمان در ارائه يك ارزيابي واقعي به جامعه ايران بود. اين دقت نظرها اول از همه از هنر مذاكراتي آقاي دكترظريف بوده است كه بر همه اين ريزه كاريها كه حتي توضيح آن براي علاقمندان و متخصصان هم سخت است اشراف دارند. اين حاصل يك عمر تجربه سياسي و بين المللي و آشنايي ايشان با مباحث حقوق بين الملل و نظام تصميم گيري در شوراي امنيت و در مرحله بعد پيگيريهاي مستمر تيم مذاكرات هسته اي ميباشد كه امروز يك نمونه اش را مردم عزيزمان شاهد هستند. از اين موارد بسيار است و سالها طول ميكشد كه قوت متن برجام براي متخصصان جامعه مكشوف شود. تيم مذاكرات هسته اي به اين صداقت و تلاش بي منت افتخار مي كند، هر چند هيچگاه بدنبال اثبات خود بر نيامده است.

Telegram.me/Baeidinejad

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید