Performancing Metrics

باستان‌شناسان در اندیکا به چه چیزهایی رسیدند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 326773
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1394 - 19:27
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیکا گفت: سرانجام برای نخستین بار کلنگ باستان‌شناسان در اندیکا به زمین خورد.

به گزارش اتاق خبر، ایوب سلطانی اظهار کرد: طی چند ماه گذشته گروهی از باستان‌شناسان به سرپرستی مسعود صادقی‌راد محوطه چشمه چلوار را در قالب «طرح گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم» مورد مطالعه قرار دادند.

 

وی افزود: این محوطه که امروزه به طور کامل در زیر روستای چلوار قرار دارد طی سالیان گذشته در پی ساخت و ساز منازل مسکونی دچار صدمات جدی شده بود. از این رو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با ممنوع کردن این فعالیت‌ها مانع از پیش‌روی ساخت و سازها و تخریب بیشتر بافت باستانی این محوطه شد. در نتیجه این ممنوعیت، اجرای طرح‌های عمرانی به طور کامل متوقف و مشکلات عمده‌ای برای ساکنان روستا به وجود آمد.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیکا توضیح داد: هدف از اجرای طرح گمانه‌زنی مشخص نمودن عرصه و حریم حقیقی این محوطه برای جلوگیری از دخل و تصرفات بیشتر ناشی از ایجاد شهرک روی آن و نیز رسیدگی به وضعیت اهالی روستا بود.

 

او با اشاره به نتایج به دست آمده از این پژوهش بیان کرد: گستره‌ای به وسعت هفت هکتار به عنوان محدوده باستانی مشخص شد. شناسایی بخش‌های مختلفی همچون محوطه باستانی، گورستان تاریخی، معماری‌های زیرزمینی (کنده‌ها)، قلعه و گورستان اسلامی نشان داد که سابقه استقرار در مکانی که امروزه شهرک روی آن احداث شده به طور متوالی از دوران مس سنگی تا عصر حاضر است.

 

سلطانی تصریح کرد: مطالعات باستان‌شناسی نشان داده که از دوره مس سنگی محوطه چشمه چلوار حدودا از 6000 سال پیش تاکنون به صورت پیوسته مورد استفاده انسان قرار گرفته است. همچنان که در ارتفاعات چلوار بقایایی فرهنگی پارینه سنگی میانه مربوط به 45 هزار سال قبل به دست آمد.

 

او با بیان این که این پژوهش نخستین کاوش باستان‌شناختی در شهرستان اندیکا است اظهار کرد: در این پژوهش برای اولین بار از جدیدترین فناوری میان رشته‌ایی از جمله نقشه‌برداری هوایی با هلی‌کوپتر بدون سرنشین، مطالعات زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی در تحلیل‌های باستان‌شناختی برای کسب نتایج علمی دقیق‌تر مورد بهره برداری قرارگرفت.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیکا خاطرنشان کرد: در زمینه اهمیت مطالعات باستان‌شناسی شهرستان اندیکا گروهی دیگر از باستان‌شناسان در حال پژوهش‌های باستان‌شناختی برای ثبت آثار شهرستان در فهرست آثار ملی کشور هستند.

 

وی یادآور شد: شهرستان اندیکا دارای ظرفیت‌های غنی فرهنگی است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. انتظار می‌رود با وجود بیش از یک هزار اثر شاخص در سطح شهرستان بیش از پیش به آن توجه شود.

 

به گفته سلطانی: همچنین هیات‌ مستندنگار پژوهشکده مرمت میراث فرهنگی کشور به منظور پایش و میزان آسیب‌دیدگی نگارکندهای شهرستان‌های ایذه و اندیکا به سرپرستی ناصر میزبانی به فعالیت‌های میدانی خود پایان داد.

 

او ادامه داد: در این بررسی که جدیدترین ابزارها و فناوری های روز در ثبت و ضبط شرایط موجود و همچنین پایش تخریب و آسیب‌پذیری صورت پذیرفت.

منبع: ایسنا

94104

 

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیکا اظهار داشت: در این بررسی آثار کول فرح، اشکفت‌سلمان، خونگ نوروزی، خونگ اژدر و شهسوار ایذه و همچنین آثار تنگ بتا، موری، کتیبه‌های دلا و نگین، سوزتینا و... شهرستان اندیکا مورد بررسی قرار گرفتند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید