Performancing Metrics

تئاتر مساجد فعال می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 327361
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1395 - 02:24
رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به فعالیت های این مرکز در سال ۹۴، فعال کردن مجدد دفتر تئاتر بچه‌های مساجد را از جمله برنامه‌های سال ۹۵ حوزه هنری عنوان کرد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برنامه ها و فعالیت های این مرکز در سال ۹۴  گفت: از دید من در این ۴ سالی که به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فعالیت می کنم، این حوزه مسیری را طی کرده که برپایی جشنواره تئاتر «سوره ماه» با هدف تولید محوری از عمده هدف های آن بوده است.

وی ادامه داد: در این جشنواره ما از لحاظ تمرکز بر تولید محوری و توجه به بخش مناطق به بلوغ رسیده ایم. این جشنواره با هدف تولید نمایش با حمایت حوزه هنری برگزار می شود و تا پیش از این بر این مسأله که آثار حتما باید متعلق به حوزه هنری باشند تاکیدی وجود نداشت و هر هنرمند تئاتری می توانست در این جشنواره حضور پیدا کند. از ۴ سال قبل ما بنا را بر این گذاشتیم که مراکز استانی مان دست به تولید آثار نمایشی بزنند که این اقدام در سال های اول و دوم سخت بود اما خوشبختانه در جشنواره امسال عملی تر شده است.

این مدیر تئاتری تصریح کرد: البته هنوز هم این ادعا وجود ندارد که همه آثار شرکت کننده در جشنواره «سوره ماه» صد در صد تولید حوزه هنری هستند اما این فرایند در طول چند سال اخیر نهادینه شده است و همه مراکز استان ها تلاش کردند که دست به تولید بزنند.

امینی درباره دیگر برنامه های حوزه هنری یادآور شد: برپایی کارگاه های آموزشی، جشنواره های استانی و منطقه ای و استفاده از داوران و اساتید معتبر همچون آرش دادگر، سعید اسدی، مهرداد رایانی مخصوص و محمودرضا رحیمی در جشنواره های مختلف از دیگر برنامه های حوزه هنری در سال گذشته بوده است. از آنجا که خود من فردی دانشگاهی هستم تلاشم این بوده که جشنواره «سوره ماه» نیز رنگ و بوی دانشگاهی داشته باشد و جشنواره محلی برای ارایه تولیدات حوزه هنری در کل کشور باشد.

وی متذکر شد: برگزاری رپرتوار تئاتر استانی در تهران یکی دیگر از برنامه های ما بود که هم این برنامه و هم جشنواره تئاتر «سوره ماه» حاصل فکرهای طولانی مدت و چند سال مداومت و تلاش بوده اند. برپایی رپرتوار آثار مذهبی با عنوان «سوگ نامه‌ها و سوگ چامه‌ها»، اجرای چند نمایش مناسبتی و فعالیت مستمر فصلنامه «صحنه» از دیگر برنامه های سال ۹۴ حوزه هنری بوده است.

این مدرس تئاتر با اشاره به کمبود امکانات مالی متذکر شد: متاسفانه ما در ۶ ماه دوم سال با مضیقه شدید مالی روبرو بودیم و تلاش کردیم نمایش هایی را که با کمترین بودجه امکان اجرا شدن پیدا می کنند مورد حمایت قرار دهیم. البته این مسأله باعث نشد که از کیفیت کارها کاسته شود و علاوه بر نمایش های دانشگاهی هنرمندانی چون مریم معترف نیز در حوزه هنری آثارشان را به صحنه بردند.

امینی درباره نمره ای که به عملکرد مدیریتی اش در سال ۹۴ می دهد، بیان کرد: نمره عالی به خودم نمی دهم چون امسال به دلیل تنگناهای مالی دستمان بسته بود اما اگر به شرایط نگاه کنیم متوجه می شویم که تلاش ما این بوده که چراغ بخش تئاتر حوزه هنری را با اجرای آثار با کیفیت روشن نگه داریم.

وی درباره برنامه های سال ۹۵ مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد: سال ۹۵ قرار بر تولید کمتر اما کیفیت بالاتر است. البته این هدف کاملا به مسأله بودجه ارتباط ندارد و برخورد حرفه ای تر با هنرمندان، بیشتر مد نظرمان قرار دارد. تلاش ما این است که در امر تولید آثار قوی تر داشته باشیم و مثلا به جای ۳ نمایش متوسط یک اثر قدرتمند تولید کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه استان ها هم تلاش بر این است که به فرایند برگزاری کارگاه های آموزشی و نگارش متون نمایشی توجه بیشتری شود. قرار است در سال ۹۵ اساتیدی در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت تجربیاتشان را به علاقه مندان انتقال دهند تا در امر تولید متن پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

امینی درباره فعال سازی مجدد دفتر تئاتر بچه های مساجد نیز یادآور شد: قرار بر این بوده که یکی دو نهاد در راستای فعال سازی مجدد تئاتر در مساجد با ما همکاری کنند اما این همکاری ها در حد حرف بوده و میسر نشده است. یکی از ایده هایمان در سال ۹۵ ایجاد پایگاه های تولید تئاتر در بخش های فرهنگی مساجد است و کوروش زارعی مدیر دفتر تئاتر بچه های مساجد نیز پیگیر این قضیه است.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: دفتر تئاتر مساجد در حال حاضر فعال نیست اما یکی از اصلی ترین برنامه های ما در سال ۹۵ فعال کردن مجدد این پایگاه ها است. ایده ما این است که فرستادن کارشناس و استاد از جانب حوزه هنری باشد و در عوض مساجد هزینه های اسکان و ایاب و ذهاب را تامین کنند که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید